سلامت نیوز : تغییر شیوه های همسرگزینی و رواج شیوه های نوین انتخاب همسر باعث کمرنگ شدن نقش خانواده ها و روش سنتی در انتخاب همسر شده است که بنا به گفته کارشناسان این مسئله به افزایش آسیب های پس از ازدواج و طلاق منجر شده است. یک مسئول در وزارت ورزش و جوانان و یک کارشناس اجتماعی با هشدار نسبت به این مسئله و افزایش آن، پیامد ازدواج‌های بدون دخالت خانواده را افزایش آمار طلاق ذکر می کنند.همچنین بنا به گفته قرائی مقدم جامعه شناس ۵۶ درصد ازدواج هایی که بدون مشورت خانواده و با شیوه های جدید همسرگزینی از جمله از طریق فضای مجازی، دوستی های خیابانی و... شکل می گیرد به طلاق می انجامد.

محمد تقی حسن زاده رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی وزارت ورزش و جوانان در گفت وگو با خراسان تحول در ملاک های انتخاب همسر را امری اجتناب ناپذیر دانست که در نتیجه ایجاد تغییرات ساختاری در خانواده ها و اجتماع ایجاد شده است. تغییراتی که در نهایت به کاهش نقش خانواده ها در انتخاب همسر منجر شده که این امر آسیب هایی را نیز با خود به همراه دارد.

کمرنگ شدن نقش خانواده در انتخاب همسر

وی با اشاره به تحقیقات انجام گرفته در جامعه آماری ۵ هزار نفره در استان های گیلان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان، تهران و کرمانشاه به منظور بررسی تحولات به وجود آمده در شیوه‌ها و شاخص های انتخاب همسر گفت: بررسی روی ۵ هزار نفر از افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله که قصد انتخاب همسر را داشته اند نشان از آن دارد که بروز تحولاتی مانند افزایش آگاهی ها و اطلاعات، رشد مطالبات و توقعات، بالا رفتن سن ازدواج، توسعه ارتباط انسانی و اجتماعی، رشد فردگرایی و دیگر تغییرات فرهنگی و اجتماعی، نگرش جوانان و حتی خانواده ها را نسبت به انتخاب همسر تغییر داده است.

حسن زاده با بیان این که در شرایط جدید زوجین اتکای بیشتری به توانایی های خود دارند اظهار کرد: شاخص هایی همچون تفاهم و شناخت متقابل زوجین و اشتراک در برخی باورها و علایق، همچنین شباهت های فرهنگی و فکری از الزامات سبک جدید زندگی و ازدواج جوانان است.

در گذشته فرآیند همسرگزینی با مشورت بزرگان خانواده بود

وی خاطرنشان کرد: پیش از این فرآیند همسرگزینی در محیط خانواده با مشورت بزرگان خانواده انجام می گرفت، اما متاسفانه در روش های جدید انتخاب همسر، نقش زوج برجسته تر شده و انتخاب فردی، گروه های دوستان، انتخاب همسر از طریق فضای مجازی، محیط های اجتماعی و شغلی و مراکز مشاوره و همسریابی و دوستی های خیابانی بیشترین سهم را در انتخاب نهایی جوانان دارد.

انتخاب همسر بدون مشورت والدین در صدر روش های همسرگزینی

وی کمرنگ شدن شاخص ها و روش های سنتی انتخاب همسر را آسیب زا دانست و تصریح کرد: بر اساس پژوهش ها خانواده ها زمانی در جریان ازدواج دو جوان قرار می گیرند که مراحل اولیه ازدواج در محیط بیرون از خانواده طی شده و زوجین با یکدیگر به توافق رسیده اند، وی درباره درصد آماری ازدواج های سنتی در مقایسه با ازدواج با شیوه های جدید اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: آمار دقیقی در این حوزه وجود ندارد اما شواهد نشان از جهت گیری جامعه جوان به سمت انتخاب همسر بدون دخالت والدین دارد. این در حالی است که خانواده ها نیز در مواجهه با انتخاب جوانان سخت گیری نمی کنند. وی پیامد این گونه انتخاب ها را ناپایداری ازدواج‌ها، افزایش طلاق و در نهایت فرزندانی مبتلا به آسیب های اجتماعی عنوان کرد و افزود: مراکز مشاوره و همسریابی برخلاف تبلیغاتی که در رسانه ها می شود نقش کمرنگی در انتخاب های جوانان دارند و این مراکز هنوز نتوانسته اند محیطی امن برای انتخاب جوانان فراهم کنند.وی با اشاره به نتایج تحقیقات جدید وزارت ورزش و جوانان درباره میزان تمایل جوانان به مشاوره گرفتن از پدر و مادر و مراکز همسریابی برای انتخاب همسر، گفت: نتایج تحقیقات از جامعه آماری۵ هزار نفری مورد تحقیق از تمایل نداشتن جوانان برای مشاوره گرفتن از مشاور و استفاده از مراکز همسریابی حکایت دارد. به نحوی که ۳۰ درصد از افراد متمایل به مشورت با پدر خود بودند، ۲۵ درصد مادر را امین خود اعلام کردند و ۱۰ تا ۱۵ درصد نیز ترجیح می دادند از مشورت با دوستان شان برای انتخاب همسر استفاده کنند. در این بین تنها ۳ درصد از افراد مراکز مشاوره و مراکز همسریابی را مطمئن و قابل اعتماد می دانستند.حسن زاده با تاکید بر لزوم پررنگ تر کردن نقش والدین در انتخاب همسر برای فرزندانشان گفت: ساماندهی مراکز مشاوره با محوریت حضور والدین از اولویت های وزارت ورزش و جوانان است تا حضور والدین در محیط ها و بسترهای نوین انتخاب همسر پررنگ شود.

طلاق پیامد انتخاب همسر بدون دخالت والدین

در همین زمینه دکتر امان ا... قرائی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفت وگو با خراسان نسبت به تغییر رویکرد جوانان در انتخاب همسر از شیوه های سنتی به شیوه های نوین و غربی هشدار داد و گفت: بر اساس مطالعات در طول ۳۰ سال گذشته، کم رنگ شدن نقش خانواده و نزدیکان در فرآیند انتخاب همسر، بروز آسیب های پس از ازدواج و طلاق را در پی داشته است.وی افزود: مطالعات نشان می دهد که ۵۶ درصد ازدواج هایی که بدون دخالت خانواده به وقوع می پیوندد به طلاق منجر می شود.وی در تشریح علل بروز شیوه های نوین انتخاب همسر، کم کاری های فرهنگی را دلیل عمده بروز چنین آسیبی دانست و گفت: کمرنگ شدن نقش خانواده در انتخاب همسر از آنجا پدید آمد که اصالت های فرهنگی و رسم و رسوم کهن ایرانی نادیده انگاشته شد؛ از زمانی که احترام گذاشتن به معلم در کلاس های درس کم رنگ شد و جوانان به مرور هویت فرهنگی خود را از دست دادند. وی تصریح کرد: وقتی هویت ملی و میهنی جوانی از دست برود هر شخص و فرهنگی می تواند به راحتی تسخیرش کند. وی تنها راه برون‌رفت از این وضعیت و پررنگ کردن شاخص های سنتی انتخاب همسر و در نهایت کاهش آسیب طلاق را احترام گذاشتن مسئولان فرهنگی کشور به سنت های ملی و میهنی و بسط این فرهنگ در جامعه دانست و گفت: مسئولان فرهنگی کشور پیش از هر کاری باید هویت ملی تضعیف شده جوانان ایرانی را تقویت کنند و با ارزش گذاشتن به ارزش های سنتی، ملی و مذهبی در راستای استحکام بنیان خانواده ها گام بردارند؛ چرا که استحکام بنیان خانواده استحکام اجتماع و در نهایت نظام سیاسی را در پی خواهد داشت.وی با اشاره به نتایج تحقیقاتی که در حوزه آسیب های اجتماعی به خصوص آسیب های طلاق انجام گرفته است گفت: طلاق علاوه بر آسیب های روحی و روانی شدیدی که برای زوجین و فرزندانشان به همراه دارد دریچه ای برای ورود به اعتیاد نیز هست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha