یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۴
کد خبر: 63939

سلامت نیوز : شما با رعایت نکاتی که در ادامه گفته می شود می توانید شرایط مناسب را برای ایجاد تمرکز و مطالعه مفید فراهم کنید.

ایجاد شرایط مناسب برای مطالعه

محل مطالعه را با دقت انتخاب کنید زیرا محیط فیزیکی تاثیر مستقیمی بر توانایی تمرکز شما دارد.

فضای مطالعه و دیوارهای اطراف آن باید خلوت و بدون پیرایه باشد، توجه داشته باشید که اندازه میز و صندلی هم مناسب شما طراحی شده باشد.

وجود دو منبع نور در محیط لازم است. همچنین لوازم موردنیاز مانند خودکار و ... را طوری در کنار خود بگذارید که کاملا در دسترس شما باشد.

حفظ آرامش و دوری از آشفتگی

به یاد داشته باشید که تمرکز، فرآیندی ذهنی است، بنابراین اگر بدن در حالت تنش باشد کسب تمرکز مشکل خواهد بود. هر قدر آرام تر باشید، توانایی بیشتری برای کسب اطلاعات جدید خواهید داشت.

برخی از روش های کسب آرامش

در هنگام مطالعه یا قبل از شروع امتحان از روش های تن آرامی استفاده کنید.

برخی از این روش ها عبارتند از:

تنفس عمیق: با تنفس عمیق ریه ها را پر از هوا کنید، شاید فکر کنید ریه ها پر شده است، اما هنوز برای نفس کشیدن کمی جا دارند، دوباره نفس بکشید حال به آهستگی هوا را بیرون دهید و آرامش را در بدنتان احساس کنید، عمل تنفس عمیق را چند بار تکرار کنید.

خودگویی مثبت: خودگویی؛ توصیه ای است که به آرامی و به صورت ذهنی به خود می گویید. به عنوان مثال بگویید: آماده ام در این امتحان به خوبی شرکت کنم.

تعیین هدف: برای هر نوبت مطالعه هدف تعیین کنید.

این اهداف باید مشخص باشند، البته در مقابل هر زمان مطالعه مدت زمانی برای استراحت نیز تعیین کنید.

مقابله با عوامل مزاحم؛ عوامل مزاحم رویدادهایی بیرونی یا درونی هستند که تمرکز را بر هم می زنند. تلویزیون، اشخاص و صداها از جمله عوامل مزاحم بیرونی اند. عوامل مزاحم درونی نیز اموری است مانند رویاهای روزانه، نگرانی ها، افسردگی، بیماری، گرسنگی، تشنگی و هیجانات دیگر.

راهکارهایی برای کاهش عوامل مزاحم

برای کاهش عوامل مزاحم راهکارهای زیر توصیه می شود:

گنجه ذهنی: جعبه ای را تصور کنید که می توانید در آن همه موارد شخصی را انبار کنید. قبل ازشروع مطالعه هر نوع نگرانی، دل مشغولی یا هیجان را شناسایی کنید همه این افکار را درون گنجه قرار دهید و در آن را قفل کنید.

فهرست فعالیت های روزانه: اگر تکالیف زیادی دارید، انجام دادن آن ها ممکن است یکی از عوامل مزاحم درونی باشد. قبل از مطالعه، فهرست انجام کار را تهیه کنید، بعد از پایان زمان مطالعه برای رویارویی با موارد فهرست وقت بگذارید.

نه گفتن: فرض کنید وقتی را برای مطالعه در نظر گرفته اید. مطالعه در این زمان اولویت شماست اگر یکی از دوستان برای کار غیر ضروری نزد شما آمد یا به شما تلفن زد به پیشنهاد وی نه بگویید و در پایان مسئولیت پذیر باشید و صدای تلفن تان را قطع کنید و با توجه و علاقه مطالعه را آغاز کنید.

منبع : خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha