سلامت نیوز : بر اساس تازه ترین یافته های علمی می توان گفت بیش از ۱۸ درصد کودکان ۲ تا ۶ سال انگشتان خود (غالباً انگشت شست دست) را می مکند. اما چرا این اتفاق می افتد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ یکی از دلایل این مشکل می تواند اضطراب کودک باشد، کودک مضطرب در هنگام ترس و در مواجهه با تعارضات با مکیدن انگشت به شکل ناخودآگاه به دوران آرامش خود در آغوش مادر و مکیدن شیر پناه می برد. از طرف دیگر، گروهی از کودکان که زودتر از موعد از شیر گرفته شده اند نیز برای جبران رفلکس مکیدن پستان مادر، به مکیدن انگشت خود روی می آورند. ثابت شده که مکیدن انگشت، باعث آرام شدن کودک می شود و به همین خاطر کودک این رفتار را همچنان ادامه می دهد.

آسیب ها و درمان:

اما این رفتار از این نظر که متناسب سن کودک نیست و از نظر بهداشتی هم صحیح نیست و روی شکل گیری دندان ها، فک و آرواره نیز تأثیر منفی دارد، باید جدی گرفته شود و به طور حتم نیازمند درمان است، نکات ذکر شده می تواند در یک دوره حداقل ۲ ماهه باعث بهبودی رفتار کودک شود.

۱ - بی توجهی کامل به رفتار نادرست کودک : بی توجهی والدین نسبت به عمل مکیدن انگشت کودک برای کاهش اضطراب کودک موثر است.

۲ - پرت کردن حواس کودک:حواس کودک را پرت کنید، می توانید با درگیر کردن دست های کودک به وسیله بازی و یا کارهای ساده، این کار را انجام دهید.

۳ - استفاده از دستکش و لاک تلخ:یکی دیگراز راه هایی که می تواند باعث شود کودک انگشت دست خود را نمکد استفاده از دستکش و یا لاک تلخ است. لاک تلخ را می توان از داروخانه ها تهیه کرد.

۴ - استفاده از برخی خوراکی ها:در هنگام مکیدن انگشت می توانید برخی از خوراکی ها مانند آبنبات چوبی را به کودک بدهید تا برای جایگزینی مکیدن انگشت استفاده کند.

۵ - استفاده از نظام تقویت و پاداش: در صورت کاهش رفتار نامناسب کودک او را تشویق کنید.

۶ - کودک را مجبور نکنید بلکه باید به او آگاهی داد و با دلایل منطقی، اجازه داد تا خودش این کار را کنار بگذارد. (گفتن داستان و نقل خاطره می تواند کمک زیادی در پذیرش کودک داشته باشد)

۷ - از روش بیزار درمانی استفاده کنیدزمانی که دستانش تمیز است، از او بخواهید که همه انگشتانش را بمکد، کودک با روش بیزار درمانی پس از مدتی از این کار خسته خواهد شد.

۸ - مشکل اصلی را بیابید در نهایت باید دنبال ریشه های اصلی مشکل کودک باشیم و منشاء اصلی اضطراب او را شناسایی کنیم و از بین ببریم، سپس با آرامشی که برایش فراهم می کنیم، به مرور در ترک این عادت او را یاری دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha