یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۹
کد خبر: 63941

تغذیه سالم یکی از مهم‌ترین ارکان حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها است و برای تامین آن، داشتن یک برنامه غذایی روزانه صحیح ضروری است.

چرخ سلامتی با برنامه غذایی سالم
سلامت نیوز : تغذیه سالم یکی از مهم‌ترین ارکان حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها است و برای تامین آن، داشتن یک برنامه غذایی روزانه صحیح ضروری است.برنامه غذایی صحیح یعنی یک رژیم غذایی که شامل مقادیر متعادل از تمامی گروه‌های اصلی غذایی با رعایت اصل تنوع و متناسب با نیاز‌های بدن هر فرد باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ سرپرست واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به گروه نان و غلات به عنوان اولین و مهم‌ترین گروه مواد غذایی، گفت: این گروه غذایی شامل انواع نان از جمله نان‌های سنتی و صنعتی، برنج، انواع ماکارونی و رشته‌ها، غلات آماده صبحانه و فرآورده‌های آن‌ها است.وی افزود: مواد غذایی این گروه حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده، فیبر غذایی، برخی ویتامین‌های گروه ب، مقداری پروتئین و مواد معدنی مانند آهن و کلسیم است.

پیشگیری از چاقی و اضافه وزن با مصرف محصولات سبوس‌دار

مینا کاویانی با توجه به اینکه انواع نان و محصولات سبوس‌دار بهترین انتخاب برای مصرف هستند، تصریح كرد: در گروه نان و غلات، محصولات سبوس‌دار بهترین انتخاب محسوب می‌شوند زیرا مقدار بیشتری فیبر غذایی و ویتامین‌های گروه Bرا دارند.

سرپرست واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با بیان اینکه فیبر غذایی در بدن هضم نمی‌شود بنابراین نمی‌تواند انرژی تولید کند، تاکید کرد: به همین جهت مصرف انوع نان و غلات سبوس‌دار می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند چاقی و افزایش وزن نقش داشته باشد. همچنین با کمک به تسهیل عبور مواد مضر و دفعی از بدن می‌تواند در ممانعت از بروز یبوست و برخی بیماری‌ها نقش بسزایی داشته باشد.

لبنیات کم چرب یا پرچرب؟

وی با اشاره به اهمیت مصرف گروه شیر و فرآورده‌های آن، اظهارداشت: این گروه شامل شیر و فرآورده‌های آن نظیر ماست، پنیر، کشک و دوغ است. شیر و گروه لبنیات دارای پروتئین با کیفیت بالا مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر و ویتامین‌هایی از جمله ویتامین B ۱۲ است.

به گفته سرپرست واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، فرآورده‌های پرچرب شیر از قبیل خامه، سر شیر و کره به دلیل محتوا بالای چربی در این گروه مواد غذایی مفید دسته بندی نمی‌شوند.

کاویانی با بیان اینکه انواع شیر و لبنیات کم چرب جزء بهترین انتخاب این گروه برای مصرف است، خاطر نشان کرد: انتخاب بهتر در این گروه انواع شیر و لبنیات کم چرب است زیرا دراین صورت در وزن مساوی نسبت به انواع پرچرب، مواد مغذی بیشتری مانند پروتئین و کلسیم به بدن می‌رسد. هم‌چنین با جایگزینی انواع شیر و لبنیات کم چرب در برنامه غذایی روزانه، مقدار کل چربی دریافتی را کاهش می‌دهد و خطر بیماری‌های قلبی- عروقی را نیز کمتر می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha