یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۰
کد خبر: 63942
سلامت نیوز : شاید به جرات بتوان گفت كه یكی از مهم‌ترین مشاغل یا بهتر بگوییم كسب و كاری كه زنان در گذشته داشتند، قابلگی بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ قابله به زنی گفته می‌شد كه به صورت تجربی در كار زایمان زنان استاد بود و به آنان هنگام زایمان برای به دنیا آوردن فرزندشان كمك می‌كرد. البته قابله‌ها در سایر امور مربوط به بیماری‌های زنان مانند سقط جنین و نازایی نیز مداخله می‌كردند.

جالب است بدانید تا پیش از فراگیر شدن پزشكی نوین و ظهور ماماها در ایران و تا اوایل دوره سلطنت پهلوی، قابله‌ها تقریبا تمام امور مربوط به زایمان را به عهده داشتند البته در برخی شهرهای ایران و ازجمله در تهران، قابله‌های یهودی بر قابله‌های مسلمان برتری داشتند.

در واقع قابله‌هایی كه به طور تجربی به امور مربوط به زنان و خدمات هنگام زایمان تسلط پیدا كرده بودند از چهار ماهگی به زنان حامله رسیدگی می‌كردند.پیش از زایمان نیز قابله با روغن بادام، شكم زن زائو را چرب می‌كرد و برای كم شدن درد وی، گیاه بومادران را می‌جوشاند و به وی می‌‌خوراند.

از سوی دیگر داخل سینی یا مجمعه یا سفره چرمینی خاكستر الك كرده می‌ریخت و روی آن پارچه‌ای می‌انداخت و در اطراف مجمعه چند خشت می‌گذاشت تا پای زائو را روی آن بگذارد. گاهی نیز یك تنگ روحی یا قلیان به زائو داده می‌شد تا در آن بدمد.

پس از زایمان نیز قابله نوزاد را پیش از افتادن به مجمعه می‌گرفت و ناف را می‌برید. ناف طفل را با نخ سفید و آبی می‌بست، نوزاد را می‌شست و دهان او را با خاك یا عسلی كه به انگشت مالیده بود، باز می‌كرد.

یك آرایشگاه، چند حرفه!

در یك دهه اخیر آرایشگاه‌های زنانه دچار تحولات جالبی شده است. به‌طوری كه دیگر مانند گذشته این مكان‌ها صرفا به امور مربوط به آرایش و پیرایش خانم‌ها اخصاص ندارد.به بیان دیگر زیبا سازی از لحاظ ماهیت و محتوا برای بسیاری از افراد، بخصوص نسل جدید خانم‌ها یعنی دختران جوان و نوجوان پیرو مدهای رواج یافته در كشورهای غربی جلوه‌های تازه‌ای یافته است.

یعنی دیگر در آرایشگاه‌ها نباید فقط دنبال چهره‌های پوشیده شده از آب و رنگ بود، بلكه می‌توان نظاره‌گر خدمات متفاوتی از تاتو (خالكوبی) ابرو، چشم و لب گرفته تا كاشت انواع ناخن، بافت و اضافه كردن مو (اكستنشن)، كاشت نگین روی دندان، بینی، لب و ابرو و حتی روش‌هایی برای لاغری مشتریان بود.

جالب اینجاست كه برگزاری دوره‌های آموزشی برای كسب مهارت در ارائه چنین خدماتی نیز منجر به ایجاد مشاغل تازه‌ای شده است.

این بازار آنچنان داغ است كه با وجود آن كه پزشكان و متخصصان پوست و مو بارها توصیه كرده‌اند خانم‌ها از انجام این‌گونه خدمات در آرایشگاه‌ها و از سوی افراد غیركارشناس به علت صدمات جبران‌ناپذیری كه به سلامت افراد وارد می‌كند، پرهیز كنند، اما باز هم انجام این خدمات در سالن‌های زیبایی مشتری‌های پر و پا قرص بسیاری دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha