سلامت نیوز :  34 سال است كه ایرانیان در كنار افغان های پناهنده زندگی مسالمت آمیزی دارند اما این مهمانان ناخوانده دیگر جای میزبان را گرفته اند و تردد و زندگی بیش از 6 میلیون افغان در كشور بازار كار و حتی سلامت اجتماعی جامعه را به مخاطره انداخته است به نحوی كه دیگر كار از دست مرزبانی هم خارج شده و قاچاقچیان برای ورود هر افغان به ایران یك میلیون تومان پول نقد می گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ با آغاز جنگ‌ میان وابستگان شوروی سابق و شبه نظامیان مجاهد افغان تعداد زیادی از مردم افغانستان به دلیل نجات از جنگ و فقر، افغانستان را ترک کردند و به کشورهای مختلف پناهنده شدند که در این میان بیشترین آنان به ترتیب، پاكستان و ایران را برای مهاجرت برگزیدند.آغاز مهاجرت افغان ها به ایران همزمان بود با جنگ ایران و عراق. در آن دوران امام‌خمینی (ره) سپاه و بسیج را مکلف کرد تا با افغان های مهاجر همکاری کنند. سپس دولت مرز را به روی افغان ها گشود و افغان ها مکلف به پرداخت وجه و یا ارایه گذرنامه و ویزا نبودند.سال 1389 بود که سیدتقی قائمی مدیرکل وقت اتباع خارجه وزارت کشور اعلام کرد حدود سه میلیون افغان در ایران زندگی می کنند، اما سردار محمود صادقی رییس پلیس گذرنامه ایران اعلام كرد كه سال گذشته 22 میلیون تردد شامل ورود و خروج اتباع ایرانی و خارجی در کشور به ثبت رسیده كه از این تعداد بیش از 15 میلیون تردد اتباع کشور و بیش از 6 میلیون نیز تردد افراد خارجی بوده است.همچنین تاکنون 137 هزار جلد گذرنامه برای خانوارهای افغان ساکن در کشور صادر شده که 59 هزار جلد آن برای تهران بوده است که حدود 20 هزار خانوار افغان در تهران برای دریافت گذرنامه مراجعه کرده اند.گفته های پلیس گذرنامه در حالی است كه عیسی موسوی نسب مدیرکل اتباع خارجی استانداری تهران در گفت وگو با «حمایت» با بیان اینکه ایران با همکاری کمیساریای سازمان ملل اقدام های تشویقی فراوانی برای بازگشت داوطلبانه پناهندگان و اتباع غیرمجاز انجام داده است گفت: همچنان پرداخت 150 دلار و حمل اسباب تا مرز برای اتباعی که داوطلب خروج از ایران و بازگشت به کشورشان هستند در حال اجرا ست. وی افزود: هم اکنون بیش از 5 هزار تبعه عراق در تهران زندگی می کنند که به دلیل ناامنی در عراق و حضور ناموفق ناتو رغبتی برای خروج از ایران ندارند.موسوی نسب گفت: ناتو موجب ناامنی در افغانستان و عراق شده و همین انگیزه بازگشت اتباع به کشورشان را از آنان گرفته است.

تصمیم جدید مجلس
بر اساس این گزارش به تازگی اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در جلسه ای با نهادهای مسئول در امور اتباع در کشور اقدام جدیدی برای کنترل جمعیت اتباع خارجی انجام داده است. بر اساس این تصمیم گیری همه دستگاه های ذی ربط باید تسهیلات لازم برای اجرای سیاست های کلان نظام در زمینه اتباع را فراهم و اقدام های اجرایی خود را تسریع کرده و گزارش اقدام های انجام شده را به استحضار مجلس شورای اسلامی برسانند. همچنین از وزارت کشور خواسته شد تا در یک برنامه جامع و عملیاتی تعادل در ورود و خروج اتباع را محقق سازد. همچنین حضور غیرمجاز هیچ یک از اتباع بیگانه از جمله افغان ها در کشور به هیچ وجه قابل قبول نیست و مسئولیت مستقیم آن به عهده دستگاه های ذی ربط است. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از وزارت کشور و وزارت خارجه می خواهد اجازه ورود و استقرار و تردد غیر مجاز به هیچ یک از اتباع خارجی ندهد و با خاطیان برخورد لازم صورت بگیرد.

كارگران ایرانی قربانی اتباع خارجی
محسن علیمردانی نماینده مجلس هم در گفت وگو با «حمایت»می گوید: واقعیت آن است که وضعیت اشتغال کشور در پی حضور غیرقانونی اتباع بیگانه و نیروی کار غیرمجاز چندان مطلوب نیست که در این میان بیشترین ضرر متوجه کارگران ایرانی است که دغدغه‌ جایگزین شدن با نیروی کار ارزان را دارند.

50 درصد کودکان خیابانی اتباع خارجی هستند
گفته های علیمردانی در حالی است که حبیب الله مسعودی فرید مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشورمی گوید: 40 درصد کودکان خیابانی جمع آوری شده اتباع بیگانه هستند اما این آمار در تهران متفاوت است به گونه ای که براساس اطلاعات به دست آمده بیش از 50 درصد کودکان خیابانی تهرانی اتباع بیگانه اند.همچنین یکی از این ناهنجاری‌ها ازدواج مهاجران خارجی با اتباع ایرانی و به ویژه ازدواج مردان افغان با زنان ایرانی است که بدون رعایت مقررات قانونی صورت گرفته است. از لحاظ قانونی این گونه ازدواج‌ها از آثار قانونی ثبت ازدواج، صدور شناسنامه برای فرزندان و تابعیت زوج ها در پی ازدواج و ... برخوردار نیست.

ازدواج با اتباع خارجی ممنوع
این در حالی است كه فرزندانی که از این ازدواج ها متولد می شوند بدون شناسنامه و هویت هستند و اجازه ادامه تحصیل ندارند و به سبب نداشتن شناسنامه کمیته امداد هم برای کمک‌رسانی به آنان با مشکل مواجه است. تعداد این ازدواج ها هر قدر که باشد به عنوان خطر برای آینده محسوب می شود، زیرا فرزندان حاصل از این ازدواج ها گاهی بی سواد هستند.بر اساس طرح شناسایی در سال ۸۰ حدود ۵ هزار و ۱۶۳ پرونده زناشویی برای مردان افغان که با بانوان ایرانی ازدواج کرده اند تشکیل شد که از این تعداد 2 هزار و ششصد و پنجاه و سه پروانه زناشویی تاکنون صادر شده است. این آمار در ۹ ماه ابتدای سال ۸۸ حدود ۳۲۷ بود که در سال هشتاد و نه با ۲۴ درصد افزایش به چهارصد و هفت نفر رسید.پیش بینی می شود نیمی از جمعیت یاد شده ۲ هزار و ۶۵۳ نفر پروانه اقامت را از نیروی انتظامی دریافت کرده باشند اما گرفتن پروانه اقامت امتیازی برای گرفتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود.مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری تهران می گوید: هرگونه ازدواج و ثبت ازدواج با مهاجران غیرمجاز، غیرقانونی است زیرا بخشی از این ازدواج ها با انگیزه‌های سودجویی و اخذ اقامت با استفاده از ناآگاهی زنان ایرانی صورت می‌گیرد. این در حالی است که فرزندان بلاتکلیف و زنان رها شده، حاصل ازدواج با مهاجران غیرمجاز است و ما نیز به دلیل در اختیار نداشتن مدارک حقوقی از آنها نمی‌توانیم از حقوق این زنان و فرزندان رها شده دفاع کنیم.موسوی‌نسب از زنان ایرانی خواست تا در صورت ازدواج با مردان اتباع خارجی با استانداری تهران مشورت و همفکری های لازم را داشته باشند تا در چارچوب قوانین و ضوابط ازدواج آنان به ثبت قانونی برسد.

قاچاق هر افغان به ایران یك میلیون تومان نقد
حالا افغان ها به دنبال گرفتن گواهینامه رانندگی در ایران و حتی استفاده از بیمه تامین اجتماعی هم هستند. هرچند ایران بسته های پیشنهادی خوبی را برای خروج افغان ها در نظر گرفته اما افغان ها زیاد رغبتی برای خروج از ایران ندارند. با این حال ایران هیچ گاه به اجبار مهمان خود را از كشور خارج نمی كند. هرچند اقدام ایران مناسب و بشر دوستانه است اما متاسفانه كنترل نشدن مناسب مرزها موجب شده همچنان افغان ها وارد كشور شوند.به گزارش خبرنگار«حمایت» وضعیت در مرزهای سیستان و بلوچستان به نحوی است كه برای ورود هر افغان از 300 هزار تا یك میلیون تومان قاچاقچیان انسان پول می گیرند و این بازاری داغ برای قاچاقچیان محسوب می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha