سلامت نیوز : در حالی که حدود دوماه قبل معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر از ابلاغ دستور‌عمل برخورد جدی با مراکز غیر مجاز درمان و کاهش آسیب اعتیاد از سوی وزیر کشور و دبیرکل این ستاد خبر داد مدیرکل بهزیستی استان تهران از فعالیت و وضعیت نا به سامان حدود 300 مرکز غیرمجاز ترک اعتیاد خبر داده است.خبرها حاکی از فعالیت آزادانه مراکز ترک اعتیاد غیرمجازی است که عملکردشان از وقوع اتفاق هایی خبر می دهد که خوشایند نیست! درمان غیراصولی و گاهی شیوه های عجیب ترک اعتیاد که منجر به فوت فرد معتاد می شود، گام جدی مسئولان مربوط برای جلوگیری از ادامه روند مراکز غیرمجاز ترک اعتیاد فعلی و راه اندازی مراکز جدید غیرقانونی را می طلبد.

300 كمپ غیرمجاز در تهران
دکتر ولی الله نصر مدیرکل بهزیستی استان تهران درگفت و گو با «حمایت»، از فعالیت 80 کمپ مجاز ترک اعتیاد در سطح این استان خبر داده و می گوید: شاید بتوان گفت حدود 3 یا 4 برابر این عدد کمپ های غیرمجاز بدون نظارت بهزیستی و وزارت بهداشت و درمان به صورت خودسرانه فعالیت می کنند که درمان های غیرمجاز و غیر علمی را رواج می دهند. هدف ما برگزاری دوره های آموزشی برای این کمپ ها و ترغیب آنان برای گرفتن موافقت اصولی از بهزیستی برای ادامه کارشان است برای همین شرایط فعالیت را برای اینگونه کمپ ها تسهیل کردیم و بسیاری از استعلام هایی را که یک مجری برای راه اندازی کمپ باید از دستگاه های مختلف بگیرد برای همراه کردن آنان با برنامه های این نهاد حذف کردیم. وی ادامه می دهد: کمپ های غیرمجاز ترک اعتیاد وضعیت نا به سامانی دارند که باید به آن ها رسیدگی شود. وی همچنین با اشاره به فعالیت 2 مرکز قرنطینه شهرداری برای نگه داری متکدیان و معتادان در اسلامشهر ویژه آقایان و لواسانات برای بانوان، به حمایت می گوید: از سوی بهزیستی نیز دو مددکار در این دو مرکز مستقر شده اند تا افراد ارزیابی و غربالگری شوند و میزان آسیب پذیری فرد ارجاع داده شده شناسایی می شود تا بر آن اساس خدمات به وی شود.

فعالیت با چه مجوزی؟
وی در پاسخ به این سئوال که «چگونه یک کمپ غیرمجاز ترک اعتیاد می تواند بدون نظارت به کار خود ادامه دهد؟» می گوید نظارت بر اینگونه مراکز بر عهده فرمانداری، اداره نظارت بر اماکن و نیروی انتظامی است. مگر می شود ملکی عمومی کار خدماتی ارائه دهد اما هیچ مرجعی مجوز برای فعالیت آن صادر نکرده باشد؟ مشکل بهزیستی نیز همین موضوع است! این ارگان در صورت مشاهده هر مرکز غیرقانونی ترک اعتیادی آن را به نیروی انتظامی گزارش می دهد تا دستور پلمپ آن مکان صادر شود. از طرفی متولی درمان نیز باید روی این کار نظارت داشته باشد.

ساماندهی معتادان به سختی پیش می رود
از سوی دیگر معاون سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با انتقاد از نحوه همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر با شهرداری، می گوید: در حال حاضر معتادان جمع‌آوری شده را به طور مستقیم به کمپ‌های درمانی که شناسایی کرده‌ایم تحویل می‌دهیم، در حالی که طبق برنامه ستاد، این افراد باید به پلیس موادمخدر تحویل شوند، اما این برنامه تاکنون اجرایی نشده است. دکتر رضا جاگیری در ادامه، یکی از مشکلات پیش‌روی سازمان رفاه را معرفی نکردن کمپ‌های مجاز درمان اعتیاد از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر می داند و توضیح می دهد: این کمپ‌ها هم‌اکنون به ما معرفی نشده‌اند، به همین خاطر امور مربوط به معتادان جمع‌آوری شده به سختی پیش می‌رود، این در حالی است که معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر از استانداردسازی مراکز ترک اعتیاد و ساماندهی معتادان خبر می دهد و می گوید: در آیین‌نامه اجرایی ماده 15 اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر که به همه استانداران، دادستانی کل کشور، وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی ابلاغ شده، پیش‌بینی خوبی برای برخورد با مراکز غیرمجاز درمان اعتیاد از جمله تشکیل کمیته نظارت کشوری و استانی با عضویت نمایندگان تام‌الاختیار وزارت خانه‌های بهداشت و تعاون، سازمان نظام پزشکی و ستاد مبارزه با اعتیاد شده و مقرر گردیده است که این چهار رکن اصلی فرآیند نظارت بر مراکز درمان و کاهش آسیب را بر عهده داشته باشند. دین پرست تاکید می کند طبق ماده 12 آیین‌نامه ماده 15 اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر، وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی به مدت یک ماه فرصت دارند تا صلاحیت افرادی را که علاقه مند به راه‌اندازی مراکز مجاز درمانی هستند تایید یا رد کنند.

1840 مرکز ترک اعتیاد در کشور
این درحالی است که مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی از فعالیت 1840 مرکز ترک اعتیاد در سراسر کشور خبر داده و می گوید: 432 هزار فرد معتاد برای درمان به این مراکز مراجعه کرده اند. در حال حاضر 1060 مرکز سرپایی درمان اعتیاد در سراسر کشور فعال است که روزانه تعداد زیادی از معتادان برای درمان سریع به آنها مراجعه می کنند. این آمار اهمیت رسیدگی به معتادان و مراکز ترک آنان را دوچندان می کند. با جستجویی ساده می توان دریافت كه تعداد جلسه های برگزار شده ساماندهی اوضاع مراکز ترک اعتیاد و حرف ها در این زمینه بسیار است، مدیرکل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر دوماه پیش از تشکیل جلسه کمیته نظارت کشوری بر مراکز مجاز درمان و کاهش آسیب خبر داده بود و گفته بود کمپ های ترک اعتیاد غیر مجاز دیگر اجازه فعالیت ندارند! در حالی که در همان روزها که این خبر منتشر شد مدیرعامل جمعیت تولدی دوباره از اینکه وضعیت درمان اعتیاد در کمپ ها و مراکز درمانی به دلیل کمبود اعتبارات به شدت بحرانی است خبر داده است. در چنین آشفته بازاری باید گفت :مسئولان محترم! آنچه هنوز در جامعه كمپ ها دیده می شود استفاده از روش های غیر معمول از سگ درمانی تا بستن دست و پا و استفاده از روش های غیر پزشكی است. سوال این است كه واقعا كمپ های غیرمجاز از حضور پزشك استفاده می كنند؟ آیا آماری از مرگ و میر معتادان یا فرار آنان گزارش می شود؟ آیا تاكنون برخورد شدیدی با متخلفان مداخله درکار پزشكی شده است؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha