سلامت نیوز : مهدی تهرانی دوست در گفت‌وگو با فارس افزود: بحث تک فرزندی در سالهای اخیر در دنیا بسیار افزایش یافته است اما مطالعات دقیقی مبنی بر  وجود اختلال خاص روانی در این کودکان ثبت نشده است.

وی ادامه داد: کودکانی که تک فرزند هستند دچار اختلال خاصی نمی‌شوند اما به دلیل اینکه این کودکان امکان رشد را در کنار سایر فرزندان ندارند نحوه تعامل و ارتباط برقرار کردن آنها در محیط خانواده فراهم نمی‌شود.

 رئیس انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: اگر کودک تک فرزند باشد احتمال اجتماعی شدن و توانایی وی برای تعامل با دیگران کمتر می‌شود اما هنگامی که با دیگر فرزندان رشد کند بستر اجتماعی شدن برایش افزایش می‌یابد.

 تهرانی دوست تصریح کرد: البته شرایط اجتماعی شدن به شرطی است که بین فرزندان اختلاف سنی زیادی وجود نداشته باشد تا تعامل و ارتباط لازم میانشان برقرار شود.کودک در صورت رشد با دیگر فرزندان امکان رشد اجتماعی،هیجانی و ارتباطی را خواهد داشت.

وی در مورد توان کودکان در آینده برای برخورد با مشکلات روزمره گفت: مطالعات خاصی ثابت نکرده که تک فرزندان توان کمتری برای حل مسائل و برخورد با مشکلاتشان را در آینده دارند اما در عین حال، فرزندانی که در کنار یکدیگر بزرگ می‌شوند توانمندی آنها تقویت شده و بستر بیشتری برای برخورداری از حمایت خواهر یا برادر خواهند داشت.

رئیس انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ادامه داد: برخورد والدین با این کودکان بسیار اهمیت دارد چرا که یکی از مشکلات رایج در این زمینه حمایت بیش از حد والدین از فرزندشان است که تمام توان خود را برای حمایت از فرزند معطوف می‌کنند که این توجه بالا به کودکان آسیب می‌زند.

تهرانی دوست افزود: این کودکان ممکن است احساس ضعف کنند و توانمندی‌هایشان آن طور که باید رشد نکند.

وی در مورد نحوه برخورد والدین برای تربیت تک فرزندان خود گفت: فرزندپروری و والدین بودن اصولی دارد که تفاوتی نمی‌کند یک فرزند باشد یا چند فرزند.باید اصول تربیتی رعایت شود.در مواردی که تذکر،تشویق و تنبیه خاص لازم است باید اعمال شود.

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: قانونمداری و انضباط مداری در خانواده برای تک فرزند هم باید رعایت شود و حتی گاهی کودکان در ارتباط با کودکان دیگر نیاز به اعمال تنبیه و قانون بیشتری هستند.

تهرانی دوست به خانواده‌ها توصیه کرد: اگر خانواده‌ها شرایط داشتن چند فرزند را دارند بهتر است به این کار مبادرت کنند تا کودکشان در تعامل با فرزندان دیگر رشد و تعامل پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha