سلامت نیوز : مصطفی قانعی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: طی ماههای گذشته در مورد محلولهای تزریقی در کشور مشکلاتی داشتیم که خوشبختانه با فعالیت انستیتو پاستور ایران این مشکلات حل شد و اکنون مشکلی از این نظر نداریم.

وی افزود:‌ در مورد واکسن‌ها نیز فاز آزمایشی پروژه تولید واکسن پنوموکوک که برای پیشگیری از عفونت ریه و سینه پهلو کاربرد دارد با موفقیت به پایان رسیده، وارد فاز تولید نیمه صنعتی شده است و سال آینده به بازار می‌آید.

رئیس انستیتو پاستور ایران اضافه کرد: تولید واکس MMR (واکسن سرخک، سرخچه و اوریون) نیز در کشور فاز آزمایشی را با موفقیت سپری کرده و فاز نیمه صنعی آن در حال شروع شدن است،‌این واکسن نیز سال آینده در کشور به تولید انبوه می‌رسد.

قانعی افزود: پروژه تولید واکسن آنفلوانزای نوترکیب و داروی اینترفرون طولانی اثر (پگیلیتد) نیز از فاز آزمایشی عبور کرده و تولید نیمه صنعتی آنها به زودی آغاز می‌شود.

وی گفت: یکی از کمبودهای فعلی کشور نیز سرمهای ضد مار و ضد عقرب است که فاز آزمایشی آنها نیز به پایان رسیده و تولید نیمه صنعتی آنها نیز به زودی آغاز می‌شود و سال آینده شاهد ورود این محصولات به بازار خواهیم بود.

رئیس انستیتو پاستور ایران افزود: سانتریفوژ توبولار نیز که برای تولید محصولات بیوتکنولوژی کاربرد دارد نیز در انستیتو پاستور تولید شده و شرکتهای تولید کننده این محصولات می‌توانند از این نمونه ایرانی خریداری کنند اما به علت اینکه صادارات آن نیازمند دریافت گواهی‌های بین‌المللی است فعلاً امکان صادرات آن وجود ندارد.

قانعی در پاسخ به پرسش فارس درباره تولید واکسن آنفلوانزا نیز گفت: تولید واکسن آنفلوانزا به روش تخم مرغی نیز در کشور بیش از 90 درصد پیشرفت داشته است و اگر سازمان غذا و دارو اقدامات انجام شده را تأیید کند، سال آینده می‌توانیم ورود واکسن آنفلوانزای ایرانی را نیز در کشور داشته باشیم به خصوص اینکه واکسن آنفلوانزا باید شهریور هر سال وارد بازار شود و زودتر از آن امکان تولید این واکسن وجود ندارد.

وی گفت: انستیتو پاستور ایران این آمادگی را دارد که سال آینده با تولید حدود 500 دوز واکسن آنفلوانزا نزدیک به نیمی از نیاز کشور را به این واکسن بر طرف کند اما در کل سیاست وزارت بهداشت این نیست که جلوی واردات این محصولات گرفته شود و همزمان با تولید داخل، واردات واکسنها و داروهای برند نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: در مورد تولید واکسن آنفلوانزا باید گفت که در کل تولید تخم مرغی این واکسن در دنیا دیگر روشی منسوخ است و روش تولید نوترکیب این واکسن در حال جایگزین شدن است به همین علت ما هم به دنبال تولید واکسن نوترکیب (بیوتکنولوژی) آنفلوانزا در کشور هستیم که این پروژه نیز از فاز آزمایشی عبور کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha