سلامت نیوز : امیر حسین مهدوی از نهایی شدن طراحی فرآیند اتوماسیون تخصصی آزمایشگاه‌های پزشکی قانونی خبر داد و گفت: استفاده از اتوماسیون تخصصی در آزمایشگاه ضمن افزایش سرعت پاسخ‌دهی، در نهایت از جعل احتمالی نتایج کارشناسی پزشکی قانونی در خارج از مجموعه پزشکی قانونی و مراجع قضایی و انتظامی نیز جلوگیری می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ مهدوی افزود: در ادامه بحث اتوماسیون اداری و با دورنمای امحاء فیزیک اسناد و حذف فرایندهای زائد، طراحی و راه‌اندازی اتوماسیون تخصصی آزمایشگاه در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: به منظور طراحی اتوماسیون آزمایشگاهی، فرآیندهای موجود در فعالیتهای آزمایشگاهی بررسی و بازبینی و طی آن فرآیندهای غیر ضروری حذف شده است. بنابراین با حذف فرایندهای زائد و نیز تبادل الکترونیکی مکاتبات و ارجاعات، سرعت پاسخ‌دهی در بخش آزمایشگاهی افزایش خواهد یافت.

مهدوی با بیان اینکه فعالیتهای حوزه آزمایشگاه، مجموعه‌ای از جنبه‌های عملی آزمایشگاهی و همچنین ارجاعات و مکاتبات اداری و فنی است اظهار داشت: با بکارگیری اتوماسیون تخصصی، آن بخش از امور که خارج از جنبه‌های عملی آزمایشگاهی است شتاب بیشتری گرفته و این موضوع در نهایت افزایش سرعت پاسخ‌دهی را به دنبال دارد.

مدیرکل امور آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر بالا بردن ضریب امنیت در بخش آزمایشگاه با راه‌اندازی اتوماسیون تخصصی ادامه داد: در هر پرونده پزشکی حفظ اسرار بیمار از نظراخلاقی و قانونی وظیفه گروه پزشکی است و این مسئله در پزشکی قانونی اهمیت دوچندان دارد؛ بنابراین اتوماسیون تخصصی کمک می‌کند امنیت پرونده‌ها به لحاظ حفظ اسرار ارتقاء یابد.

به گفته وی در صورتی که شبکه اتوماسیون تخصصی سازمان پزشکی قانونی به شبکه مکانیزه مراجع قضایی و انتظامی متصل شود، طبعاً از هر گونه سوء استفاده و جعل نامه ها که ممکن است در خارج از این مجموعه رخ دهد، جلوگیری خواهد شد.

مهدوی در خصوص ارتباط اتوماسیون تخصصی سازمان با شبکه مکانیزه مراجع قضایی و انتظامی خاطرنشان کرد: حرکت به این سمت که در بخش‌های دیگر سازمان دنبال می‌شود هدفی است که باید در راستای دولت الکترونیک محقق شود.

وی با اشاره به اینکه اتوماسیون تخصصی پس از طراحی نرم افزاری توسط شرکت طرف قرارداد با سازمان و تأیید کارشناسی حوزه معاونت پزشکی و آزمایشگاهی، در مجموعه‌های آزمایشگاه ها، معاینات، تالار تشریح و کمیسیون‌های پزشکی قانونی به کار گرفته می‌شود،‌ گفت: همه فرایندهای موجود در آزمایشگاه های سم شناسی، سرولوژی، آسیب‌شناسی و ژنتیک قانونی به شرکت مربوط ارائه شده و طی جلساتی توضیحات و اطلاعات لازم بین کارشناسان حوزه آزمایشگاهی و نمایندگان شرکت مبادله شده است و شرکت مربوطه پس از طراحی نرم افزاراتوماسیون، آن را در قالب دمو به سازمان ارائه خواهد کرد.

به گفته وی نرم افزار مربوطه پس از آماده شدن توسط شرکت طرف قرارداد، به طور آزمایشی اجرا و نواقص احتمالی آن شناسایی و رفع می‌شود.

مدیرکل امور آزمایشگاهی سازمان در خصوص تأمین زیرساخت‌های لازم برای استفاده از سیستم اتوماسیون تخصصی در سراسر کشور ادامه داد: اقدامات لازم توسط بخش انفورماتیک سازمان پزشکی قانونی در حال انجام و پیگیری است و امیدواریم از نظر سخت افزاری مشکلی پیش رو نباشد. همچنین در این راستا در خصوص تامین رایانه برای کارشناسانی که در فرآیند عملیاتی آزمایشگاهی نقش دارند، باید اقدام لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای بکارگیری سیستم اتوماسیون تخصصی، فیزیک اسناد حذف نمی‌شود، ‌افزود: در هیچ کجا، در ابتدای جایگزینی سیستم الکترونیکی به جای کاغذ، بایگانی فیزیک اسناد به طور کامل حذف نمی‌شود، بنابراین در آزمایشگاه هم با بکارگیری سیستم اتوماسیون تخصصی شیوه حفظ فیزیک اسناد تداوم خواهد داشت، ضمن آنکه برای حذف کامل فیزیک اسناد در مراجعی نظیر سازمان پزشکی قانونی به زیرساخت های قانونی مستحکمی نیازمند است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha