یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۵
کد خبر: 63962

از آنجا که این بیماری در حال حاضر درمان قطعی ندارد لذا تنها راه مصون ماندن در برابر آن، پیشگیری با کمک احتیاط‌های لازم و مناسب است.

برای پیشگیری از ایدز زود اقدام کنید

سلامت نیوز : ایدز بیماری مرگباری است که از ویروس عفونت زای «اچ آی وی» ناشی می‌شود و تاکنون جان میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ ایدز و ویروس آن می‌تواند تمام افراد اجتماع را در گروه‌های سنی و با جنسیت‌ها و موقعیت‌های اجتماعی مختلف آلوده سازد. به گفته پزشکان، از آنجا که این بیماری در حال حاضر درمان قطعی ندارد لذا تنها راه مصون ماندن در برابر آن، پیشگیری با کمک احتیاط‌های لازم و مناسب است.

دکتر «رینا» از متخصصان برجسته بیمارستان «جاسلوک» در بمبئی چندین اقدام ساده را در این مقاله توصیه می‌کند که با بکار بستن آنها می‌توان به راحتی از این ویروس مرگبار خود را در امان نگه داشت و از شیوع بیشتر آن جلوگیری کرد.

مهمترین اقدامات ساده و در عین حال موثر در پیشگیری از ایدز عبارتند از:

- از روابط جنسی ناسالم و نامشروع جدا پرهیز کنید، یکی از اصلی ترین راه‌های ابتلا به این عفونت کشنده روابط جنسی نامشروع و کنترل نشده است. بنابراین پرهیز از اینگونه روابط ناسالم موثرترین روش برای پیشگیری از ایدز است.

- اطلاعات خود را درباره این بیماری افزایش دهید. برخی افراد تصور می‌کنند که ایدز از راه غذا خوردن با افرادی که آلوده به ویروس اچ آی وی هستند،‌منتقل می‌شود. دکتر رینا تاکید دارند که تمام افراد در جامعه امروزی باید درباره این بیماری اطلاعات درست و دقیق داشته باشند. این ویروس تنها از طریق انتقال مایعات خاصی از بدن فرد آلوده،‌شیوع پیدا می‌کند. آگاهی از راه‌های انتقال ویروس، در پیشگیری به موقع از شیوع بیماری نقش به سزایی دارد. بعلاوه دانستن این واقعیت که در حال حاضر این بیماری درمان قطعی ندارد، ضروری است تا مردم به اهمیت پیشگیری از ایدز بیشتر پی ببرند.

- اهمیت پیشگیری از ایدز در دوران بارداری. احتمال انتقال ویروس اچ آی وی از مادر آلوده به جنین و نوزاد در دوران باداری و زمان شیردهی خیلی بیشتر است. بنابراین به منظور مراقبت از فرزند خود توصیه می‌شود که حتما مادران در زمان بارداری تست ایدز را انجام دهند و در صورتی که جواب آزمایش‌ آنها مثبت بود بلافاصله برای تهیه و مصرف داروهای ضد ایدز در دوران بارداری و وضع حمل با پزشک متخصص مشورت کنند. مصرف این داروها خطر انتقال ویروس به جنین را کاهش می‌دهد. همچنین بعد از وضع حمل نیز نوزاد باید از شیر خشک یا شیر یک زن سالم تغذیه شود.

- استفاده از وسایل پیشگیری را هرگز فراموش نکنید. هر نوبت که از این قبیل لوازم استفاده می‌کنید همیشه از نو و سالم بودن آنها اطمینان حاصل کنید.

- انجام آزمایشات دوره‌ای ایدز را در اولویت قرار دهید. اگر این آزمایشات را به طور منظم انجام دهید هم از انتقال ویروس به افراد دیگری جلوگیری خواهید کرد و هم می‌توانید در صورت آگاهی از ابتلای خود به این بیماری،‌ به موقع برای کنترل آن و مصرف داروهای مناسب و انتخاب الگوی سالم اقدام نمایید.

- هرگز از سرنگ‌های مصرف شده استفاده نکنید. استفاده از سرنگ مشترک از راه‌های اصلی انتقال ویروس ایدز بین افراد معتاد است اما از سوی دیگر تزریق خانگی داروهای نسخه‌ای با سرنگ‌های مصرف شده و مشترک نیز می‌تواند از عوامل مهم ابتلا به عفونت ایدز باشد.

- پرسنل مراکز پزشکی و درمانگاه‌ها نیز باید مراقب باشند. وسایل و تجهیزات پزشکی از عوامل پرخطر و موثر در انتقال ویروس ایدز هستند. بنابراین پرستاران، پزشکان و سایر پرسنل مراکز درمانی و پزشکی همیشه باید هنگام استفاده از سرنگ‌ها و لوازم برنده و تیز بیشتر احتیاط کنند و مراقب باشند. برای این افراد استفاده از دستکش‌های مناسب، ماسک و سایر وسایل محافظتی برای پرهیز از تماس با خون افراد آلوده به ایدز ضروری است.

- وسایل شخصی شما فقط برای شما است. از استفاده مشترگ هرگونه لوازم شخصی مانند تیغ و مسواک با افراد دیگر جدا خودداری کنید چون حتی وجود یک قطره خون آلوده فرد دیگری روی این لوازم می‌تواند به قیمت مبتلا شدن شما به بیماری خطرناک ایدز تمام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha