زنانی كه دچار یائسگی زودهنگام می‌شوند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 نسبت به بقیه قرار می‌گیرند.

یائسگی پیش از موعد ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد
سلامت نیوز : نتایج یك تحقیق روی 3691 زن یائسه مبتلا به دیابت نوع 2 و مقایسه آنها با 4408 زن از گروه شاهد نشان داد كه زنانی كه دچار یائسگی زودهنگام می‌شوند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 نسبت به بقیه قرار می‌گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ؛ براساس این گزارش محققان در طول یك پی‌گیری 11 ساله مشاهده كردند نسبت به زنانی كه در سنین بالای 50 سال دچار یائسگی می‌شوند زنانی كه در سنین جوانتر یائسه می‌شوند نزدیك به 5/1 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار می‌گیرند.

نتایج حاصل از این گزارش می‌افزاید: خطر بالاتر وقوع دیابت همچنین با طول عمر كوتاه باروری همراه بوده است و این نتایج نامطلوب به دست آمده از یائسگی زودرس نیز با تعدیل عواملی مانند شاخص توده بدن (BMI)، دور كمر و یا سیگار كشیدن به طور قابل توجهی تغییر نیافته است.

گفتنی است: یائسگی یك فرآیند بیولوژیك طبیعی و گذر از مرحله‌ای به مرحله دیگر همراه با تغییرات هورمونی، فیزیكی و روانی است كه به رخ دادن آن در زنان كمتر از 40 سال، یائسگی زودرس می‌گویند كه در این میان مصرف برخی از داروها و یا انجام بعضی از اعمال جراحی می‌توانند از عوامل ایجاد آن باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha