سلامت نیوز : رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان اینکه همواره پیشگیری بر درمان مقدم بوده و توانبخشی نیز درآمدزایی ندارد و هزینه‌بر است، عنوان کرد: نظام بیمه‌ای حمایتی از خدمات توانبخشی نکرده و خدمات این حوزه را تحت پوشش قرار نمی‌دهد.

دکتر سید علی حسینی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به پیشرفت‌های توانبخشی کشور طی سالهای اخیر بویژه پنج سال گذشته اظهار کرد: اثرات توانبخشی تخصصی امروزه در ارائه خدمات به مردم مشاهده می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه کشور ما بلاخیز است و به لحاظ سوانح مختلف از جمله تصادفات رانندگی نیز آمار بالایی دارد، نگاه ویژه به تخصص فیزیوتراپی و توانبخشی در کشور ضروری بوده و نیازمند بازنگری است.

رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان اینکه طی سالهای اخیر در بحث پیشگیری و درمان که سطح اول و دوم خدمات سلامت است عملکرد خوبی داشته‌ایم، گفت: بعد از پیروزی انقلاب، سرمایه‌گذاری‌های خوبی در حوزه پیشگیری انجام شده و در حوزه درمان نیز جزو کشورهای خوب منطقه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه توانبخشی و خدمات توانبخشی در کشور مغفول مانده است، اظهار کرد: ارتقای کیفیت زندگی که در نقشه راه نظام سلامت نیز وجود دارد با گسترش سن جمعیت و سالمندی که پیش روی جامعه قرار دارد، ضروری است. از همین رو توانبخشی تلاش می‌کند افراد تا حد ممکن زندگی مستقل و سالمی را تجربه کنند و پس از آسیب به زندگی بازگردانده شوند.

حسینی ادامه داد: باید تلاش شود که توانبخشی را در نظام سلامت بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم. امروز در آموزش دانشجویان و راه‌اندازی دوره‌های مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رشد قابل قبولی داشته‌ایم.

وی متمرکز نبودن خدمات توانبخشی و نداشتن مدیریت متمرکز را از جمله مشکلات اساسی حوزه توانبخشی دانست و گفت: در عرصه توانبخشی نهادهای مختلفی از جمله هلال احمر، سازمان بهزیستی ، سازمان استثنایی کشور و وزارت بهداشت هرکدام به صورت جداگانه مشغول ارائه خدمات توانبخشی هستند. جزیره‌ای بودن ارائه خدمات توانبخشی باعث شده است که مدیریت سازمان یافته‌ای در این خصوص نداشته باشیم.

رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان اینکه وزارت بهداشت طی یک سال گذشته اقدامات ریشه‌ای خوبی در حوزه توانبخشی شروع کرده است، گفت:‌ اما همواره به علت اینکه پیشگیری بر درمان مقدم بوده و توانبخشی نیز درآمدزایی نداشته و هزینه‌بر است، نظام بیمه‌ای حمایتی نکرده و خدمات این حوزه را تحت پوشش قرار نمی‌دهد.

وی افزود: بخشی از خدمات فیزیوتراپی تحت پوشش بیمه‌اند، اما خدمات توانبخشی شامل گفتار درمانی و کاردرمانی تحت پوشش بیمه قرار ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha