یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۵
کد خبر: 63972

سلامت نیوز : یک جراح و متخصص زنان با بیان اینکه درخواست سزارین جهت پیشگیری از افتادگی رحم غیرمنطقی بوده با موازین علمی مطابقت ندارد، گفت: نگرانی زنان در مورد عوارض زایمان طبیعی یک ترس نابجا است.

دکتر محمود متین در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه پرولاپس (پایین افتادگی رحم)، در پی زایمان‌های پی در پی ایجاد می‌شود، گفت: این عارضه به دلیل کشش زیاد رباط ها و شل شدن عضلات پایین لگن و اطراف واژن ایجاد شده و موجب می‌شود رحم با زور زدن به داخل واژن رانده شود.

وی همچنین افزود: در موارد شدید رحم از مهبل بیرون آمده و دهانه آن آسیب می‌بیند.

این جراح و متخصص زنان با اشاره به اینکه پایین افتادگی شدید موجب سیستوسل (افتادگی مثانه) و رکتوسل (بیرون زدگی رکتوم) می‌شود، گفت: در موارد شدید به دلیل بیرون زدگی مکرر مخاط واژن زخم می‌شود.

وی همچنین افزود: در مراحل پیشرفته به وضوح نمایان شده، گاه با بی اختیاری یا احتباس ادرار همراه است که این حالت موجب بروز عفونت ادرار و سیر بالا رونده عفونت به کلیه‌های بیمار می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه پرولاپس رحم در خانم‌هایی که زایمان نکرده‌اند هم گاهی دیده می‌شود، گفت: این عارضه در افرادی که جثه‌ای فوق العاده لاغر داشته و عضلات قوی ندارند ایجاد می‌شود.

دکتر متین با اشاره به اینکه برخلاف تصور عامه‌ی مردم زایمان طبیعی تاثیری در ایجاد این عارضه ندارد، یادآور شد: چنانچه زایمان طبیعی زیر نظر پزشک مجرب انجام شود به هیچ وجه موجب پایین افتادگی رحم نخواهد شد، بنابراین درخواست سزارین جهت پیشگیری از افتادگی رحم غیر منطقی بوده با موازین علمی مطابقت ندارد و نگرانی خانم ها در مورد عوارض زایمان طبیعی یک ترس نابجا است.

وی در خصوص معالجه این عارضه گفت: جراحی از طریق واژن انجام می شود ولی در سنین میانسالی بهترین روش برداشتن رحم از راه واژن است، در این عمل علاوه بر معالجه‌ی پایین افتادگی رحم، سیستوسل ورکتوسل نیز هم زمان ترمیم می‌شود، پس از عمل نیز بهبودی حاصل شده، دوره ی نقاهت به سرعت سپری می‌شود.

وی در پایان گفت: در روش‌هایی که جراحی از طریق شکم انجام می‌شود، عمل با عوارض و درد و ناراحتی بیشتر همراه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha