سلامت نیوز : یک جراح و متخصص گوش، گلو و بینی گفت: مبتلایان به سینوزیت مزمن از گرفتگی طولانی مدت بینی و ترشحات چرکی شکایت دارند.

دکتر خشایار احمدی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به درمان پذیر بودن سینوزیت مزمن گفت: سینوزیت مزمن با علایم گرفتگی بینی، احساس درد در دندان‌های قدامی، تب، وجود خلط پشت حلق، خروج ترشحات چرکی از بینی، سر درد همراه با فشار در ناحیه صورت و سرماخوردگی‌های طولانی که با درمان‌های معمول بهبود نمی‌یابد و بیش از 12 هفته به طول می‌انجامد همراه با بوی تعفن بروز می‌کند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مبتلایان به سینوزیت مزمن از گرفتگی طولانی مدت بینی و ترشحات چرکی شکایت دارند، گفت: بیماران این علایم را با سرماخوردگی‌های درمان نشده و طولانی مدت اشتباه می گیرند.

این جراح و متخصص گوش، گلو و بینی با بیان اینکه جراحی درمان قطعی سینوزیت مزمن است، گفت: انحراف تیغه ی بینی شایعترین علت بروز سینوزیت مزمن است.

دکتر احمدی همچنین افزود: در مبتلایان به رینیت آلرژیک نیز به علت وجود ترشحات مکرر به مرور دهانه سینوس‌ها بسته شده، سینوزیت مزمن ایجاد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه سی تی اسکن بهترین راه تشخیص سینوزیت مزمن است، گفت: در حال حاضر عکس رادیوگرافی جایگاهی در تشخیص سینوزیت حاد یا مزمن ندارد.

وی با اشاره به افزایش خطر ابتلا به سرطان تیرویید با عکس‌های مکرر رادیوگرافی خاطرنشان کرد: باید حتی الامکان از انجام مکرر و بی‌رویه هرگونه رادیوگرافی سرو گردن اجتناب کرد.

دکتر احمدی با بیان اینکه عمل جراحی سینوزیت مزمن به سادگی با جراحی آندوسکوپیک امکان پذیر است، گفت: در این روش با استفاده از وسایلی خاص، از طریق مجرای بینی وارد سینوس‌ها شده با کمترین آسیب وارده به بافت سالم، حفرات تنگ شده سینوس‌ها گشاد شده، عفونت به طور کامل تخلیه می شود.

دکتر احمدی در پایان تصریح کرد: در این روش با انجام تکنیک‌های خاص، از ایجاد التهاب و گرفتگی مجدد مجاری سینوس‌ها و ابتلای مجدد به سینوزیت پیشگیری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha