سلامت نیوز : معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی «رفتار و پوشش حرفه‌ای دانشجویان علوم پزشکی» به دانشگاه‌ها، الزامات کلی دانشجویان در محیط‌های آموزشی، نحوه پوشش حرفه‌ای دانشجویان و صدور کارنامه «رفتار حرفه‌ای» برای دانشجویان را تشریح کرد.

دکتر محمد حسین آیتی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی رفتار و پوشش حرفه‌ای دانشجویان علوم پزشکی، گفت: این شیوه‌نامه با مشارکت معاونت‌های دانشجویی و آموزشی وزارت بهداشت تدوین و ابلاغ شد.

وی با اشاره به وظایف دانشگاه‌های علوم پزشکی در اجرای این شیوه‌نامه، اظهارکرد: معرفی شیوه‌ها و راهکارهای مناسب برای ارتباط سالم جوانان و اهمیت‌زدایی از نماد لباس و آرایش مبتذل، تحقیق و مطالعه پیرامون اثرات منفی تاثیر فرهنگ فاسد و غیر اخلاقی غرب در زندگی اجتماعی و فردی جوانان با همکاری دستگاه‌های ذیربط و برنامه‌ریزی در جهت بهینه‌سازی فرهنگ رفتار و پوشش حرفه‌ای به ویژه در اوقات فراغت با اولویت اجرای برنامه‌ها به تفکیک دختران و پسران برخی از آنهاست.

نظارت دانشگاه‌ها بر بیمارستان‌ها به منظور ترویج فرهنگ حجاب و رعایت حقوق بیماران توسط دانشجویان

وی افزود: همچنین نظارت بیشتر بر بیمارستان‌های تابعه به منظور ترویج فرهنگ حجاب و رعایت حقوق بیماران توسط دانشجویان، تاکید بر رعایت حجاب و اخلاق اسلامی، اهدای بسته‌های فرهنگی به دانشجویان جدیدالورود، ارایه الگوی مناسب و متحدالشکل به دانشجویان جهت ورود به محیط‌های آموزشی پژوهشی و بهداشتی درمانی و نظارت بر حسن اجرای آیین‌نامه و شیوه‌نامه رفتار و پوشش حرفه‌ای دانشجویان از دیگر وظائف دانشگاه‌هاست.

الزامات کلی دانشجویان در محیط‌های آموزشی

آیتی با اشاره به الزامات کلی دانشجویان در محیط‌های آموزشی و پژوهشی در زمینه «رفتار حرفه‌ای»، اظهار کرد: دانشجویان باید از ایجاد هرگونه اخلال به هنگام تدریس مانند ورود به کلاس بعد از استاد، خوردن و آشامیدن، بلند صحبت کردن، خندیدن و ایجاد سر و صدا و استفاده از تلفن همراه و سایر وسایل صوتی و تصویری خودداری کنند.

وی با تاکید بر اینکه دانشجویان باید از اعمال و رفتار خلاف شئون اسلامی، دانشجویی و اخلاق حرفه‌ای خودداری کنند، تصریح کرد: در این زمینه می‌توان به رعایت ادب و احترام، فروتنی، اخلاق و آداب اسلامی متناسب با شأن یک فرد دانشگاهی، جلوگیری از توهین و تمسخر زبانی و رفتاری، مشاجره و پرخاشگری، عدم رعایت حقوق دیگران، مصرف هر نوع محصول دخانی یا مخدر و استفاده از هر نوع دارو یا ماده‌ای که باعث غیر عادی جلوه نمودن حرکات و گفتار دانشجو شود، خودداری کنند.

وظایف دانشجویان دوره بالینی/رعایت حریم شخصی و آرامش روحی بیمار

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه دانشجویان بالینی باید به منظور رعایت استانداردهای حقوق بیماران و همراهان متون مصوب اخلاق پزشکی را مطالعه و به آن عمل کنند، خاطرنشان کرد: از آنجاکه رعایت حریم شخصی و آرامش روحی بیمار در هر شرایطی برای دانشجویان الزامی است، بنابراین باید سعی کنند قبل از معاینه، آزمایش و یا تهیه شرح حال، رضایت بیمار را اخذ کنند.

وی با تاکید بر اینکه زمان معاینه باید حریم خصوصی بیماران رعایت شود، به ایسنا اظهارکرد: دانشجویان باید به حقوق بیماران در رابطه با انتخاب درمانگر و روش درمانی در موارد غیر اورژانس احترام بگذارند.

ممنوعیت استفاده از تلفن همراه بر بالین بیمار

آیتی با تاکید بر احترام به مذهب و فرهنگ بیماران، گفت: دانشجو باید در حین انجام وظیفه در محیط‌های بهداشتی درمانی، کارت شناسایی خود را به همراه داشته باشد، همچنین خوردن و آشامیدن و استفاده از تلفن همراه بر بالین بیمار ممنوع است.

نحوه پوشش حرفه‌ای دانشجویان دختر

آیتی با اشاره به نحوه پوشش حرفه‌ای دانشجویان دختر در محیط‌های آموزشی و پژوهشی، اظهار کرد: مدل مانتو، شلوار، مقنعه، کفش، کیف و جوراب باید ساده و به دور از مدهای افراطی باشد، همچنین پوشیدن مانتو تنگ یا خیلی گشاد، کوتاه یا خیلی بلند مجاز نیست.

وی با اشاره به ممنوعیت استفاده از لباس‌هایی که تعمدا پاره یا وصله باشد، اظهارکرد: کفش باید ساده، تمیز، با پاشنه متعارف و بدون صدای آزاردهنده باشد.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با بیان اینکه پوشیدن چکمه روی شلوار، دمپایی و صندل در محیط‌های آموزشی و پژوهشی مجاز نیست، تصریح کرد: رنگ مانتو، شلوار، کیف، کفش و جوراب نباید تند و زننده باشد و جلب توجه کند.

وی افزود: استفاده از لباس، کیف، کفش، جوراب، پیشانی بند، مچ بند، شال، دستمال گردن، کمربند، انگشتر و کلاه‌هایی که غیر متعارف و دارای نقوش و نوشته‌های زننده و یا علامت گروه‌های ضداسلام، ضد انقلاب و ضد اخلاق باشند،‌ مجاز نیست.

وی با تاکید بر اینکه ناخن‌ها باید کوتاه، تمیز، پیراسته و بدون هیچ‌گونه تزئینی باشد، به ایسنا گفت: انجام هر گونه آرایش و خالکوبی که در معرض دید باشد، ممنوع است و استفاده از عطر یا ادکلن با بوی تند و غیر متعارف مجاز نیست.

پوشش حرفه‌ای دانشجویان پسر/ممنوعیت استفاده از کراوات و پاپیون

آیتی در خصوص پوشش حرفه‌ای دانشجویان پسر در محیط‌های آموزشی و پژوهشی، گفت: پوشش باید کامل و بر اساس شئون اسلامی و دانشجویی باشد. مدل پیراهن، شلوار، کیف، کفش و جوراب باید ساده و به دور از مدهای افراطی باشد، پیراهن باید آستین‌دار بوده، کوتاه و خیلی تنگ نباشد.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با تاکید بر ممنوعیت استفاده از کراوات و پاپیون، خاطرنشان کرد: به دلیل افزایش انتقال عفونت و آسیب به افراد و تجهیزات، ناخن‌ها باید کوتاه، تمیز و پیراسته باشند.

پوشش حرفه‌ای دانشجویان بالینی

آیتی با اشاره به پوشش حرفه‌ای دانشجویان بالینی در فضاهای بهداشتی درمانی، اظهارکرد: دانشجویان بالینی باید در طول مدت حضور در محیط‌های بهداشتی و درمانی از لباس فرم مخصوص به خود بر طبق استانداردهای تعریف شده از طرف دانشگاه و با رعایت کامل شئون اسلامی و دانشجویی استفاده کنند.

لباس فرم دانشجویان باید پاکیزه و مرتب و با دکمه‌های بسته باشد

وی با بیان اینکه لباس فرم دانشجویان باید به صورت پاکیزه و مرتب و با دکمه‌های بسته باشد، تصریح کرد: پوشش دانشجویان در محیط‌ بالینی، آزمایشگاهی خاص، مانند اتاق عمل و بخش‌های مراقبت‌های ویژه باید کاملا بر طبق استاندارد تعریف شده در آن بخش و با رعایت حجاب و پوشش کامل اسلامی باشد.

آیتی با بیان اینکه به منظور کاهش صدمه به پا و پیشگیری از انتقال عفونت، کفش دانشجویان باید جلو بسته باشد، به ایسنا تاکید کرد: کارت شناسایی ارائه شده از سوی معاونت آموزشی شامل عکس، نام و نام خانوادگی، آرم دانشگاه، رشته تحصیلی و سمت دانشجو باید به صورت متحدالشکل بر روی لباس فرم، به طوری که قابل رویت باشد؛ نصب شود.

درج نمره یک تا 4 در کارنامه رفتار و پوشش حرفه‌ای داشجو

وی در خصوص نحوه اجرای شیوه‌نامه اجرایی رفتار و پوشش حرفه‌ای دانشجویان علوم پزشکی، گفت: معاونت آموزشی باید این شیوه‌نامه اجرایی را در بدو ورود دانشجو به دانشگاه به رویت او رسانده و تعهد کتبی را با امضای دانشجو مبنی بر توجیه کامل و الزام وی برای عمل به مفاد آن، دریافت کند.

صدور کارنامه «رفتار حرفه‌ای» برای دانشجویان

وی با بیان اینکه این تعهدنامه در هنگام ثبت‌نام یا ابتدای هر مقطع تحصیلی از دانشجو اخذ و در پرونده آموزشی وی نگهداری خواهد شد، به صدور کارنامه «رفتار حرفه‌ای» برای دانشجویان علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: کارنامه رفتار و پوشش حرفه‌ای دانشجویان، در هر دوره تحصیلی، از سوی معاونت آموزشی دانشگاه صادر می‌شود که مسوولیت تکمیل آن با استادان دانشجو در آن دوره است.

نحوه نمره‌دهی در کارنامه حرفه‌ای دانشجویان

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت ادامه داد: استادان باید با توجه به این شیوه‌نامه، برای رفتار و پوشش حرفه‌ای دانشجویان، به صورت مجزا، نمره توصیفی عالی، خوب، متوسط یا ضعیف را به همراه هر نمره آموزشی اعم از تئوری یا عملی صادر کنند.

وی افزود: در مورد دروسی که بیش از یک استاد مسوولیت تدریس را بر عهده دارند، مسوولیت تکمیل کارنامه رفتار و پوشش حرفه‌ای دانشجویان آن درس، با تایید مدیر گروه، ترجیحا بر عهده استادی است که بیشترین تعداد ساعات تدریس را دارد.

تاثیر نتایج کارنامه در تحصیل و استخدام دانشجو

وی با بیان اینکه در صورت درخواست دانشجو، کارنامه رفتار و پوشش حرفه‌ای وی، در پایان هر دوره به صورت محرمانه به اطلاع وی خواهد رسید، اظهارکرد: نمره‌های رفتار و پوشش حرفه‌ای دانشجو در مراحل مختلف تحصیل و نیز در هر گونه استخدام دولتی و گزینش با ضریب مثبت مورد استناد قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به نحوه نمره‌دهی این کارنامه، گفت: بر این اساس دانشجویان در چهار سطح عالی، خوب، متوسط و ضعیف ارزیابی می‌شوند که ارزش عددی درجه عالی 4، خوب 3، متوسط 2 و ضعیف 1 است و از این اعداد برای تعیین میانگین نمره‌های توصیفی دانشجو در کارنامه رفتار و پوشش حرفه‌ای وی استفاده می‌شود.

نحوه برخورد با دانشجویان دارای نمره متوسط و ضعیف

وی افزود: چنانچه میانگین نمرات توصیفی رفتار یا پوشش حرفه‌ای دانشجو در کارنامه نیمسال وی متوسط باشد، به دفتر مشاوره دانشجویی معرفی می‌گردد و تا ارتقا به درجه بالاتر، تحت آموزش آن دفتر قرار می‌گیرد و در صورتی که نمره‌های توصیفی دانشجو پس از دو ترم متوالی بعد از معرفی به دفتر مشاوره دانشجویی، کماکان متوسط و یا پایین‌تر از آن باشد، به شورای انضباطی دانشجویان معرفی می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین چنانچه میانگین نمرات توصیفی رفتار یا پوشش حرفه‌ای دانشجو در کارنامه نیمسال وی ضعیف باشد، در مرحله نخست تحت آموزش دفتر مشاوره دانشجویی قرار گرفته و در صورت تکرار به شورای انضباطی دانشجویان معرفی می‌شود.

آیتی در خاتمه تاکید کرد: معاونت دانشجویی و فرهنگی وظیفه نظارت بر حسن اجرای شیوه‌نامه اجرایی را بر عهده خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha