دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 63995
سلامت نیوز : هوای تهران با قرار گرفتن شاخص ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون روی عدد 141 در آستانه هشدار است تا بار دیگر ثابت شود كه راه‌حل‌های مقطعی دردی از بیماری به نام تهران كه به آلودگی هوا مبتلاست را درمان نمی‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ برنامه‌های كاهش آلودگی هوای تهران درست از آن روزی كه «محمدرضا محمودی» معاون امور عمرانی استانداری تهران درسال 89، برنامه 10ساله جامع آلودگی پایتخت را طرحی برای «سوت و كف» خواند به محاق رفت و پس از آن هرگز برنامه‌ای كه بتواند افقی روشن از شهری 12 میلیونی را برای زندگی نشان بدهد، اجرا نشد. او زمانی این برنامه را چنین توصیف كرد كه سازمان حفاظت از محیط‌زیست، سكانداری حل معضل آلودگی هوا را به استانداری تهران واگذار كرد و آه از نهاد همگان برآورد. همان زمان «رسول علی اشرفی‌پور» سخنگوی کمیته کاهش آلودگی هوای تهران اعلام كرد كه استانداری معضل آلودگی هوای تهران را تا 3 سال آینده برای همیشه حل خواهد كرد. م

عضلی كه به گفتة بسیاری از كارشناسان فقط با گسترش حمل و نقل عمومی به‌وی‍ژه مترو می‌تواند پایانی واقعی و دور از رویا داشته باشد. اما دولت درست در همان زمان قفلی بزرگ را روی صندوق بودجه و تمام منابعی كه می‌توانست به سمت مترو تهران برود و شهری بزرگ را از این سیاه چال نجات بدهد زد تا همه تلاش‌های مجلس نهم و مجلس‌های پیشین بی‌نتیجه بماند. در نهایت رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست، 5 فروند سمپاش را به آسمان فرستاد تا 150 هكتاری از وسعت 750 هكتاری پایتخت را خیس كند. به گفته بسیاری از كارشناسان منتقد از جمله وحید نوروزی، مشاور معاون حمل ونقل شهرداری، شانس با پایتخت نشینان یار بود كه حجم آبی كه روی سر آنها ریخته شد، آنقدر زیاد نبود تا با مواد آلاینده شهر مخلوط شود و باران اسیدی را روانه سینه‌های سوخته از دود و دم آنها كند.اما سازمان محیط‌زیست بدون توجه به انتقادات، پس از آن طرح باروركردن ابرها را پیش كشید. هرچند این برنامه هم هرگز صورت اجرایی به خود ندید.

اما برای پایان دادن به یك زمستان آلوده كافی بود. جلسات كمیته كاهش آلودگی هوای تهران هم همچنان پشت در بسته برگزار می‌شد و تنها خروجی آنها تعطیلی پایتخت بود كه به تازگی به كلانشهرهای آلوده دیگر هم رسیده است تا همچنان مسئولان برای حل این معضل كشنده چیزی در آستین نداشته باشند. مسئولان در سال‌های گذشته آنقدر روی تعطیل‌كردن و نكردن شهر در روزهای آلوده تاكید می‌كردند كه زمستان به پایان می‌رسید و معضل آلودگی هوا تا زمستان‌ بعدی به فراموشی سپرده می‌شد. تلاش‌ها برای ورود دولتمردان به برنامه‌های جدی هم نتیجه‌ای در بر نداشت تا جایی‌كه سخنان «محمدباقر قالیباف» شهردار تهران مبنی بر اینكه برای حل این معضل باید كاری جدی انجام داد به اعتراض متولیان امر انجامید. اما از كار جدی، خبری نشد. هرچند در سال‌های اخیر برنامه‌هایی چون قانون یورو 4و5 برای خودرو‌ها به تصویب رسید اما در نهایت در خواب قیلوله سازمان محیط‌زیست، معافیت معاینه فنی خودرو از 2 سال به 5 سال رسید تا 2میلیون خودرو بدون هیچ نگرانی قانونی همچنان بر شدت آلودگی‌هایی كه سالانه 5 هزار تهرانی را به كام مرگ می‌فرستد، اضافه كنند.

به كارگیری 5 فروند هواپیمای سم‌پاش مشكلی را حل نكرد، ابرهای باران زا هم به گفته برخی از سوی استكبار جهانی دزدیده شده‌اند و مه پاشی پیشنهاد شده از سوی محمودی هم به گفته محمدجواد محمدی‌زاده رد شده است اما همچنان چشم به آسمان دارند. همچنان كه سال گذشته محمودی در نهایت اعلام كرد كه راه‌حلی برای گریز از آلودگی نیست و باید دعای باران كرد. گزینه تعطیلی شهر هم كه بدون برگزاری جلسات كمیته كاهش آلودگی هوا، همیشه دم دست است تا آلودگی همچنان شمار سرطانی‌ها را بالا ببرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha