میزان اعتیاد زنان در آمارهای 1386 ، 5درصد اعلام شده بود و الان 9 درصد است. این نشان می‌دهد دقت بیشتری در آمار صورت گرفته. معمولا آمار زنان معتاد مخفی‌تر از مردان معتاد است و شناسایی تعداد معتادان زن سخت‌تر از معتادان مرد است. با توجه به این که گزارش اخیر این رقم را 9 درصد اعلام کرده باید برنامه‌ریزی مناسبی برای درمان زنان معتاد انجام دهیم.

در برنامه‌ریزی برای درمان «شیشه» عقبیم
سلامت نیوز : "یک میلیون و 325 هزار ایرانی معتادند." خبری که مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر روز چهارشنبه‌هفته گذشته اعلام کرد حاکی از این است که میان آمارهای سال 1386 مبنی بر وجود بین یک میلیون و 200هزار تا یک میلیون و 400هزار معتاد دایمی و 800هزار معتاد تفننی و آمار جدید تفاوت عددی خاصی مشاهده نمی‌شود. گرچه برخی اخبار غیررسمی آمار اعتیاد را بیش از این عنوان می‌کنند، بنا به این آمار رسمی که از سوی ارگان متولی مبارزه با اعتیاد ارائه شده، افزایش تعداد زنان معتاد و تغییر اندک در جمعیت مجموع معتادان دیده می‌شود. اما به عقیده یکی از کارشناسان آنچه برای برنامه‌ریزی دقیق، بیش از جمعیت معتادان اهمیت دارد، پراکندگی آنها در استان‌های مختلف است که نشان دهنده لزوم تمرکز برنامه‌ها در بخش‌های مختلف کشور است.

آمار جزئی استان‌ها به تفکیک اعلام شود

عباس دیلمی‌زاده مدیرعامل جمعیت تولد دوباره درباره لزوم اعلام آمار تفکیکی استان‌ها به «قانون» می‌گوید: «رقمی که اعلام شده نزدیک به همان آمار قبلی سال 1386 است. چیزی که این بار به نظر می‌رسد جالب‌تر از آمار قبلی باشد این است که در خصوص استان‌ها و همه‌گیر شناسی اعتیاد در استان‌ها اطلاعاتی وجود دارد. گرچه باید منتظر بمانیم که آمار دقیق ، به تفکیک استان‌ها ارائه شود. اهمیت آمار تفکیکی از این جهت است که برای برنامه‌ریزی در حوزه اعتیاد به دو رقم نیاز مبرم داریم. یکی میزان همه‌گیرشناسی و تعداد معتادان به تفکیک هر استان و دوم میزان شدت اعتیاد در استان‌ها. در این صورت می‌توانیم برنامه‌ریزی درمانی و کاهش آسیب را بر اساس شاخص‌ها انجام دهیم و متوجه شویم که در هر استانی به چه میزان به برنامه‌های کاهش آسیب نیاز داریم. من امیدوارم آماری که از سوی جهاد دانشگاهی تولید شده، در آینده به تفکیک استانی در اختیار برنامه‌ریزان و کسانی که در حوزه اعتیاد کار می‌کنند قرار بگیرد.»

افزایش تعداد زنان معتاد نسبت به آمار قبلی

بر اساس اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر حدود 45 درصد مصرف‌کنندگان زیر 29 سال و حدود 30 درصد بین 30 تا 39 سال سن داشته‌اند. میانگین سنی مصرف مواد مخدر نیز 21 سال برآورد شده است. مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد با اعلام اینکه 53 درصد از جمعیت نمونه دارای شغل بودند، افزود: 64 درصد مصرف‌کنندگان تحصیلات زیر دیپلم داشتند و 63 درصد جمعیت نمونه متاهل بودند و همچنین مصرف‌کنندگان مواد، اولین مکان شروع مصرف را به ترتیب اولویت منزل دوستان، منزل خود، اماکن مخروبه، پارک، کوچه و خیابان مطرح کردند که براین اساس ضرورت دارد والدین نسبت به نظارت بر تردد فرزندان و نحوه ارتباط آنان با دوستان و مدیریت اوقات فراغت فرزندان مداخلات جدی‏‏تر داشته باشند.

علاوه بر این آمار زنان معتاد نسبت به آماری که پیش از این اعلام شده بود رشد 4 درصدی را نشان می‌دهد. دیلمی‌زاده در
این باره می‌گوید: «میزان اعتیاد زنان در آمارهای 1386 ، 5درصد اعلام شده بود و الان 9 درصد است. این نشان می‌دهد دقت بیشتری در آمار صورت گرفته. معمولا آمار زنان معتاد مخفی‌تر از مردان معتاد است و شناسایی تعداد معتادان زن سخت‌تر از معتادان مرد است. با توجه به این که گزارش اخیر این رقم را 9 درصد اعلام کرده باید برنامه‌ریزی مناسبی برای درمان زنان معتاد انجام دهیم.»

شیشه در رتبه دوم

در سال های اخیر کاهش سن اعتیاد و تفاوت نوع مصرف معتادان که به سمت مواد محرک و صنعتی پیشروی کرده مورد تاکید اغلب کارشناسان بوده است. آمار رسمی نیز حاکی از این است که شیشه رتبه دوم مصرف مواد را در بین معتادان به خود اختصاص داده است. حمید صرامی، مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر در اعلام آمار تازه اعتیاد شیشه‌ را دومین ماده پرمصرف ذکر کرده و گفته: جمعیت نمونه تحقیق مهم ترین مواد مصرفی را به ترتیب اولویت تریاک و مشتقات آن، شیشه، کراک (افغانی)، هروئین، حشیش و اکستازی ذکر کردند، ضمن آنکه 84 درصد مصرف‌کنندگان مواد نیز سابقه مصرف دخانیات را اعلام کرده‌ و عمده ترین روش مصرف مواد در مصرف‌کنندگان نیز تدخین، خوردن، انفیه و تزریق بوده است.

در درمان شیشه عقبیم

مدیر عامل جمعیت تولد دوباره درباره لزوم تحول در درمان مصرف‌کنندگان شیشه می‌گوید: «مدت های زیادی است که سازمان‌های مردم‌نهاد، متخصصان و رسانه‌ها هشدارهای زیادی داده‌اند اما نظام بهداشتی درمانی راه حل مناسبی برای آن پیدا نکرد. در مقابل هشدارها از سیستم بهداشتی کشور و به خصوص دستگاه متولی طراحی درمان اعتیاد به شیشه یعنی وزارت بهداشت برنامه مدون و دقیقی ندیدیم. اخیرا مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردند که اواخر سال جاری پروتکل درمان شیشه را ابلاغ خواهیم کرد. پروتکلی که هنوز مشخص نیست مبتنی بر تجربیات یا شواهدی باشد که اثربخشی آن هم مورد تایید قرار بگیرد. بنابراین فکر می‌کنم گرچه خیلی دیر شده برای اینکه برنامه‌های درمان شیشه را در کشور تولید کنیم و سیستم درمان ما از این موضوع کاملا عقب مانده است، اما امیدوارم سال 92 شاهد گسترش برنامه‌های درمانی در حوزه محرک‌ها باشیم.»

دهک‌های درآمدی معتادان شناسایی شود

به عقیده دیلمی‌زاده اگر یک میلیون و 325هزار معتاد داریم بخش با اهمیت کار اینجاست که بدانیم دهک‌های درآمدی این تعداد معتاد چقدر است: «بر اساس قوانین پیشرفته جمهوری اسلامی در حوزه درمان و به خصوص قانون ماده 15 بر درمان داوطلبانه معتادان در کشور تاکید شده، و در تبصره‌های آن هم قید شده که وزارت رفاه و تامین اجتماعی باید درمان رایگان را برای معتادان به وجود بیاورد. بر اساس قوانین پیشرفته ما یک معتاد بی‌بضاعت یا کم‌بضاعت که معلوم نیست چند نفر از این جمعیت معتاد را تشکیل می‌دهد در کشور ما حق دارد به درمان رایگان دسترسی داشته باشد. وقتی قانون ماده 15 و 16 را وضع و اعلام می‌کنیم معتاد باید برای درمان خودش مراجعه کند و اگر سیستم درمانی را نپذیرد باید به مراکز درمان اجباری برود باید توجه ویژه داشته باشیم که آیا توانسته‌ایم درمان رایگان برای معتادان بی‌بضاعت اجرا کنیم؟ بنابراین نیاز داریم دهک‌های این جمعیت معتاد را بشناسیم و برای دهک‌های پایین برنامه‌ریزی مدونی داشته باشیم و بر اساس قانون ماده 15 امکان درمان رایگان و بیمه درمان را برای آنها به وجود بیاوریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha