دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6400

دانشمندان آمریکایی پروتئینی را کشف کردند که نقش کلیدی در افزایش رنگ پوست ایفا کرده و می تواند پوست را از سوختگی های ناشی از اشعه فرابنفش خورشید محافظت کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، گروهی از محققان موسسه ملی سرطان وابسته به موسسات ملی بهداشت آمریکا پروتئینی را شناسایی کرده اند که نقش مهمی در محافظت از پوست از آسیب های ناشی از تماس با اشعه فرابنفش خورشید ایفا می کند.

درحقیقت این پروتئین که SOX9 نام دارد، فاکتوری است که تاکنون نقش آن در توسعه جنین و بسیاری از بافت های بزرگسال مثل قلب، کلیه و مغز کشف شده بود.

براساس گزارش ساینس دیلی، ملانین رنگدانه ای است که در پوست تولید می شود و به سلولها در مبتلا نشدن به سرطان ناشی از اشعه فرابنفش خورشید کمک می کند.

ملانوسیت ها سلولهای تخصصی هستند که ملانین تولید می کنند و این رنگدانه ها را به دیگر سلولهای پوست که "کراتینوسیت" نامیده می شوند، منتقل می کنند. کراتینوسیت ها بیشتر قسمت های پوست را می سازند.

ملانوما که سرطان سلولهای ملانوسیت است، درحقیقت یکی از شایع ترین نوع سرطان پوست بشمار می رود.


اشعه فرابنفش که از خورشید یا منابع دیگر ساطع می شود می تواند سبب بسیاری از صدمات پوستی شود. در این میان افراد با پوست روشن بیشتر در معرض این آسیب ها و ابتلا به ملانوما قرار دارند.

افزایش رنگدانه ها می توانند پوست را از آسیب های این اشعه محافظت کنند.

این دانشمندان میزان پروتئین SOX9 را در دو حالت میزان طبیعی در پوست و کمتر از میزان طبیعی مورد بررسی قرار دادند و مشاهده کردند که سلولهای ملانوسیتی که دارای میزان کمی از این پروتئین بودند، میزان کمتری ملانین تولید کرده و در نتیجه سلولهای کراتینوسیت اشعه بیشتر جذب کردند.

سپس این دانشمندان میزان این پروتئین را از سطح طبیعی افزایش دادند و کشف کردند که بر تعداد ملانین های ساخته شده در این سلولها افزوده شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha