در آستانه انتخابات نظام پزشکی صدای کسانی شنیده می‌شود که با فرافکنی و اعتراض به کار‌های نکرده خود می‌خواهند از آب گل آلوده ماهی بگیرند.

انتخابات فرصتی برای یادآروی وظایف فراموش شده نظام پزشکی
سلامت نیوز : دکتر مسلمی فرد، نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی به سینانیوز گفت: «در آستانه هر انتخاباتی، افراد با حمله به گذشته آن جامعه سعی در جلب نظر رأی دهندگان دارند. این موضوع در هر انتخاباتی و هر کشوری دیده می‌شود. اما نکته مهم اینجاست، افرادی که به عنوان منتخبان نظام پزشکی بوده‌اند و یا در شورای عالی نظام پزشکی در دوره پیشین فعالیت داشتند، در دوران خود کارهایی را که باید انجام نداده‌اند و متأسفانه در دوران ریاست و فعالیت خود به گونه‌ای اوضاع را رقم زده‌اند که جامعه نظام پزشکی از جایگاه خود عقب‌تر نشسته است. امروز همان‌ها برای اینکه بتوانند جامعه پزشکی را دچار تردید کنند و بتوانند واژه نتوانستن را در رابطه با کاستی‌های خود به کار ببرند، سعی می کنند با پیش کشیدن مشکلات قدیم و ادعا به عدم توانایی خود به علت نبود نیرو و از این قبیل جلب آرا کنند.»

وی برای مثال به شعار هر ساله دفاع از حقوق پزشکان عمومی، در آستانه انتخابات نظام پزشکی اشاره کرد و گفت: «این یک شعار نخ نما و دروغی بسیار بزرگ است که بسیاری از افراد برای رسیدن به اهداف خود و رأی گرفتن از جامعه از آن استفاده می‌کنند و این در حالی است که با بررسی کارنامه فعالیت همین افراد در سازمان نظام پزشکی تنها کاری که به چشم نمی‌خورد حمایت از جامعه و گروه پزشکان عمومی است.»

دکتر مسلمی فرد ادامه داد: «واضح و مبرهن است که این افراد در واقع به کار‌های نکرده و بی‌مسئولیتی‌های خود اعتراض می‌کنند و این اعتراض نشان دهنده عدم توانایی و صلاحیت آن‌ها برای ایجاد تغییر و از میان برداشتن مشکلات است. پس چنین افرادی که با بی برنامگی و بی‌مسئولیتی خود باعث بروز چنین جریاناتی شده‌اند چطور می‌توانند برای بار دیگر کاندیدای انتخابات نظام پزشکی شوند؟»

دکتر مسلمی فرد ادامه داد: «اکثر این افراد در واقع به کار‌های نکرده و بی‌مسئولیتی‌های خود اعتراض می‌کنند و این اعتراض نشان دهنده عدم توانایی و صلاحیت آن‌ها برای ایجاد تغییر و از میان برداشتن مشکلات است افرادی که دست به اشکال تراشی و ایراد گیری زده‌اند خود در هیئت مدیره نظام پزشکی فعالیت داشته‌اند. این کار در هیچ جامعه‌ای اخلاقی و پسندیده نیست. در همین حال، هستند افرادی که در نظام پزشکی فعالیت نداشته‌اند. اعتراض این افراد که مبنی بر داشتن برنامه‌هایی برای آینده نظام پزشکی است قابل قبول و عقلانی به نظر می‌آید. این افراد می‌توانند بر پایه قوانین و مقررات نظام پزشکی به اعتلای این سازمان در راستای خدمت رسانی به جامعه فعالیت کنند.»

دکتر مسلمی فرد با بیان این که، افرادی که به عنوان نماینده صنفی وارد یک صنف می‌شوند، به شخصه جزو گروه‌های برخوردار و برانگیخته هستند که از نظر توانمندی فرهیختگان جامعه محسوب می‌شوند، گفت:« این بدان معناست که سازمان نظام پزشکی سرمایه بزرگ و ارزشمندی به عنوان جامعه پزشکان را دارد. این گروه شامل ماما‌ها، دندانپزشکان، داروسازان و تمامی گروه‌های مرتبط نیز می‌شود. افراد نظام پزشکی اعضای با نفوذ و تحصیل کرده این جامعه هستند. این نکته به این معناست که اگر سازمان نظام پزشکی مدیران توانا و لایقی داشته باشد، این پتانسیل قدرتمند می‌تواند در اعمال تمام قوانین وضع شده در نظام پزشکی به کار گرفته شود.»

وی گفت: «ما باید در بخش فرهنگی نظام پزشکی کار‌های برجسته و قابل توجهی را برای اعضا انجام دهیم، که متأسفانه تا کنون فعالیتی برای نیل به این هدف انجام نشده است. در بخش عدالت اقتصادی نیز کم کاری های بسیاری از طرف اعضای مجموعه نظام پزشکی به چشم می خورد.»

دکتر مسلمی فرد افزود: «در بحث عدالت اقتصادی تفاوت و اختلاف فاحشی در میان گروه‌های مختلف نظام پزشکی وجود دارد. برای مثال در بحث پزشکان عمومی؛ این اختلاف بین پزشکان عمومی و متخصصان به چیزی حدود ۹۸۰ برابر رسیده است. در یک محاسبه انجام شده درآمد یک ماه یک پزشک متخصص برابر با ۸۰ سال تلاش یک پزشک عمومی در یک مرکز درمانی است. این مسئله نشانه چیزی نیست به جز بی‌عدالتی در پرداخت‌ها و درآمد، در جامعه سلامت.»

وی گفت:« این موضوع در حالی است که جامعه پزشکی دارای سازمان صنفی است به نام نظام پزشکی، آیا وظیفه این سازمان نیست که این فاصله طبقاتی را در جامعه به حداقل برساند؟» نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی گفت:«در حال حاضراختلاف دو دهک پایین، که فقیر‌ترین افراد در سطح عمومی جامعه و دو دهک بالا که ثروتمند‌ترین افراد جامعه را تشکیل می‌دهند رقمی حدود ۳۰ تا ۳۵ برابر است.»

دکتر مسلمی فرد یکی از برنامه‌هایی که اخیرا در دست انجام بوده را کاهش اختلاف میان درآمد پزشکان و مردم این افراد در واقع به کار‌های نکرده و بی‌مسئولیتی‌های خود اعتراض می‌کنند و این اعتراض نشان دهنده عدم توانایی و صلاحیت آن‌ها برای ایجاد تغییر و از میان برداشتن مشکلات است عادی دانست وگفت:« البته وجود اختلاف معقول و سطح پایین در این میان معقول و قابل قبول است. اما متأسفانه این برنامه نیز در کنار بسیاری دیگر از برنامه ها و طرح های نا تمام به دست فراموشی سپرده شد.»

وی گفت:«سازمان نظام پزشکی وظیفه داشته تا بستری فراهم کند که از طریق آن ضمن استفاده از تمام پتانسیل جامعه پزشکی، برای خود پزشکان ارزش معنوی، شرایط و طبقه‌ای را فراهم کند که در سطح متوسط و مناسبی قرار داشته باشد تا مانعی برای سر راه خدمت رسانی به مردم نباشد.»

دکتر مسلمی فرد با اشاره به برنامه پزشک خانواده گفت: «در حال حاضر دو سوم جامعه پزشکی را پزشکان عمومی تشکیل می‌دهند و همین پزشکان محوریت اصلی برنامه پزشکان خانواده، بیمه روستایی و مقابله با حوادث و اتفاقات ناگهانی نیز هستند. متأسفانه سازمان نظام پزشکی به قدری در مورد این پزشکان ضعیف عمل کرده است که پزشکان عمومی در جامعه امروز به عنوان یک عضو درجه سه جامعه پزشکی محسوب می‌شوند. متأسفانه این ذهنیت در میان پزشکان عمومی به وجود می‌آید که نظام پزشکی تنها در زمان انتخابات نظام پزشکی متوجه پزشکان عمومی می‌شود.»

دکتر مسلمی فرد در رابطه با برنامه تعیین سقف درآمد برای پزشکان گفت: «در تمام کشور‌ها این برنامه اجرا شده تا حدی که درآمد بالا‌تر از سقف مجاز پزشکان شامل مالیات‌های سنگین تا سقف ۸۰% می‌شود. اما در ایران به علت نهادینه نشدن این رفتار شاهد اختلاف‌های اقتصادی بسیاری در جامعه پزشکی هستیم. علاوه بر بحث متعادل سازی درآمد، موضوع تقسیم کار میان پزشکان نیز مطرح می‌شود. به این ترتیب که یک مرکز درمانی و یا پزشک خاص به وسیله تبلیغات بیش از اندازه مراجعین را به خود جلب کند و بقیه پزشکان را در تنگنا قرار می‌دهد.»

دکتر مسلمی فرد از نظام پزشکی به عنوان مجموعه‌ای متشکل از افراد فرهیخته کشور یاد کرد و گفت:« این افراد خدمات سلامت را به مردم ارائه می‌دهند و مردم نیز به آن‌ها اطمینان دارند.»

نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی در پایان گفت:«ما باید با معاندان نظام جمهوری اسلامی برخورد کنیم. با افرادی که از طریق سیاسی کاری در نظام پزشکی قصد به دست آوردن تریبونی برای پیش بردن اهداف خود علیه نظام را دارند. اما جای تأسف است که در بسیاری از موارد نظام پزشکی حیاط خلوت سیاسی کاری بعضی از آقایان شده است. مهم‌ترین نکته یک نظام صنفی سیاسی نبودن آن است. افراد وابسته به دولت نباید به نظام پزشکی راه پیدا کنند. در تمام دنیا سازمان‌های صنفی با دولت در تعامل هستند نه اینکه خط مشی و راه و روش خود را از دولت بگیرند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha