سلامت نیوز : شهر تهران بر روی چند گسل مشا، ری شمالی و جنوبی، کهریزک، دارآباد، نیاوران و گرمسار قرار گرفته به طوری که طبق ارزیابی های انجام شده از سوی سازمان های امدادرسان حدود 80 درصد مساحت تهران روی گسل قرار دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ این در حالی است که کارشناسان و مسئولان بحران کشور اعلام کرده اند وقوع زلزله در تهران حتمی است و تلفات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت. هلال احمر فقط می تواند 10 درصد تهرانی ها را پوشش دهد و بیش از نیمی از تهرانی ها در زیر آوار با مرگ دست و پنجه نرم خواهند کرد. همچنین آمارها نشان می دهد سال گذشته پایتخت 700 زلزله خفیف را تجربه کرد اما هیچ اقدام عملی برای مقاوم سازی بافت های فرسوده، تقویت زیرساخت ها، مقاوم سازی مراکز درمانی و بیمارستانی و حتی سبک سازی تهران انجام نشده است.

نجات جان مردم با خانه های مستحکم
عزیزالله رجب زاده رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران در گفت وگو با «حمایت» در مورد آخرین اقدام های انجام شده برای مواقع اضطراری و زلزله قریب الوقوع پایتخت می گوید: در زمان وقوع زلزله، تهران بن بست است و هیچ راهکاری نداریم. تنها راهکار آموزش شهروندان برای نجات خود ومقاوم سازی ساختمان هاست.

وی افزود: وقتی در تهران زلزله رخ می دهد ساختمان ها و برج های بلند خود مشکل ساز می‌شوند زیرا با واژگونی آن ها تمامی مسیرها بسته می شود و با این کوچه های تنگ و خیابان های باریک تهران دیگر هیچ راه عبور و مروری برای خودروهای امدادی وجود ندارد. خوابگاه های دانشجویی فرسوده، بیمارستان های فرسوده و 6280 هزار هکتار
بافت های فرسوده همه ویران می شود و تلفات دارد. به گزارش« حمایت »پس از وقوع زلزله بم، تصمیماتی در خصوص مقاوم‌سازی ساختمان‌های دولتی مدرسه ها، بیمارستان‌ها و نظارت بر رعایت استانداردهای تولید مصالح ساختمانی پیش‌بینی شد تا اینکه سرانجام در سال 86 دولت 4 میلیارد دلار به منظور بازسازی و مقاوم سازی مدرسه ها و بیمارستان های فرسوده در برابر زلزله های احتمالی، اختصاص داد و مقرر شد این میزان اعتبار از صندوق ذخیره ارزی برداشت و در این موضوع هزینه شود.

4 هزار مدرسه فرسوده در تهران
این قول و وعید دولت در حالی است كه چندی پیش یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، علت اصلی تخریب بیش از 18 هزار خانه و کشته‌ شدن 26 هزار نفر در زلزله بم را رعایت نکردن اصول مهندسی ساخت و ساز، طراحی نامناسب ساختمان‌ها، نبود نظارت بر اجرا و نبود مسئولیت پذیری در سازمان‌های مسئول دانست. این در حالی است كه از مجموع 6 هزار مدرسه ای که زیر نظر آموزش و پرورش شهر تهران فعالیت می کند، حدود 3 هزار و 700 مدرسه فرسوده است که باید تخریب، نوسازی و مقاوم سازی‌ شوند اما از بودجه اختصاص یافته برای نوسازی و مقاوم سازی مدرسه ها، سهم مدرسه های شهر تهران از این بودجه، تنها نوسازی 370 مدرسه بود؛ این در حالی است که مدرسه های فرسوده فراوانی در پایتخت به خصوص در مناطق قدیمی شهر تهران وجود دارد که خطر ریزش آنها در پی زلزله های احتمالی، جان دانش آموزان تهرانی را تهدید می کند.

60 بیمارستان در تهران با قدمتی 30 ساله
همچنین از دیگر بنا‌های شهری که در جریان نوسازی بافت‌های فرسوده در کشور به خصوص پایتخت نیازمند توجه بسیار بوده، بیمارستان‌هاهستند زیرا بلافاصله بعد از حوادث غیر مترقبه مانند زلزله، این اماکن باید آماده ارائه خدمات باشند اما در سال‌های گذشته تقریبا هیچ‌کاری برای مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها نشده است.حمزه شکیب، رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران در یکی از جلسات شورا گفت: 130 بیمارستان فعال در تهران وجود دارد که قدمت 50‌درصد این بیمارستان‌ها بیش از 30 سال است، از وزارت بهداشت به علت کم‌کاری برای مقاوم‌سازی بیمارستان‌های فرسوده گلایه کردیم. همچنین در سال‌های 80 تا 82 بودجه لازم برای مطالعات مربوط به نوسازی و مقاوم سازی برخی بیمارستان‌های پایتخت اختصاص پیدا کرد اما متاسفانه هیچ کار اجرایی در این زمینه صورت نگرفت و فقط آموزش و پرورش در امر نوسازی و مقاوم سازی در سال های اخیر فعال بوده است.

شکیب به نواقص اجرای برنامه جامع کاهش خطرپذیری لرزه‌ای شهر تهران که در سال 87 مصوب شده است، اشاره و اضافه کرد: بر‌اساس این برنامه جامع مقرر شد که برای مقاوم سازی لرزه‌ای بناهای جدید نظارت شود تا حداقل خیال مان بابت ساختمان‌های جدید راحت باشد ضمن اینکه قرار بود علاوه بر ساماندهی نظام کنترل ساخت و ساز، نظام حقوقی و مسئولیت‌های موثر در جلوگیری از تخلفات ساختمانی هم تدوین شود.به عقیده شکیب، اگر اراده‌ای برای رسیدگی به این موضوع ها وجود داشته باشد، کار هر اندازه هم که دشوار باشد شهرداری آن را اجرا می کند، مگرنه اینکه پروژه‌های سنگین هزار میلیارد تومانی هم اکنون در حال اجراست اما پرسش اینجاست که چرا مطالعات و نظارت‌هایی که شاید یکی دو میلیارد تومان بیشتر بودجه لازم ندارد، بر زمین می‌ماند؟

گفته‌های رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در حالی است كه چندی پیش معاون فنی دفتر توسعه و منابع فیزیکی و امور عمرانی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه 50 درصد بیمارستان‌های فرسوده کشور نوسازی می شوند، گفت: شهرداری برخی کلانشهرها از جمله تهران در روند نوسازی بیمارستان های فرسوده همکاری نمی‌کنند. در این خصوص ابوالحسن فقیه رییس جمعیت هلال احمر کشور در مورد وضعیت تهران بعد از زلزله می گوید: بارها و بارها در مورد وضعیت تهران در زمان وقوع زلزله هشدار داده ام و حتی این هشدارها موجب دلخوری برخی دوستان شده است. حتی در شورای شهر تهران هم صحبت کردم و به متولیان مدیریت بحران پایتخت در خصوص زلزله احتمالی تهران هشدار دادم. با اینکه شهرداری تهران اقدام های خوبی انجام داده است ولی از این اقدام ها کفایت حادثه بزرگ زلزله تهران را نمی کند. وقتی زلزله 7 ریشتری در تهران رخ دهد هیچ کدام از این اقدام ها دیگر به چشم نمی آید. به اعتقاد من باید تهران را خلوت کنیم. برای مثال یک زلزله 6/8 ریشتری در گسل نیاوران تهران به تنهایی یک میلیون زخمی خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha