دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۴
کد خبر: 64016

آیا شما هم فکر می کنید هر قدر لاغرتر باشید، زیباتر هستید و کاهش وزن و لاغر شدن به بهبود کیفیت زندگی تان کمک می کند؟

لاغر شدن برای سلامت یا زیبایی
سلامت نیوز : آیا شما هم فکر می کنید هر قدر لاغرتر باشید، زیباتر هستید و کاهش وزن و لاغر شدن به بهبود کیفیت زندگی تان کمک می کند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ واقعیت این است که مدت هاست این تصور عمومی وجود دارد که هرچه لاغرتر، بهتر. البته دلیل اصلی آن هشدارهای مکرر کارشناسان درباره عوارض چاقی مفرط است که باید آن را جدی گرفت. البته باید توجه داشت که همزمان تبلیغات گمراه کننده درباره اندام مناسب باعث شده است که تعداد زیادی از مردم رژیم های لاغری غیراصولی را در پیش بگیرند.

بر اساس این تبلیغات گمراه کننده، سلامت مساوی با لاغر شدن است و کسی که به رژیم لاغری فکر نمی کند به فکر سلامت خود نیست. به این ترتیب رژیم گرفتن و لاغر شدن از سنین بسیار پایین شروع می شود و باید تا آخر عمر ادامه داشته باشد. این در حالی است که اساس و پایه بسیاری از ایده هایی که درباره وزن و رژیم غذایی در ذهن افراد وجود دارد، به کلی دور از واقعیت است. برای آگاه کردن مردم از واقعیات و دادن اطلاعات صحیح به آن ها، باید در گام اول فرضیه های نادرست را اصلاح کرد.

فرضیه 1: هرچه چاق تر باشید، زشت تر هستید. این تصور نادرست است. رابطه بسیار ظریفی بین آنچه درباره بدن خود فکر می کنید با آنچه واقعاً هستید وجود دارد. چه بسا افرادی که بسیار جذاب هستند، گاهی نسبت به اندام خود تصور منفی دارند و در مقابل افرادی که جذابیت کمتری دارند، کمتر نگران ظاهر خود هستند.

فرضیه 2: کم کردن وزن، بهترین راه برای رفع تصور منفی است که فرد از بدن خود دارد. این در حالی است که پس از کاهش وزن بسیاری از افراد حتی پس از اعمال جراحی زیبایی، از اندام خود رضایت ندارند. در این شرایط مشاوره به فرد کمک می کند که ظاهر خود را دوست داشته باشد و از طرفی یاد بگیرد که با خود کنار بیاید و تصور نادرستی که از ظاهر خود دارد، روی کیفیت زندگی اش تاثیر منفی نگذارد.

فرضیه ۳: با اعمال جراحی مرتبط با چاقی فرد تصور بهتری از اندام و ظاهر خود پیدا می کند. نتایج تحقیقات نشان می دهد بیشتر این اعمال جراحی بین ۲۵ تا ۳۵ درصد وزن اولیه بدن را ظرف ۱۸ تا ۲۴ ماه کم می کند. بیشتر بیماران از کاهش وزن و تصور ایده آل تری که از بدن خود پیدا کرده اند، اظهار رضایت می کنند. اما بیشتر آن ها از افتادگی پوست ناشی از کاهش وزن سریع شکایت می کنند به طوری که سالانه ۵۰ هزار آمریکایی پس از کاهش وزن شدید مجبور به انجام عمل جراحی می شوند.

فرضیه ۴: لیپوساکشن و دیگر جراحی های شکم در بهبود وضعیت بدن نقش مهمی دارد. پس از جراحی بعضی افراد از ظاهر خود ابراز رضایت می کنند اما در برخی موارد از پیچیدگی جراحی یا عوارض آن و یا به علت داشتن توقعات غیرواقع بینانه ابراز ناخرسندی می کنند. بین ۵ تا ۱۵ درصد بیماران که از عارضه اختلال دیسمورفی (بدشکل دیدن بدن) رنج می برند، کوچک ترین نقص را در ظاهر خود پررنگ می کنند و پس از جراحی پلاستیک نیز رضایت کامل ندارند.

فرضیه ۵: جراحی زیبایی سینه ظاهر بدن را بهتر می کند. نتایج مطالعات گسترده نشان می دهد، نرخ خودکشی در بین زنانی که جراحی زیبایی سینه انجام داده اند، ۲ تا ۳ برابر بیشتر از زنان دیگر است.محققان نتیجه گیری می کنند که کاهش وزن و لاغر شدن تحت هر شرایطی به بهبود کیفیت سلامت فرد کمک نمی کند و این تصور نادرست را باید از ذهن ها پاک کرد که هرچه لاغرتر، زیباتر. آن ها توصیه می کنند اگر چاق هستید، لاغر شوید اما نه برای زیباتر شدن بلکه برای بهبود سلامت جسمی و تاکید می کنند برای بیشتر مردم بهترین راهکار پذیرش آناتومی منحصر به فرد بدنشان است و به همین دلیل کاهش وزن و لاغر شدن برای زیبایی کمکی به آن ها نمی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha