دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۲
سلامت نیوز : تراژدی آتش‌سوزی دردناک مدرسه شین‌آباد پیرانشهر با فوت سارینا رسول‌زاده، دوباره به اذهان مردم برگشت.این رخداد تلخ که باعث فوت دو دانش‌آموز و مصدومیت 28 دانش‌آموز دختر پایه چهارم ابتدایی گردید باعث تالم و ناراحتی بسیاری از هموطنان شد. این قضیه از جنبه حقوقی و قانونی واکنش‌‌هایی را در جامعه درپی داشته است؛ از یک سو چند نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی موضوع شکایت از وزیر آموزش‌وپرورش را مطرح نمودند، اگرچه این امر قابل تامل است اما آنچه حایز اهمیت است نوع حادثه است‌. مصدومان این آتش‌سوزی دختران معصومی هستند که در ناحیه صورت و زیبایی دخترانه خود دچار مصدومیت شده‌اند که برای درمان و بازگرداندن تصویر حداقلی از صورت گذشته‌ آنان نیازمند چندین عمل جراحی زیبایی در بهترین بیمارستان‌های کشور یا حتی خارج از کشور هستند که این امر مستلزم هزینه‌‌های زیاد و اعتبار ویژه است که از توان خانواده این دختران خارج است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ طبق قانون تمامی دانش‌آموزان از بیمه درمانی و سوانح برخوردارند، اما این نوع بیمه و قرارداد و رویه شرکت‌های بیمه گر شامل این نوع عمل‌ها‌ی جراحی نمی‌شود و زیر بار هزینه‌‌های آن نخواهند رفت‌. پس تکلیف چیست ؟وزارت آموزش‌وپرورش به‌عنوان متولی امر و مسئول جان دانش‌آموزان در مدارس مکلف به تامین این اعتبار است. رئیس‌جمهور برحسب اصل 127 قانون‌اساسی می‌تواند با انتخاب نماینده ویژه این موضوع را پیگیری و علل و عوامل آن را بررسی و نسبت به تامین اعتبار ویژه برای آن اقدام نماید‌. از سوی دیگر طبق قانون مسئولیت مدنی از مواد یک‌. دو‌. سه‌. تا پنج به محض ورود دانش‌آموز به حیاط مدرسه مسئولیت آموزش‌وپرورش در مقابل سلامتی کل دانش‌آموزان شروع می‌شود.

حادثه پیش آمده از منظر قانون مجازات اسلامی از حیث پیگرد کیفری توسط دادستان محل وقوع جرم قابلیت بررسی دارد، اگرچه دادستان می‌تواند به‌عنوان مدعی العموم ورای از شکایت خانواده مصدومان به این مسئله رسیدگی و با خاطیان احتمالی آن برخورد نماید. تمامی دانش‌آموزان مشمول دیه خواهند شد و در مورد برخورداری از خسارات ناشی از جرم که شامل هزینه‌‌های درمان، دارو و غیره است موضوع قابل بررسی است.اما از حیث سازمانی نیز وزیر آموزش‌وپرورش طبق اصل یکصد و سی و هفت قانون‌اساسی که تصریحا اعلام می‌دارد‌: هر یک از وزیران مسئول وظایف خاص خویش در برابر رئیس‌جمهور و مجلس است...،از این مسئولیت برخوردار است؛ بنابراین در این حادثه هم مسئولیت حقوقی هم مسئولیت کیفری و هم مسئولیت سازمانی وزارت آموزش‌وپرورش در مقابل مصدومین و خانواده آنان (اولیای دم)و مجلس و رئیس‌جمهور وجود دارد که تصریحا قانون گذار آن را اعلام داشته است؛ اما اینکه چقدر این مسئله می‌تواند آثار روانی حادثه را از ذهن دختران معصوم مصدوم پاک نماید، جای بحث و بررسی دارد و از سوی دیگر پرداخت خسارات یا ضرر و زیان ناشی از جرم به علت تطویل امر درمان انجام عمل‌ها‌ی زیبایی بر صورت این دختران معصوم هزینه‌‌های دارو، درمان و ویزیت پزشکان و سایر موارد حائز اهمیت است. همچنین نظریه آموزش‌وپرورش که معلم و بخاری را عامل حادثه می‌دانند خود نیز بر ابهامات حقوقی این موضوع می‌افزاید‌. اگرچه نسبت به این نظریه ایرادات اساسی وارد است اما آنچه مهم است وضعیت دانش‌آموزان مصدوم است که نیازمند توجه و رسیدگی اساسی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha