سلامت نیوز : رییس انجمن علمی طب فیزیکی و توانبخشی با اشاره به اینکه موثرترین اقدام در راستای درمان سندروم فیبرومیالژی یا درد عضلانی منتشر، انجام ورزش‌های هوازی و کششی است که به صورت تدریجی صورت می‌گیرد، هشدار داد: این بیماران از انجام ورزش شدید در ابتدای ابتلا جدا خوداری کنند، زیرا ورزش سنگین علائم فیبرومیالژی را تشدید می‌کند.

دکتر سید منصور رایگانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره «سندروم فیبرومیالژی» توضیح داد: درد عضلانی منتشر یا فیبرومیالژی، دردی است که به صورت عمومی تمام بدن را فرا می‌گیرد و با اختلال خواب، اختلالات گوارشی و برخی تنش‌های عصبی از قبیل اضطراب و افسردگی همراه است و حداقل به مدت چهار ماه ادامه پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: فیبرومیالژی بایستی توسط پزشک متخصص و پس از انجام معاینات دقیق و کامل صورت پذیرد. خود فرد نمی‌تواند به این نتیجه برسد که مبتلا به فیبرومیالژی شده است، زیرا بیماری‌های مختلفی وجود دارند که علائم مشخصه آنها شبیه به این عارضه است. معاینات بالینی پزشکی به منظور تشخیص دقیق در همین جا اهمیت پیدا می‌کند.

مدیر گروه طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه تغذیه مناسب که بایستی برای هر فرد به صورت اختصاصی تعریف شود، ورزش پیوسته هوازی و نبود استرس از جمله عوامل مهمی هستند که می‌توانند از ابتلای به فیبرومیالژی جلوگیری کنند، عنوان کرد: برای درمان این سندروم، روش‌های متنوعی وجود دارد که بایستی به صورت توامان برای بیمار به کار گرفته شوند تا فرد درمان شود.

وی اضافه کرد: بیمار باید آگاه باشد که دوره درمان این بیماری طولانی است و موثرترین اقدام در راستای درمان، انجام ورزش‌های هوازی و کششی است که به صورت تدریجی صورت می‌گیرد.

رییس انجمن علمی طب فیزیکی و توانبخشی با تاکید بر اینکه انجام ورزش‌های هوازی نباید از روزی دو دقیقه تجاوز کند، عنوان کرد: ورزش سنگین فیبرومیالژی را تشدید می‌کند. این بیماران باید از انجام ورزش شدید در ابتدای ابتلا جدا خوداری کنند.

رایگانی افزود: علاوه بر این، پزشک متخصص داروهای مخصوص از قبیل ضد افسردگی‌ها، ویتامین‌ها و برخی داروهای جدید نظیر "پری گابالین" را همراه با ورزش برای بیمار تجویز می‌کند.

وی با بیان اینکه عدم درمان بموقع این سندروم می‌تواند در موارد شدید باعث از پا افتادگی فرد شود، گفت: فیبرومیالژی عارضه‌ای شایع است و در بسیاری از موارد هم تشخیص داده نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha