سلامت نیوز : شرکت داروسازی زهراوی، از شرکت‌های وابسته به هولدینگ دارویی سازمان تأمین‌اجتماعی در سمپوزیوم تازه‌های ام‌اس که به همت شرکت داروسازی زهراوی و انجمن ام‌اس برگزار شد، داروی کوپامر را برای درمان بیماران مبتلا به ام.اس معرفی کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ چندی پیش شرکت داروسازی زهروای با هدف درمان بیماران مبتلا به بیماری‌ام اس، داروی «کوپامر» را تولید و عرضه کرد. با ورود این دارو که نام ژنریک آن «گلاتیر امراستات» است به بازار دارویی کشور، انحصار تولید و عرضه این دارو که سال‌ها در اختیار یک شرکت صهیونیستی بود، شکسته شده و این دارو بعد از 15 سال در دسترس بیماران کشور قرار گرفت.

داروی «گلاتیرامراستات» در حال حاضر پرمصرف‌ترین داروی ضد‌ ام‌اس در کانادا و امریکاست که مورد تایید سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) قرار دارد و در حال حاضر ایران دومین کشور تولیدکننده این دارو در دنیا به شمار می‌رود.

دکتر فردوس نصیری‌زاده مدیرعامل شرکت داروسازی زهراوی درمورد تولید این دارو گفت: شرکت داروسازی زهراوی به همراهی شرکت تحقیقاتی توفیق دارو که از شرکت‌های تابعه گروه دارویی تامین است، برای نخستین بار موفق به بومی‌سازی تکنولوژی تولید داروی کوپامر (گلاتیرامراستات) از ماده اولیه تا محصول نهایی شده است.

وی ادامه داد: باتوجه به بومی‌سازی تکنولوژی تولید این دارو، نگران تحریم‌ها در زمینه تأمین مواد کوپامر و کمبود دارو در بازار دارویی کشور نیستیم.

نصیری‌زاده با اشاره به اینکه قیمت جهانی داروی «گلاتیرامراستات» برای هر عدد با احتساب نرخ ارز مرجع 120 هزار تومان است، اضافه کرد: قیمت نوع داخلی این دارو هر آمپول 35 هزار تومان است که یک چهارم نوع خارجی آن است.

وی ادامه داد: طی چند ماه اخیر، بیمه خدمات درمانی با زیر پوشش قرار دادن این دارو سبب شده که بیماران زیر پوشش این سازمان برای هر آمپول تنها 3500 تومان معادل یک سی‌ام قیمت جهانی دارو را بپردازند که خوشبختانه با تحت‌پوشش قرار دادن سایر بیمه‌ها بیماران از مزایای این دارو بهره‌مند خواهند شد.

کوپامر به صورت نوعی مولکول نوترکیب تولید و به شکل سرنگ از پیش پرشده به بیماران عرضه می‌شود که بیماران مبتلا به ‌ام‌اس یک بار در روز آن را تزریق می‌کنند.

آمار‌ها نشان می‌دهد، دو سوم بیماران مبتلا به‌ام اس را زنان تشکیل می‌دهند و عمده‌ترین بیماران مبتلا به‌ ام‌اس در سنین 25 تا 35 سالگی و در سنین بارداری هستند.

به گفته نصیری‌زاده، با وجود آنکه داروهای درمان ‌ام‌اس در بارداری ممنوعیت مصرف دارند و مادران در دوران بارداری و شیردهی ناگزیر به قطع دارو هستند، اما کوپامر در حال‌حاضر تنها داروی مهار کننده ‌ام‌اس است که برای زنان باردار نیز قابل مصرف می‌باشد.

وی افزود: اکثر داروهای مهارکننده عوارض بیماری ‌ام‌اس با نوسانات آنزیم کبدی همراه است و بیمار در طول مصرف ناگزیر به تست آنزیم‌های کبد خود است. بروز عوارض شبه آنفولانزا مانند تب و سرماخوردگی از دیگر عوارض داروهای درمان‌ ام‌اس به شمار می‌رود. این درحالی‌است که نتایج کارآزمایی بالینی کوپامر روی بیش از 200 بیمار در کشور نشان داده این دارو عوارض فوق را برای بیماران ایجاد نکرده است.

مدیرعامل شرکت داروسازی زهراوی تصریح کرد: این دارو از زمینه‌های مناسبی برای صادرات و ارزآوری برخوردار بوده و در کشور‌هایی اسلامی مثل سوریه که مایل به خرید آن از اسراییل نیستند، ایران صادرکننده بی‌رقیب است و خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از سایر کشورهای اسلامی من‌جمله مصر، الجزایر، عراق و... صورت پذیرفته است.

رئیس انجمن ام‌اس ایران نیز در سمپوزیوم تازه‌های ام‌اس گفت: براساس جدیدترین تحقیقات انجام شده در کشور، شیوع بیماری ام‌اس در تهران 73 در هر 100 هزار نفر است که این عدد از نظر همه‌گیرشناسی، تهران را در زمره مناطق با شیوع بالا قرار می‌دهد.

دکتر محمدعلی صحراییان با اعلام این خبر گفت: در سال 2008 این آمار در تهران 53 در 100 هزار نفر اعلام شده بود.

وی گفت: افزایش قیمت داروی بیماران ام‌اس طی ماه‌های اخیر مشکلاتی را برای بیماران به ویژه در زمینه داروهای خارجی ایجاد کرده است.

دکتر صحراییان ادامه داد: داروهای ایرانی درمان ام‌اس طی سال‌های اخیر توانسته است با گذشت زمان اعتماد پزشکان را جلب کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha