سلامت نیوز : مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: یکی از توفیقات نظام سلامت کشور کنترل و جلوگیری از ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های عفونی و واگیردار است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر روح الله زحمتکش صبح امروز در کارگاه کشوری زنجیره سرما که به همت این معاونت آغاز شده است، گفت: این کارگاه در رابطه با زنجیره سرما، تدارکات و نگهداری از زنجیره سرد واکسن با حضور اساتیدی از سطح وزارت بهداشت و سازمان یونیسف برگزار می شود که شرکت کنندگان آن مسوولان زنجیره سرما دانشگاه‌های کشور هستند که علاوه بر به روز شدن دانش علمی آنها، فرایندهایی را در رابطه با استاندارد سازی برآورد واکسن مورد نیاز و به حداقل رساندن هدر رفت واکسن فرا می گیرند.

وی افزود: یکی از توفیقات نظام سلامت کشور کنترل و جلوگیری از ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری های عفونی و واگیردار است که این توفیق مدیون استفاده و ترویج واکسن های مختلف است که به شکل واکسیناسیون در جمعیت های هدف از بدو تولد استفاده می شود.

زحمتکش با بیان این مطلب که بیماری سرخک در مرحله حذف قرار گرفته است، تصریح کرد: نتایج کنترل بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن در کل جامعه مشهود است و همه می توانند مقایسه کنند از عوارضی که بیماری‌ها در گذشته بر جا گذاشته و امروز خوشبختانه این بیماری‌ها تحت کنترل هستند به طوری که حتی برخی از این بیماری ها به مدد فعالیت‌هایی که طی چند سال گذشته صورت گرفته به مرحله ریشه کنی و یا حذف رسیده است که از آن جمله می توان به بیماری فلج اطفال اشاره کرد که طی 12 سال گذشته هیچ موردی از فلج اطفال در کشور گزارش نشده و این امر به تأیید سازمان بهداشت جهانی نیز رسیده است.

وی بیان کرد: هرچند که برای حفظ این دستاورد باید همچنان اقداماتی را انجام داد زیرا کشور ایران در همسایگی دو کشور افغانستان و پاکستان قرار گرفته است که هر ساله موارد متعددی از فلج اطفال در این کشورها گزارش می شود.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در رابطه با اثربخش بودن یک واکسن گفت: برای اینکه واکسنی بتواند اثر بخشی حداکثری داشته باشد باید از محل تولید تا زمان مصرف در یک دمای مناسب قرار گیرد تا کیفیت آن حفظ شود.

زحمتکش در پایان خاطرنشان کرد: بخشی از اثر بخش بودن زنجیره سرد مربوط به سخت افزار و تجهیزات است که این امر در سطح دانشگاه‌ها و شهرستان‌ها ارتقاء یافته و بخشی از آن نیز مرهون توانمندی و دانش افرادی است که در این زمینه فعالیت می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha