سلامت نیوز : دبیر انجمن علمی گوارش و کبد ایران با تاکید بر اینکه با انجام واکسیناسیون هپاتیت هیچ‌گونه مانعی برای ازدواج وجود ندارد، گفت: تماس جنسی از جمله علل شایع ابتلا به هپاتیت ب است، بنابراین لازم است افرادی که می‌خواهند ازدواج کنند حتما از نظر آلودگی به این ویروس آزمایش شوند، زیرا اگر به عنوان مثال مردی حامل این ویروس باشد، زن می‌تواند قبل از ازدواج با واکسیناسیون، مصونیت کامل پیدا کند.

دکتر ناصر ابراهیمی‌دریانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به اینکه در کنار عواملی نظیر استفاده از سرنگ مشترک در اعتیاد تزریقی، انتقال ویروس از مادر به نوزاد، تزریق خون آلوده، استفاده از وسایل غیر استریل پزشکی، حجامت، ختنه، تاتو و سوراخ کردن گوش به صورت غیربهداشتی و فرو رفتن سوزن آلوده به ویروس در انگشتان دست، یکی دیگر ازعلل شایع انتقال ویروس هپاتیت ب، «تماس جنسی» است، عنوان کرد: این عامل از این لحاظ اهمیت دارد که نشان می دهد اشخاصی که می‌خواهند ازدواج کنند حتما از نظر آلودگی به این ویروس آزمایش شوند.

وی ادامه داد: زیرا اگر به عنوان مثال مردی حامل این ویروس باشد، زن می‌تواند قبل از ازدواج با واکسناسیون، مصونیت کامل پیدا کند. باید در نظر داشت اگر زن و مردی که یکی از آنها به هپاتیت مبتلاست، ازدواج می‌کنند و هنوز واکسینه نشده‌اند بهتر است مرد از وسایل حفاظتی استفاده کند.

ابراهیمی‌ دریانی با تاکید بر اینکه با انجام واکسیناسیون هیچ‌گونه مانعی برای ازدواج وجود ندارد، گفت: واکسیناسیون قبل از ازدواج حائز اهمیت است. امروز برخلاف گذشته انتقال ویروس از راه انتقال خون و آلودگی‌های خونی نادر است، زیرا بررسی کامل خون‌ها در سازمان انتقال خون انجام می‌شود، در حالی که در گذشته این امکانات را نداشتیم.

این فوق تخصص گوارش و کبد در ادامه با بیان اینکه انجام آزمایش را برای بیماران همولیز نظیر تالاسمی‌ها پیشنهاد می‌کنیم، گفت: این‌ها افرادی بودند که در گذشته به دفعات فاکتورهای انعقادی و خون به آن‌ها تزریق شده است.

تزریق واکسن هپاتیت برای تمام پرسنل بهداشتی لازم است

ابراهیمی‌دریانی با اشاره به اینکه استفاده از سرنگ‌های مشترک برای تزریق در معتادان نیز از جمله راه‌های عمده انتقال ویروس بویژه از نوع «سی» است، گفت: اعتیاد تزریقی شایع‌ترین راه انتقال هپاتیت سی است اما در هپاتیت ب روابط جنسی نامتعارف از مهم‌ترین عامل‌هاست. یکی دیگر از موارد موثر در ابتلا فرو رفتن سوزن به دست است که متاسفانه در میان کسانی که در مراکز بهداشتی کار می‌کنند بیشتر مشاهده می‌شود.

دبیر انجمن علمی گوارش و کبد ایران افزود: پرستاران و پزشکانی که با سوزن برای تزریق خون، سرم و مانند آن سر و کار دارند از جمله افرادی هستند که در معرض انتقال این ویروس قرار دارند و تا 30 درصد احتمال دارد ویروس آلوده در حین انجام خدماتی چون تزریق خون یا خونگیری از فرد مبتلا به این کارکنان منتقل شود. به همین خاطر انجام واکسیناسیون برای تمام پرسنل بهداشتی لازم است. بیشترین خطر آلودگی از طریق رفتن سوزن به دست مربوط به هپاتیت ب است.

ابراهیمی‌دریانی با اشاره به ضرورت رعایت نکات بهداشتی در مراکز درمانی، عنوان کرد: پرسنل دقت داشته باشند پس از استفاده از سرنگ، سرپوش آن را قرار داده و در سطل مربوطه بیندازند، زیرا اگر بیماری هپاتیت ب داشته باشد و پرستار بدون گذاشتن سرپوش آن را دور بیندازد ممکن است رفتگری که کیسه‌های زباله را جمع می‌کند سوزن آلوده به دستش فرو برود.

وی افزود: به همین خاطر امروز باکس‌های ویژه‌ای طراحی شده که سر سوزن‌ها را در محفظه‌های مخصوص سر سوزن‌ها بیندازند.

ابراهیمی‌دریانی با بیان اینکه عدم استریل کردن وسایل پزشکی بویژه دندانپزشکی نیز از جمله شیوه‌های انتقال ویروس هپاتیت ب است، اظهار کرد: اگر کسی به هپاتیت مبتلاست شرم حضور نداشته باشد و وقتی برای کشیدن دندان یا هر عمل جراحی مراجعه می‌کند به پزشک خود اعلام کند که هپاتیت دارد تا پزشک پس از استفاده همه وسایل را کاملا استریل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha