سلامت نیوز : یک متخصص زنان و زایمان، تشخیص به موقع توده سرطانی تخمدان را در درمان آن بسیار موثر دانست و گفت: زنانی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان تخمدان را دارند و همچنین افرادی که زایمان نکرده‌اند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند که باید به طور مرتب تحت معاینات سالیانه قرار بگیرند.

دکتر طاهره افتخار در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه سرطان تخمدان به رشد غیرطبیعی و بدخیم توده‌های تخمدان گفته می‌شود، اظهار داشت: کشف این بیماری مشکل است مگر اینکه به مراحل پیشرفته رسیده باشد یا در ادرار کردن مشکل ایجاد کند. البته در مراحل ابتدایی آن پزشک می تواند طی معاینات سالیانه و از طریق سونوگرافی برای بیماری‌های دیگر به طور اتفاقی به بروز توده پی ببرد.

وی با اشاره به اینکه زنان می‌توانند از طریق تشخیص زودهنگام با مراجعه به پزشک زنان و اقدام به درمان این بیماری، زندگی طولانی و رضایت بخشی داشته باشند، تصریح کرد: بروز این توده‌ها در سنین قبل از بلوغ و یائسگی خطرناک تر از سایر دوره‌ها است و ظهور آن در زمان باروری زنان به دلیل عملکرد تخمدان است که معمولا خوش خیم خواهد بود.

این متخصص زنان و زایمان در ادامه کشف برخی از توده‌ها را از طریق سونوگرافی مربوط به لوله‌های رحمی یا دستگاه گوارش دانست و افزود: پزشک زنان می تواند از طریق انجام دادن سونوگرافی پی به ماهیت توده‌های سرطان تخمدان ببرد که البته سونوگرافی بهترین روش برای تشخیص خوش خیم یا بدخیم بودن این توده ها است.

دکتر افتخار با بیان اینکه سرطان تخمدان یک بیماری خاموش است که هیچ علائم زودرسی ندارد، گفت: اگر خانم‌ها به صورت متناوب با علائمی نظیر احساس ناراحتی در ناحیه لگن، خونریزی‌های نامنظم و تورم شکم مواجه شدند باید برای بررسی آن به پزشک زنان مراجعه کنند.

این متخصص زنان و زایمان خطر ابتلا به سرطان تخمدان را در افرادی که سابقه خانوادگی دارند بیشتر از سایرین دانست و افزود: بروز این بیماری در افرادی که تا به حال زایمان نداشته‌اند در مقایسه با افراد دیگر بیشتر است که البته انجام معاینات سالیانه و مراجعه به پزشک زنان برای این دسته از افراد ضروری است.

وی در ادمه تصریح کرد: مصرف قرص‌های ضدبارداری در کاهش سرطان تخمدان بسیار موثر است و افرادی که از قرص‌های ضدبارداری استفاده می کنند کمتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

این متخصص زنان و زایمان تشخیص زودهنگام سرطان تخمدان را در درمان آن بسیار موثر دانست و اظهار داشت: هر چقدر حجم توده‌های سرطانی کمتر باشد درمان آن نیز راحت‌تر است که البته درمان این بیماری به میزان انتشار توده در داخل لگن و سایر قسمت‌های بدن، سن و تمایل بیمار به بارداری‌های بعدی بستگی دارد.

دکتر افتخار با بیان اینکه سرطان تخمدان در خانم‌های یائسه از طریق برداشتن رحم و انجام نمونه گیری قسمت‌های مختلف لگن و شکم درمان می‌شود، گفت: اگر این بیماری در زنان جوان زود تشخیص داده شود با حفظ رحم، در سال‌های بعد از بارداری اقدام به درمان آن خواهد شد.

وی در پایان انجام سالیانه سونوگرافی، تست پاپ اسمیر و معاینات لگنی برای تشخیص زودهنگام سرطان تخمدان را به خانم‌ها توصیه کرد و اظهار داشت: به منظور تشخیص به موقع این بیماری، آن دسته از خانم‌هایی که سابقه خانوادگی دارند باید به طور مرتب تحت معاینات و آزمایشات مکرر قرار بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha