دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۱
کد خبر: 64057

اگر رییس‌جمهوری تصور می‌كند كه بار بركنار كردن وزیر خود و انتصاب سرپرستی كه قرار است فرمانبردار صرف رییس دولت و ممنوع از هر گونه انتقاد و اعتراض باشد، می‌تواند گذرگانه انتقاد و اعتراض نسبت به مشكلات انباشت در جاده سلامت را مسدود كند دچار تصوری اشتباه شده است.

این بركناری،سیاسی بود
سلامت نیوز : بركناری وزیر بهداشت موضوعی نیست كه بتوان آن را با گذشت یك روز یا حتی یك هفته تمام شده تلقی كرد. خبری كه ظهر روز پنجشنبه بر خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت، جامعه مطبوعاتی، جامعه پزشكی و دست‌اندركاران حوزه بهداشت و درمان با هر نگرش و منش سیاسی را چنان در بهت فرو برد كه این واكنش درباره بركناری هیچ وزیری سابقه نداشته است. هر چند كه نخستین وزیر بركنار شده از سوی احمدی‌نژاد اینچنین واكنشی را ایجاد كرد وقتی كه رییس دولت نهم در نخستین ماه‌های حضور خود، پرویز كاظمی، وزیر رفاه و تامین اجتماعی را به سبب انتقاد و همسو نبودن با منش رییس‌جمهوری بركنار كرد. این سرنوشت، در ماه‌های پسین دولت نهم و حتی ظرف ماه‌های گذشته هم گریبان وزرای اطلاعات، امور خارجه، تعاون، ارتباطات، كشور، نفت و فرهنگ و ارشاد اسلامی را گرفت اما هیچ‌یك به اندازه بركناری وزیر بهداشت عجب و حیرت در پی نداشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ عزلی كه سوی سیاسی آن غالب بر تمام وجوهی بود كه می‌تواند توجیه یك اقدام باشد آن هم برای وزیری كه به اذعان تمام معاونانش؛ موافقان و مخالفان، به جد تلاش خود را بر حل مشكلات رسوبی نظام سلامت استوار كرده بود. حال امروز، نظام سلامت مانده با انبوهی از مشكلات كه وزیر فرصت چاره‌اندیشی برای حل آنها را پیدا نكرد یا كمبود اعتبارات تخصیص یافته، مجال پرداختن به آنها را نداد. روز جمعه كه دكتر محمدحسن طریقت منفرد، سرپرست منصوب‌شده از سوی رییس‌جمهوری؛ با شورای معاونان وزارت بهداشت، نخستین جلسه كاری خود را تشكیل داد و اولویت‌های مد نظر «رییس‌جمهوری» را ابلاغ كرد، هر چند كه این سوال جای طرح دارد كه رییس‌جمهوری در مقام راس قوه مجریه كشور آیا می‌تواند تعیین‌كننده اولویت برای نظامی باشد كه جزییات آن هیچ سنخیتی با دانش و وظایف وی ندارد؟ دكتر رسول دیناروند؛ رییس دانشكده داروسازی دانشگاه تهران، در وزارت بهداشت دولت نهم معاونت غذا و دارو را بر عهده داشت.

وی كه از پیشكسوتان حضور در نظام سلامت است در گفت‌وگو با «اعتماد» ترجیح می‌دهد از اظهارنظر مستقیم درباره تصمیم رییس‌جمهوری خودداری كرده اما به سوی دیگر این تصمیم كه اصرار احمدی‌نژاد بر عزل ریاست دانشگاه علوم پزشكی تهران از سوی وزیر بهداشت بوده، بپردازد: «آنچه ما هم شنیدیم این بود كه خانم وزیر، دكتر لاریجانی را بسیار قبول داشت و گفته بود كه ایشان باید در سمت ریاست بماند. این یك بحث سیاسی است كه من تمایلی به ورود ندارم اما درباره دكتر لاریجانی می‌توانم بگویم كه شكی نیست كه ایشان یك مدیر شایسته و ارزشمند علمی بودند و حمایت جامعه دانشگاهی و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران از رییس یك دانشگاه واقعا كم سابقه بوده، دلیل این حمایت هم این بود كه ایشان به عنوان رییس دانشگاه، هیچ برخورد سیاسی یا جناحی با اعضای هیات علمی نداشت و برای دانشگاه هم بسیار زحمت كشید و دانشگاه علوم پزشكی تهران هم ایشان را بسیار قبول داشت. البته جابه‌جایی‌ها اتفاق می‌افتد اما آقای لاریجانی هم علاقه‌یی به ریاست دایمی نداشت. نكته مهم این است كه شاید زمان این تصمیم چندان مناسب نبود آن هم در حالی كه از عمر دولت بیش از شش ماه باقی نیست.»

حمایت‌ها از وزیر بهداشت سابق همچنان ادامه دارد. شاید باید یك علت این تداوم را در نوع مواجهه دكتر مرضیه وحیددستجردی با معادلات سیاسی كشور جست. وزیری كه با وجود حضور فعال در عرصه سیاسی كشور اما طی دوران وزارت خود، به گونه‌یی مشهود از مرز‌‌‌بندی‌های سیاسی در اقدامات خود حذر داشت و همكاران خود را هم از چنین ورودهایی منع كرد كه این رویه، تفاوت مشهودی نسبت به عملكرد وزارت بهداشت در دولت نهم را پیش روی مخاطبان از هر طیف شغلی و تخصصی قرار داده بود. از همین رو هم طی روزهای گذشته كمیسیون‌های مجلس، از مهم‌ترین مخالفان اقدام رییس‌جمهوری و از مهم‌ترین حامیان وزیر بركنار شده بودند و بركناری وزیر بهداشت را اقدامی سیاسی نامیدند. حسینعلی شهریاری، رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس روز گذشته ضمن تاكید بر اینكه عزل وزیر بهداشت به مصلحت كشور نبود و كمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم موافق عزل وی نبود، دلیل عزل وزیر بهداشت را از نگاه خود چنین عنوان كرد: «نظر رییس‌جمهوری بر جابه‌جایی روسای یكی از دانشگاه‌های علوم پزشكی بود كه خانم دستجردی این جابه‌جایی را به حق نمی‌دانست و از همین رو زیر بار زور نرفت و حاضر شد خودش كنار برود اما حرف زور را گوش نكند.»وی عزل وزیر بهداشت را اقدامی سیاسی خواند و گفت: «مقطع زمانی مناسبی برای بركناری وزیر بهداشت نبود و رییس‌جمهوری برای مردم و حفظ سلامت جامعه نباید این كار را می‌كرد. متاسفانه هوای نفس همیشه بر انسان‌ها غالب می‌شود و آنها كاری را انجام می‌دهند كه تمایلات درونی‌شان به آنها می‌گوید. خداوند به ما این صبر را بدهد تا رقبایمان را به خاطر مسائل سیاسی و از روی هوای نفس حذف نكنیم.»فراكسیون زنان مجلس هم روز گذشته با صدور بیانیه‌یی، ضمن تشكر از خدمات وزیر سابق، حمایت ضمنی خود از حضور وی در نظام سلامت را اعلام كرد.

در متن این بیانیه كه از سوی لاله افتخاری، سخنگوی فراكسیون زنان مجلس صادر شد آمده است: «سركار خانم دكتر دستجردی به عنوان الگوی موفق، توانمند، متعهد، متخصص و كارآمد در اعتباربخشی به مدیریت زنان تاثیر‌گذار بوده است. ضمن تشكر از خدمات و زحمات ارزشمند در وزارت بهداشت، آرزوی توفیقات روز‌افزون برای ایشان درعرصه‌های گوناگون را داریم، ایشان ظرفیت موثر در نظام هستند و هر كجا باشند خدمات ارزنده‌یی را خواهند داشت.»طی روزهای گذشته علاوه بر اظهارات اعضای كمیسیون بهداشت و درمان مجلس كه به دلیل ماهیت مسوولیت، بیش از سایر كمیسیون‌ها با

وزیر بهداشت در تعامل بودند، اعضای سایر كمیسیون‌ها از جمله كمیسیون اجتماعی مجلس هم نسبت به بركناری وزیر بهداشت واكنش نشان دادند و تصمیم رییس‌جمهوری را بی‌ارتباط با مسائل جاری در حوزه بهداشت و درمان دانسته و آن را اقدامی با سمت سیاسی تلقی كردند، محمدحسین قربانی، سخنگوی كمیسیون بهداشت هم با اعلام نظر مخالف اعضای كمیسیون متبوع خود به بركناری وزیر موفق بهداشت دولت دهم توسط احمدی‌نژاد، این اقدام را صد درصد سیاسی دانست و اظهار كرد: «آیا احمدی‌نژاد واقعا فكر می‌كند بركناری خانم دستجردی به نفع حوزه بهداشت است یا این اقدام یك تصمیم سیاسی است؟ در هر دو صورت ما باور داریم این اقدام رییس‌جمهوری به نفع حوزه بهداشت نیست و ضرر و دود آن بیشتر به چشم مردم خواهد رفت. احمدی‌نژاد به خودزنی روی آورده است و با وجود تاكید وی بر استفاده از بانوان در كابینه خود باز حرف‌هایش را زیر پا گذاشته است.»

به گفته قربانی، رییس‌جمهوری تفكرات ویژه‌یی دارد طوری كه همه باید با ساز او هماهنگ برقصند و موضع‌گیری وزیر بركنار شده درباره نحوه تخصیص ارز و عدم مشخص كردن ارز داروهای وارداتی از جمله دلایلی بود كه به مذاق مقام دوم رسمی كشور خوش نیامد و موجب كنار گذاشته شدن او شد. حتی فاطمه رهبر، رییس فراكسیون زنان مجلس هم در حمایت از وزیر بركنار شده گفت: «خانم دستجردی به دلیل انتقاداتی كه نسبت به سرانه ارز درباره تامین داروی مورد نیاز و كمیاب داشت و به دلیل حمایت از باقر لاریجانی بركنار شد و به اعتقاد من این بركناری با رویكرد و نگرش سیاسی صرف انجام شده است. جای تاسف دارد كه فارغ از موضوع جنسیتی خانم دستجردی به عنوان وزیر متخصص و متعهد و پرتلاش با توجه به مدتی كه تصدی را به عهده داشت و تغییرات چشمگیر و درخور توجهی در وزارتخانه تحت مدیریت خود ایجاد كرده بود، بركنار شد. گویا در دولت زمینه انتقاد‌پذیری وجود ندارد.»

در بیانیه‌یی كه با امضای فاطمه رهبر در مقام رییس فراكسیون زنان و خانواده مجلس نهم منتشر شد، در تقدیر از دكتر مرضیه وحید دستجردی آمده است: « انتظار می‌رفت كشور و جامعه پزشكی دست‌كم تا پایان دولت دهم از خدمات شما بهره می‌گرفت كه با كمال تاسف چنین نشد. بدون تردید خدمات شما ستودنی و نام شما ماندنی است، ما نیز خدمات شما را ارج می‌نهیم و زحمات‌تان را گرامی می‌داریم.»امروز چهار روز از امضای حكم بركناری وزیر بهداشت می‌گذرد. اگر رییس‌جمهوری تصور می‌كند كه بار بركنار كردن وزیر خود و انتصاب سرپرستی كه قرار است فرمانبردار صرف رییس دولت و ممنوع از هر گونه انتقاد و اعتراض باشد، می‌تواند گذرگانه انتقاد و اعتراض نسبت به مشكلات انباشت در جاده سلامت را مسدود كند دچار تصوری اشتباه شده است. مشكلات نظام سلامت همچنان برجاست و بدون حضور وزیر مقتدر معترض، در ماه‌های باقی مانده از دولت نهم هم بر حجم آن افزوده خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha