دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6406

محققان شیوه‌ای را كشف كردند كه با استفاده از آن می‌توان بدون آسیب رساندن به مغز، حافظه طولانی مدت را در موش‌ها پاك كرد. كشف این شیوه ممكن است به تهیه داروهایی برای درمان افرادی كه دچار زوال شدید عقل هستند، بیانجامد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازروزنامه تایم آو ایندیا، "یادین دودای" مجری این پروژه گفت یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد حافظه درازمدت به حدی كه تصورمی‌شد، مستحكم نیست و در این ایده تردید ایجاد می‌كند كه حافظه درازمدت پس از گذراندن دورانی به عنوان حافظه كوتاه‌مدت، تثبیت می‌شود.

وی افزود، با فرستادن دارو به بخش خاصی از مغز كه خاطرات را ذخیره می‌كند، می‌توان آن را پاك كرد. به گفته او "حافظه دراز مدت پاك شدنی است." دانشمندان آمریكایی و اسرائیلی در این تحقیق كه نتایج آن در نشریه ساینس منتشر شده است، با خوراندن ساخارین به موش‌ها آنها را بیمار كردند و به آنها آموزش دادند كه هر گان این طعم را بچشند، احساس بیماری كنند.

آنها در مرحله بعد، آنزیم بازدارنده‌ای موسوم به "‪ "ZIP‬به مغز موشها تزریق كردند كه این آنزیم، پروتئین "‪ "PKMzeta‬را كه كنترل‌كننده جریان اطلاعات شامل حافظه بین سلولهای مغزی است، متوقف می‌كند.

به گفته دودای پس از این تزریق، موش‌ها مصرف ساخارین را بخاطر نیاوردند و مدتی كه محققان این موضوع را به آنها آموزش داده بودند، در نتیجه كوچكترین تاثیری نداشت.

وی افزود، این امر حاكی از وجود ساز و كار مهمی در مغز است كه مانند دستگاهی برای ذخیره خاطرات بلندمدت مدت عمل می‌كند. زمانی كه دستگاه متوقف می شود، حافظه نیز خاموش می‌شود.

دودای افزود، اهمیت این تحقیق از آنجا ناشی می‌شود كه ساز و كارهای حافظه را مشخص می‌كند. همچنین نشان می‌دهد كه ثبت خاطرات در حافظه طولانی مدت یك ثبت دائمی نیست و می‌تواند ویرایش شود.

به گفته وی، در حالی كه این رویه فعلا در شرایط آزمایشگاهی انجام شده است و هنوز برای انجام بر روی انسان بسیار تهاجمی است، اما نتایج این تحقیقات، طرحی كلی برای تولید داروهای جدید مرتبط با حافظه در اختیار داروسازان قرار می‌دهد.

دودای خاطرنشان كرد، زمانی كه دانشمندان ساز و كار مغز را كه نقش مهمی در ذخیره خاطرات درازمدت دارد بشناسند، می‌توانند از آن اطلاعات در تحقیقات آتی جهت تقویت حافظه و نه پاك كردن آن، استفاده كنند.

وی گفت این امر می‌تواند به استفاده‌های بالقوه برای درمان بیماران آلزایمری در مراحل اولیه زوال عقل و یا افرادی كه خواهان افزایش حافظه خود هستند منجر شود.

وی افزود، شناسایی یك ساز و كار مولكولی كه برای ادامه فعالیت حافظه مهم و حیاتی است، بالقوه می‌تواند برای تولید دارو توسط داروسازان مفید واقع شود.

هدف نخست این تحقیق افرادی است كه به نقصان حافظه مبتلا هستند.

تحقیقات اخیر حاكی از آن بوده است كه ظاهرا فراموش كردن خاطراتی كه می‌خواهیم آنها را از یاد ببریم سخت تر است.

محققان دانشگاه كارولینای شمالی در تحقیقی كه قرار است در نشریه روانشناسی اجتماعی تجربی منتشر كنند دریافتند افراد، نمی‌توانند رویدادهای عاطفی را به راحتی رویدادهای معمولی فراموش كنند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha