سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس درباره عارضه شهری آلودگی هوای کلانشهرها، گفت: این نقیصه را می‌توان در سه محور ضعف در تدوین برنامه‌های متناسب، نبود مدیریت صحیح در اجرای قوانین و کمبود مطالبات اجتماعی و مردمی جستجو کرد.

مسعود پزشکیان در گفت وگو با خانه ملت، با بحرانی خواندن وضعیت هوای کلانشهرها، افزود: نبود یک نقشه مشخص برای توسعه متوازن شهری در کلانشهرها، توسعه هماهنگ در کل کشور و آمایش سرزمینی متناسب با فرمایشات مقام معظم رهبری را می‌توان از علل  بروز عارضه‌هایی نظیر به مرز خطر رسیدن آلودگی هوا در کشور خواند.

نماینده مردم تبریز، اسکو وآذرشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در نگاهی جامع‌نگر علت وجود مشکلاتی نظیر آلودگی هوا که علاوه بر آسیب‌های زیست محیطی، جان شهروندان را با مخاطرات جدی روبرو کرده را می‌توان در سه محور ضعف در قانون و تدوین برنامه‌های متناسب و بازدارنده، نبود مدیریت صحیح در اجرای قوانین موجود و همچنین کمبود مطالبات اجتماعی جستجو کرد.

وی تاکید کرد: در هر یک از محورهای یاد شده جا دارد که راهبردهای متناسب اتخاذ شود زیرا اگر در این زمینه تصمیمات مقتضی اتخاذ و اقدام عاجل نشود، همانند امروز شاهد قرار گرفتن در شرایط بحرانی خواهیم بود که هزینه های سنگینی به کشور تحمیل می‌کند.

پزشکیان تصریح کرد: در قانون چهارم و پنجم توسعه برای پیشگیری از آلودگی هوا، توصیه‌هایی در زمینه گسترش حمل و نقل عمومی، کاهش واحدهای آلاینده در کلانشهرها، خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل ونقل، تولید سوخت استاندارد و همچنین ساخت خودروهای دارای مصرف سوخت استاندارد شده است که البته روند اجرایی شدن و سرعت انجام این پروسه متناسب با قانون نبوده است.

وی همچنین توسعه متوازن در کشور را دارای نقش اثربخش در جلوگیری از بروز پدیده‌هایی نظیر آلودگی هوا خواند و گفت: اگر برنامه توسعه کشور را با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و در چارچوب برنامه توسعه که باید بر اساس آمایش سرزمینی و عدالت در تخصیص امکانات و اعتبارات به سراسر کشور باشد، به درستی پیگیری می‌کردیم اکنون شاهد  بحران‌ آلودگی هوا در کلانشهرها نبودیم.

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی، در پایان وجود فشردگی، آلودگی و ترافیک در  کلانشهری نظیر تهران را عامل ناهمگونی خواند که چیزی جز بی‌عدالتی و  بدقوارگی نیست، و  نیاز به نگاهی عالمانه و عاقلانه در سطوح مختلف تصمیم گیری و اجرایی برای حل این عارضه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha