رئیس مركز توسعه شبكه وزارت بهداشت گفت: میزان زایمانهایی كه توسط افراد دوره ندیده در كشور انجام می‌شود از 8/8 درصد در سال 83 به 93/3 كاهش یافته و در برخی استانها نزدیك به صفر شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمد اسماعیل مطلق امروز در نشست خبری روز پزشك در وزارت بهداشت، افزود: اجرای طرح پزشك خانواده در اكثر استانها موجب ارتقای شاخصهای بهداشتی- درمانی كشور شده است اما هنوز برای اجرای كامل این طرح به خصوص برای رسیدن به عدالت در سلامت مردم كار زیادی داریم.
وی گفت: بیش از 5800 پزشك اكنون در روستاها مستقر شده‌اند اما آمادگی جذب هر تعداد پزشك عمومی متقاضی فعالیت در نظام پزشك خانواده را داریم و هیچ محدودیتی از این نظر وجود ندارد.حقوق دریافتی این پزشكان نیز از 600 هزار تومان تا دو میلیون تومان متغیر است.
مطلق اضافه كرد: برای آموزش پزشكان خانواده در زمان حاضر 6 رشته پودمانی MPH طراحی شده است كه شامل رشته های بهداشت باروری، بهداشت محیط، مدیریت خدمات درمانی، مدیریت خدمات بیمارستانی، اعتیاد و ایدز است.
وی افزود: تغییر شاخصهای بهداشتی- درمانی در همه استانها یكسان نبوده است و مثلا وضعیت استان كرمان و سیستان و بلوچستان با تهران و اصفهان متفاوت است، مهمترین این شاخصها مرگ و میر كودكان، مادران و پوشش برنامه تنظیم خانواده است.
وی گفت: میزان تولد نوزادان زیر 2500 گرم از 75/4 درصد در سال 84 به 5/5 درصد در سال گذشته افزایش یافته است كه نشانه دسترسی بیشتر مردم به پزشك و ماما در روستاهاست.
مطلق افزود: مرگ و میر كودكان زیر یكسال در سال 83 حدود 34/22 در صد هزار تولد زنده بود و سالها بود كه این شاخصها كاهش نداشت اما طی دو سال اخیر این میزان به 19/18درصد هزار تولد زنده كاهش یافت.
وی ادامه داد: مرگ و میركودكان زیر 5 سال نیز در این مدت از 74/26 به 78/21 در صد هزار تولد زنده كاهش یافت و مرگ و میر مادران نیز در این مدت از 67/32 به 9/24 در صد هزار تولد زنده كاهش یافته است، پوشش تنظیم خانواده نیز در این مدت از 49/64 به 28/67 درصد افزایش یافته است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha