دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۲
کد خبر: 64071
سلامت نیوز : قائم مقام سازمان محیط زیست از تشکیل جلسه عصر امروز کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران خبر داد و افزود: با توجه به ایجاد ناپایداری از اواخر امروز در شهر تهران احتمال تعطیلی پایتخت فردا وجود ندارد.

علی محمد شاعری در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر هوای تهران در شرایط هشدار قرار دارد اما با ایجاد ناپایداری از عصر امروز در شرایط جوی پایتخت و وزش باد مقداری از آلایندگی کاسته می شود بنابراین احتمال تعطیلی تهران برای فردا وجود ندارد.

به گفته وی اما از روز سه شنبه مجددا بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی، هوای تهران با پایداری جوی همراه است که این موضوع منجر به تجمع آلاینده ها می شود و شرایط پایداری جوی تا یکشنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به دستور العمل  کار گروه کاهش آلودگی هوا در شرایط هشدار و اضطرار افزود: چه جلسه اضطرار تشکیل شود چه نشود این دستور العمل که پیش از این تصویب شده همواره در شرایط هشدار و اضطرار اجرا می شود.

شاعری اظهار داشت: در این دستور العمل تاکید شده محدوده طرح ترافیک در این شرایط شامل کل محدوده زوج و فرد می شود. صنایع آلاینده اطراف کلان شهرها تعطیل می شوند، فعالیت های معدنی و عمرانی شهر متوقف و یا به حداقل می رسند، از تررد خودروهای فاقد معاینه فنی و دودزا به شدت جلوگیری  می شود و خدمات امدادی درمانی به ویژه آمبولانس های اورژانس در میادین اصلی و مناطق با آلودگی بالا مستقر می شود.

قائم مقام سازمان محیط زیست از مردم در خواست کرد که در شرایط هشدار از استفاده از خودروهای شخصی خودداری کنند و اگر کار ضروری ندارند از تردد در خیابانها بپرهیزند و در صورت ضرورت از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

به اعتقاد وی، چنانچه مالکین خودروها طرح ترافیک را در این شرایط از درب منزل خود رعایت کنند و مقررات راهنمایی و راننگی را به طور کامل رعایت کنند نقش بسزایی در کاهش بار آلایندگی خواهند داشت.

وی تصریح کرد: با توجه به قرار گرفتن شرایط هوای تهران امروز در شرایط هشدار تمام کارخانجات آسفالت، ذوب فلزات، پالایشگاهها و نیروگاهها فعالیت خود راباید متوقف کرده و یا به حداقل برسانند.

به اعتقاد وی، مصرف سوخت مازوت در این شرایط در انتشار ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون تاثیر بسزایی دارد لذا کارخانجات به شدت باید از مصرف این سوخت جلوگیری کنند.

 قائم مقام سازمان محیط زیست با اشاره به تعهدات وزارت نفت مبنی بر جایگزینی گاز طبیعی(CNG) به جای سوخت مازوت گفت: هنوز این تعهدات اجرایی نشده این درحالی است که استفاده از مازوت سلامت شهروندان را به شدت به خطرمی اندازد.

شاعری تاکید کرد: در حال حاضر کارخانجاتی که از مازوت استفاده می کنند در زخیره گاههای خود گاز طبیعی دارند اما از آن استفاده نمی کنند که این برخلاف تعهدات وزارت نفت است و چنانچه این رویه ادامه داشته باشد سازمان محیط زیست از طریق مراکز قضایی پیگیر پلمپ این واحدها خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha