سلامت نیوز : پروفسور داریوش فرهود در گفت‌وگو با فارس راز زیستن بسیاری از انسان‌ها را در تغییر فیزیکی عنوان کرد و گفت: در آمریکا گروه‌هایی به نام بوش‌من و پیگ‌من داریم که قد بلند‌ترینشان 150 سانتی‌متر است و دست‌های کوچکی دارند چون این دسته انسان‌ها در مناطقی زندگی می‌کردند که باید ساختاری این چنینی داشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: در آفریقا هم نژادی وجود دارد که قدهای بسیار کوتاهی دارند چرا که در محیط زندگی این افراد غذایی برای خوردن یافت نمی‌شود و زندگی خود را با ریشه درخت و چند تا سوسک می‌گذرانند و یک فرد رشید و تنومند در این نوع زندگی دوام نمی‌‌آورد. حتی تیرگی پوست بدن هم در مقاومت بدن موثر است.

به گفته فرهود در ژنتیک جمعیت همه چیز دلیل دارد و اگر دقت کنیم بزرگترین دونده‌های دنیا آفریقایی مربوط به کشور سومالی و اتیوپی هستند.

این فوق تخصص ژنتیک خاطرنشان کرد: آفریقایی‌ها در منطقه صحرایی زندگی می‌کنند که هیچ کوه و درختی نیست تا برای دفاع روی بلندی بروند یا باید آن قدر تند بدوند که بتوانند طعمه و غذای خود مثل خرگوش را بگیرند یا باید سریع از دست شیر و پلنگ فرار کنند که به مرور در طول زمان، پاهای بلندی پیدا کردند.

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود ایرانیان رو به کوتاه قدمی می‌روند گفت: به علت تغییر نوع تغذیه که نسلهای جدید مواد غذایی بهتری و گسترده‌تری پیدا کرده‌اند یا استفاده از مکمل‌ها ایرانی‌ها به مرور قد بلندتر‌ می‌شوند چرا که در قدیم غذای چندانی مصرف نمی‌کردند.

پدر علم ژنتیک ایران ادامه داد: از طرفی سن شروع عادت ماهیانه که شاخص مطلوبی برای رشد است در ایران پایین آمده و با بررسی‌های که در سه نسل کردیم از صد سال پیش به این طرف این سن از 14 سالگی به 12 سالگی رسیده و نشان می‌دهد که تغذیه و عادات غذایی دختران ما بهبود یافته است.

وی در پاسخ به اینکه آیا بلوغ زودرس رشد را متوقف نمی‌کند گفت: بلوغ زودرس ربطی به رشد ندارد و روند رشد بر اساس ژنتیک و تغذیه افراد ادامه می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha