سلامت نیوز : محمد مهدی کلانتریان در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: وزارت بهداشت 11 طرح مصوب ساخت بیمارستان در تهران دارد اما برای ساخت آنها نیازمند زمین و مجوز تراکم هستیم که متولی آن شهرداری است. اگر شهرداری زمین و مجوز تراکم بدهد وزارت بهداشت از ساخت بیمارستان در تهران استقبال می‌کند و حتی طرحهای مصوب آن را در اختیار این پروژه‌ها قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: موضوع ساخت بیمارستان در تهران یا هر شهر دیگر در کشور موضوع سیاسی نیست و یک بحث کاملاً فنی است. برای ساخت هر بیمارستان به عوامل متعددی شامل زمین، مجوز ساخت بیمارستان، اعتبار و مجوز تراکم نیاز است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت هم اکنون مجوز و مصوبه ساخت 11 بیمارستان را در تهران در اختیار دارد و اگر شهرداری در هر جای تهران برای ساخت این پروژه‌ها از جمله بیمارستان بحران زمین بدهد آماده همکاری هستیم و از این همکاری استقبال می‌کنیم اما با توجه به محدودیتهای اعتباری دولت، شهرداری باید در زمینه هزینه تراکم برای ساخت بیمارستان مساعدت کند و مانند یک پروژه تجاری و پاساژ هزینه تراکم نگیرد.

مدیرکل منابع فیزیکی وزارت بهداشت گفت: ساخت بیمارستان بحران در تهران با ساخت بیمارستانهای دیگر تفاوت چندانی ندارد و ممکن است خدمات بخشهایی از آن مانند اورژانس یا جراحی نیازمند طراحی خاصی باشد و هم اکنون وزارت بهداشت طراحی  فاز یک ساخت چنین بیمارستانی را هم انجام داده است و کافی است شهرداری زمین و مجوز تراکم بدهد تا پروژه آغاز شود.

وی ادامه داد:‌ هزینه ساخت بیمارستانهای دولتی البته با دولت است و دولت اعتبار ساخت 11 بیمارستان را در تهران در لایحه بودجه امسال مصوب کرده است که البته به علت مشکلات اقتصادی اعتبارات تملک دارایی در سال جاری صفر بوده است اما مشکل اصلی نبود زمین برای ساخت این بیمارستانهاست و گرنه مصوبه ساخت و اعتبار مصوب وجود دارد.

کلانتریان گفت: مصوبات ساخت بیمارستان در تهران مشتمل بر ایجاد 3200 تخت بیمارستانی در 11 بیمارستان به جای بیمارستانهای فرسوده‌ای مانند بیمارستان مفید یا بیمارستان فیروزگر است. اما وزارت بهداشت متولی زمین نیست و اگر شهرداری در جای مناسبی زمین بدهد، از هر یک از این مصوبات برای ساخت بیمارستان بحران می‌توانیم استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ساخت بیمارستان بحران فاز یک مطالعات خود را نیز سپری کرده و حتی مصوبه سازمان پدافند غیر عامل را هم دارد اما هنوز شهرداری زمینی را برای آن اختصاص نداده است، این بیمارستان می‌تواند برای انواع بحرانها از جمله بحران‌های انسان ساز ماند جنگ کاربرد داشته باشد و در زمان عادی نیز به بیماران معمولی خدمات رسانی کند.

مدیرکل منابع فیزیکی وزارت بهداشت گفت: با این حال هیچ مذاکره‌ای بین وزارت بهداشت و شهرداری تهران و از جمله سازمان مدیریت بحران این شهرداری در این زمینه نبوده است اما خود بنده روز شنبه با آقای شکیب عضو شورای شهر تهران جلسه‌ای داشتم و آمادگی وزارت بهداشت برای ساخت بیمارستان‌های جدید را اعلام کردم.

وی ادامه داد: حتی پیشنهاد من برای ساخت بیمارستان بحران تهران ساخت بیمارستانی در شمال غرب تهران است به خصوص اینکه ما در این منطقه بیمارستان دولتی نداریم و آخرین بیمارستان دولتی در مرز غربی تهران بیمارستان مدرس در شمال سعادت آباد است.

وی گفت: پیشنهاد من این است که شهرداری زمینی را در شمال اتوبان همت برای ساخت این بیمارستان اختصاص دهد تا حالا که هنوز زمین هایی در این منطقه وجود دارد از آن استفاده کنیم. به هر حال مجوزهای لازم برای ساخت این بیمارستان در وزارت بهداشت آماده است و وزارت بهداشت از هر گونه همکاری با شهرداری در این زمینه استقبال می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha