سلامت نیوز : علی اصغر حسنی یزدی ظهر امروز در نشست خبری متولیان سلامت زائر پیاده که در سالن کنفرانس مرکز بهداشت خراسان‌رضوی برگزار شد اظهار کرد: اگر غذاهای نذری بیش از این زمان نگهداری شوند و مصرف نشوند می‌توانند مسمومیت ایجاد کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی در ارتباط با توصیه‌های بهداشتی که برای طبخ غذاهای نذری وجود دارد تصریح کرد: بهترین حالت این است که افراد از طبخ غذاهای نذری در مکان‌هایی مانند خانه‌، حسینیه و تکایا خودداری کنند و غذاها را در آشپزخانه‌های سطح شهر طبخ کنند.

مدیر گروه تخصصی بهداشت محیط و حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: طبخ غذاهای نذری در آشپزخانه‌ها هم برای شهروندان راحت‌تر است و هم امکان نظارت ماموران مراکز بهداشت را فراهم می‌کند تا در صورت بروز مشکل بتوان آن را حل کرد و برای مردم مشکل آفرین نباشد.

حسنی یزدی با اشاره به تیم‌های نظارت بر بهداشت محیط اذعان کرد: در حال حاضر 54 تیم وجود دارند که متشکل از حدود 100 هزار نفر نیروی بهداشت محیط هستند.

وی با بیان اینکه هماهنگی ارگان‌ها می‌تواند نقش مهمی در انجام دادن نظارت موفق داشته باشند تاکید کرد: نظارت بر بهداشت محیط و مسائل درمانی با همکاری تمامی ارگان‌ها میسر است و باید تمام دستگاه‌ها در این زمینه با هم تعامل داشته باشند.

مدیر گروه تخصصی بهداشت محیط و حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به فعالیت‌های تیم‌های بهداشت محیط خاطرنشان کرد: این تیم‌ها در تمام مدت سال و برای تمام مکان‌ها از جمله آرایشگاه‌ها، رستوران‌ها، واحدهای صنفی و دیگر مکان‌های عمومی ناظر بهداشتی در نظر گرفته شده است.

حسنی یزدی ادامه داد: همچنین برای بهداشت آب شرب و میزان آلودگی آن به ویژه در پارک‌ها و فضاهای عمومی نیز ناظرانی در نظر گرفته شده است که میزان وجود عناصر آلوده کننده را در آب کنترل می‌کنند.

وی در ارتباط با اقدامات ویژه تیم‌های نظارت بر بهداشت محیط  متذکر شد: در ایام ویژه‌ای مانند ایام دهه آخر صفر تاکید گروه‌های بهداشت محیط روی مکان‌هایی مانند تکایا و رستوران‌ها است.

مدیر گروه تخصصی بهداشت محیط و حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در این مدت گروه‌ها به طور دائم به این مکان‌ها سرکشی می‌کنند و نمونه برداری از غذاها و آشامیدنی را انجام می‌دهند و به آزمایشگاه می‌برند تا سلامت آنها تائید شود.

حسنی یزدی تاکید کرد: همچنین در صورتی که غذاها ناسالم باشد و مقررات تعیین شده برای سلامت غذاها رعایت نشده باشد ضابط قضایی همراه تیم بهداشت محیط اقدامات قانونی مقاضی را انجام می‌دهد.

وی با اظهار امیدواری از اقدامات انجام شده در راستای حفظ سلامت زائران و مجاوران بارگاه مطهر رضوی در دهه آخر صفر اذعان کرد: برای تشدید نظارت بر نذری‌هایی که در خانه‌ها پخت می‌شود جلسات مشارکت بیشتری با افراد گذاشته و در مکان‌هایی که سال پیش نذری پخش‌ می‌کرده‌اند مامور کنترل بهداشت قرار داده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha