دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۲
کد خبر: 64092
سلامت نیوز : دکتر حمید ملکان، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی با اشاره به این موضوع که سطح فوق تخصص در این موضوع فقط برای جراحی پلاستیک و زیبایی تعریف شده است گفت: «جراحان عمومی بعد از طی یک دوره ۳ ساله می‌توانند به سطح فوق تخصصی در جراحی پلاستیک برسند. تمام کسانی که در تبلیغات، خود را به عنوان متخصص جراحی پلاستیک معرفی می‌کنند، در واقع جراحان عمومی هستند.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ وی در رابطه با جایگاه پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی در این زمینه گفت: «این متخصصین نیز به جای تکیه بر تخصص گوش و حلق و بینی خود در تبلیغات از عباراتی مانند جراح پلاستیک بینی استفاده می‌کنند و از تخصص خود برای ارائه خدمات به بیماران استفاده‌ای نمی‌برند.»

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی گفت: «در برخی موارد دیده شده که حتی جراحان فک که در حوزه دندان پزشکی فعالیت دارند نیز جراحی زیبایی بینی را انجام می‌دهند. این پزشکان به دلیل نداشتن دانش زیبایی‌شناسی نمی‌توانند نتایج خوبی را از این جراحی زیبایی به دست آورند. به علاوه در این رابطه به دلیل اینکه این دندانپزشکان با طبیعت و فیزیولوژی بدن انسان آشنایی لازم را ندارند، در صورتی که حین عمل به مشکلی برخورد کنند، توانایی برخورد درست با آن را ندارند و جان و سلامت بیمار رابه خطر می‌اندازند.»

دکتر ملکان گفت: «در قدیم روال جراحی به این گونه بود که برش بر بافت‌های نرم بدن را حتما جراحی باید انجام دهد که پزشک باشد و جراحان فک فقط در حوزه تراش و جراحی استخوان فعالیت می‌کردند. نه تنها در حال حاضر این پروسه رعایت نمی‌شود بلکه این جراحان فک، جراحی‌های مربوط به زیبایی بینی را نیز انجام می‌دهند.»

وی در رابطه با صلاحیت جراحان عمومی برای انجام عمل زیبایی بینی گفت: «جراحان عمومی هیچ دوره‌ای برای جراحی زیبایی ندیده‌اند. جای تأسف دارد که اطلاعات این پزشکان برای جراحی زیبایی بینی از سی دی‌های آموزشی موجود در بازار و یا اطلاعات تکنسین‌های قدیمی اتاق عمل که هیچ مدارج دانشگاهی و علمی متناسب با این جراحی ندارند، تأمین می‌شود. به این صورت که تکنسین‌هایی که در کنار جراحان پلاستیک فعالیت کرده‌اند با استفاده از نام جراحان عمومی به انجام این عمل اقدام می‌کنند.»

وی با ابراز تأسف از اینکه در حال حاضر حدود ۹۰ درصد از جراحی‌های زیبایی بینی توسط تکنسین‌های اتاق عمل انجام می‌شود گفت: «این در حالی است که جراحان عمومی که خود را متخصص جراحی پلاستیک معرفی می‌کنند با وجود حضور پیدا کردن در اتاق عمل هیچ فعالیتی انجام نمی‌دهند و تمامی مراحل جراحی توسط همین تکنسین‌ها انجام می‌شود.»

دکتر ملکان گفت: «به غیر از فوق تخصصین جراحی پلاستیک و زیبایی، در درجه دوم انجام جراحی پلاستیک زیبایی بینی جراحان گوش و حلق و بینی قرار دارند. این پزشکان دوره جراحی را در دوره رزیدنتی خود دیده‌اند و تجربه انجام این عمل را دارند. با این حال برخی از عقاید عمومی که در این رابطه در جامعه رواج دارد نادرست است.»

وی ادامه داد: «این تصور وجود دارد که اگر جراحی زیبایی بینی توسط یک متخصص گوش و حلق و بینی انجام گیرد، هیچ مشکلی از لحاظ تنفسی برای فرد به وجود نمی‌آید. این در حالی است که نمونه‌های بسیاری از جراحی‌های انجام شده توسط متخصصین گوش و حلق و بینی که منجر به بروز مشکل برای بیمار شده‌اند وجود دارد.»

وی با اشاره به اطلاعات کامل جراحان پلاستیک در این زمینه گفت: «تنها یک فوق تخصص پلاستیک می‌تواند بینی را که در اثر حادثه از بین رفته است ترمیم و به حالت عادی و طبیعی اولیه‌اش باز گرداند.»

دکتر ملکان در رابطه با راینولوژی اینگونه توضیح داد: «راینولوژی یعنی بینی‌شناسی. این کلمه‌ای ست که عده‌ای از پزشکان گوش و حلق و بینی و فقط برای مطرح کردن خود و به دست آوردن درآمد‌های میلیونی از آن استفاده می‌کنند.»

دکتر ملکان معتقد است که بسیاری از این افراد که از واژه راینولوژی برای رسیدن به اهداف خود به عنوان جراحان بینی استفاده می‌کنند افرادی هستد که پشتوانه خاصی دارند.

دکتر ملکان با ابراز تأسف از عدم نظارت نظام پزشکی بر روی این ماجرا گفت: «در نظام پزشکی اکثر افرادی که در حال فعالیت هستند اکثراً جراحان عمومی، فک و از این قبیل هستند. با توجه به این نکته و آمار بسیار محدود ۲۰۳ نفری جراحان پلاستیک در ایران، قدرت مانور جامعه جراحان پلاستیک نیز بسیار محدود است.»

به گفته دکتر ملکان بسیاری از این جراحان عمومی با نفوذی که در نظام پزشکی دارند و یا استفاده از پست و مقام‌های خود در مراکز درمانی و بیمارستان‌های خاص امتیاز انجام این عمل‌های جراحی و اعتماد مردم برای مراجعه به آن‌ها برای انجام جراحی‌های بینی را جلب می‌کنند. همین نفوذ‌ها است که باعث می‌شود نظام پزشکی این مسئله را بررسی نکند.

اولویت جراحی با متخصصان گوش، حلق و بینی
در همین رابطه پزشکان و متخصصان گوش و حلق و بینی دیدگاه‌های بسیار متفاوتی ارائه می‌کنند. دکتر نبی‌اله شریعتی متخصص گوش و حلق وبینی و عضو هیأت علمی دانشگاه در این رابطه می‌گوید: «پزشکان و تحصیل کرده‌های حوزه گوش و حلق وبینی به دلیل بالا بودن مهارت و اطلاعات علمیشان در زمینه بینی و ساختمان آن قادر به ارائه بهترین خدمات در زمینه جراحی زیبایی بینی هستند. تنها کسانی که بیشترین و کامل‌ترین اطلاعات را در این زمینه برای جلوگیری از پیش آمد مشکلات تنفسی و ساختار بینی دارند، متخصصین گوش و حلق و بینی هستند.»

وی گفت: «این نکته را نمی‌توان نادیده گرفت که بینی در میانه صورت کلید زیبایی هر چهره‌ای است. اما این تمام ماجرا نیست. انجام جراحی زیبایی به گونه‌ای که فرد در آینده و دوران نقاحت خود دچار مشکلات تنفسی و عوارض ناشی از آن نشود از مهم‌ترین نکات انجام این جراحی است.»

دکتر شریعتی گفت: «بیشتر عمل‌های جراحی زیبایی بدون جراحی انحراف تیغه بینی غیر ممکن است. بینی روی ستون تیغه استوار است و این تیغه نیز در اکثر موارد دچار نا‌متقارنی و یا انحراف است. علاوه بر تیغه، غدد و توده های گوشتی داخل بینی نیز از دیگر مسائلی است که باید در هنگام جراحی بینی مورد توجه قرار گیرد.»

به گفته دکتر شریعتی، متخصصین گوش و حلق و بینی هستند که به دلیل منافع مالی از تخصص گوش و حلق خود جا مانده و تمام وقت خود را صرف جراحی زیبایی بینی کرده‌اند.

این متخصص گفت: «زمانی که پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی نیز جراحی‌های زیبایی را انجام می‌دهند، امکان بروز مشکلات تنفسی وجود دارد اما این رقم به مراتب کمتر از عوارض پیش آمده به دست جراحان پلاستیک است.»

وی راینولوژی را نیز یکی از شاخه‌ها و زیر سازه‌های تخصص گوش و حلق و بینی دانست و گفت: «راینولوژیست‌ها‌ هم می‌توانند عمل جراحی زیبایی بینی را انجام دهند وآن‌ها نیز صلاحیت لازم را برای انجام این جراحی به نحوی که مشکلی برای فرد مراجع پیش نیاید را دارند.»

تکلیف چیست؟
جراحی بینی را از دو دیدگاه بررسی کردیم. جراحان پلاستیک و متخصین گوش و حلق وبینی هر کدام از جبهه خود اولویت این جراحی را از آن خود می‌دانند و برای فرد مراجعه کننده ایجاد سردرگمی می‌کنند. حال تکلیف چیست؟ آیا نباید نظام پزشکی در این مورد وارد عمل شود؟ آیا نباید گروهی در این میان میدان داری کند و موضوع جراحی زیبایی را که در کشور هم طرفدار و خواهان زیادی را دارد به راه درستی هدایت کند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha