سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۲
کد خبر: 64101
سلامت نیوز : حساس بودن بخش بهداشت و درمان و برخی گزارش ها مبنی بر كمبود ارز و مشكلات دارویی سبب شده تا مقام معظم رهبری كه همواره دغدغه سلامت مردم را داشته اند در دیدار اعضای مجمع خیرین سلامت کشور این نكته مهم را یادآور شوند كه «مسئولان و دلسوزان باید به نحوی برنامه ریزی کرده و مسائل را در عرصه اجرایی دنبال کنند که خیال مردم از مسئله درمان آسوده شود.» اگرچه ایشان پیش‌تر از این هم اعلام كرده‌اند وقتی بیمار وارد یك بیمارستان می‌شود تنها دغدغه‌اش باید درمانش باشد و استرس و اضطرابی برای هزینه‌ها نداشته باشد. حوزه سلامت تا آنجایی برای مقام معظم رهبری مهم و حساس است كه ایشان مسئله سلامت، بهداشت و درمان را بر بسیاری از مسائل کشور ارجح دانسته اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ بنابراین برنامه‌های دولت باید به سمتی برود كه حداقل بیمارستان‌های دولتی جوابگوی نیاز بیماران باشند. اكنون بیماران علاوه بر نگرانی دربارة بیماری خود ،باید نگران هزینه‌ها باشند. دغدغه گرانی و كمبود دارو امان بسیاری از بیماران خاص را بریده است. بیماران حتی نگران كمبود تخت برای بستری شدن هستند. برای همین است كه نظام سلامت وارد یك سیر پیچیده شده است. برنامه‌های بسیار خوبی برای ساماندهی نظام سلامت به ویژه در برنامه پنجم توسعه نوشته شده است اما هیچ كدام از برنامه ها یا اجرایی نشده یا كامل و به درستی به اجرا در نیامده است. بر اساس برنامه پنجم توسعه قرار بود میزان پرداخت ها از جیب مردم تا 30 درصد باشد اما متاسفانه با گذشت 2 سال از این برنامه میزان پرداخت های مردم به جای کاهش، بیش از 70درصد افزایش یافته است. همین برنامه پزشك خانواده اگر به درستی اجرا شود می‌تواند نظام سلامت را نجات بدهد.

اما كمبود اعتبارات اجازه نمی‌دهد كه این برنامه‌ها به نتیجه برسد. بنابراین همان‌طور كه مقام‌معظم‌رهبری می‌فرمایند مسئولان باید اهم و اخص كنند و با توجه به كمبود اعتبارات و تحریم‌ها، اعتبارات را به سمت حوزه‌های اولویت‌دار ببرند. قطعا حوزه سلامت یكی از اولویت‌های مهم است، چون با جان آحاد جامعه گره خورده است. امنیت، سلامت و درمان از حقوق اساسی مردم هر جامعه است. در همه جای دنیا مسئله بهداشت و درمان در اولویت های اول تا سوم دولت‌ها قرار دارد ولی متاسفانه در کشور ما بهداشت و سلامت در اولویت های هفتم و هشتم مسئولان قرار گرفته است؛ این در حالی است که باید با کمک سازمان نظام پزشکی، مجلس، بیمه ها و دولت این کم لطفی‌ها به نظام سلامت برطرف شود.

از سویی اگر وارد عرصه تولید دارو و دارو سازی نشویم، مجبوریم هزینه زیادی را برای خرید دارو و واردات دارو به کشور صرف کنیم. با توجه به اینکه در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی قرار داریم، یکی از جاهایی که می توانیم تولید داشته باشیم، عرصه داروسازی است.

با توجه به اینکه توان بسیار بالایی در کشور در زمینه داروسازی وجود دارد می توانیم در این زمینه گام های اساسی و مهمی برداریم و از سویی بازار مصرف دارو در کشورهای منطقه را در دست بگیریم و به یک تولیدکننده و صادر کننده دارو تبدیل شویم. ما بعضی از کالاها و محصولات را تولید می کنیم که ممکن است بازار مصرف نداشته باشد، اما دارو تقاضای زیادی داشته و خواهد داشت. ظرفیت بسیار بالایی در زمینه ساخت و تولید دارو در کشور وجود دارد که البته نیازمند بودجه و سرمایه‌گذاری است. ایران می‌تواند قطب تولید دارو در منطقه و دنیا باشد؛ به شرطی كه نگاهمان را به بخش سلامت تغییر دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha