سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 64103

ماساژ بالولینگ یک ماساژ ایرانی است که ترکیبی از ماساژ‌های ملایم و محکم است که به وسیله دست و پا و به منظور رفع گره‌های عصبی، عضلانی و رسیدن به آرام‌تنی انجام می‌گیرد.

ماساژ ایرانی بهتر است یا تایلندی؟
سلامت نیوز : ماساژ بالولینگ یک ماساژ ایرانی است که ترکیبی از ماساژ‌های ملایم و محکم است که به وسیله دست و پا و به منظور رفع گره‌های عصبی، عضلانی و رسیدن به آرام‌تنی انجام می‌گیرد. در این شکل ماساژ فردماساژ دهنده با ارائه حرکات و تکنیک‌هایی که به وسیله دست و پا روی بافت‌های نرم بدن اجرا می‌کند، به طور کلی تاثیر مطلوب و قابل ملاحظه‌ای بر دستگاه‌های عصبی، عضلانی، سیستم گردش خون و تنفس می‌گذارد.

ماساژ ایرانی بهتر از ماساژ تایلندی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ ماساژ بالولینگ بر اساس علوم آناتومی و فیزیولوژی و دانش‌های وابسته به تربیت‌بدنی  شکل گرفته و از لحاظ لغوی از 2 کلمه «بال» به معنای «دست» و «لینگ»‌به معنای «پا» در گویش مازندرانی اقتباس شده و  قابلیت ارائه به 2 صورت عمومی و موضعی را دارد. در این نوع از ماساژ ایرانی، ماساژدهنده با ارائه حرکات موجی، نوسانی و ریتمیک که با توجه به نحوه عملکرد شعور سلولی و بخش لیمبیک مغز، بر سیستم اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک اثر گذاشته و به این طریق  برای افزایش آرام‌تنی و درمان برخی از اختلال‌ها و بیماری‌ها از این روش طبیعی استفاده می‌کند. برای آشنایی بیشتر با ماساژ بالولینگ با مبدع این شیوه «امیر ندیری» سرپرست کلوپ ماساژ ایران، عضو انجمن تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران و مرکز مطالعات طب سوزنی و فارغ‌التحصیل از رشته دست ورزی از دانشگاه ایالتی لایدن، به گفت‌وگو نشستیم تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به‌دست آوریم.

1. آرام‌تنی با بالولینگ منحصربه فرد است

بسیاری از مردم وقتی درباره ماساژ ریلکسیشن یا آرام‌تنی فکر می‌کنند به یاد ماساژ‌هایی می‌افتند که با روغن‌های گیاهی و خوشبو در فضایی زیبا و خاص به‌همراه موسیقی آرامش‌بخش به افراد ارائه می‌شود. در حقیقت با دریافت این ماساژ تمامی حواس پنجگانه فرد به ویژه حس لامسه او تحریک می‌شود و هورمون‌های ضددردی مانند اندورفین، دوپامین، سروتونین و کورتیزون در بدن ترشح شده و موجب آرامش فرد می‌شود، تمامی این موارد یعنی توجه به فرایند فیزیولوژیکی بدن که در ماساژ بالولینگ نیز وجود دارد اما توجه به فرایند نورولوژیکی ماساژ‌گیرنده از ویژگی‌های منحصربه فرد ماساژ بالولینگ است که حین اجرای حرکات موجی، نوسانی و ریتمیک با اثرگذاری بر بخش شعور سلولی بدن موجب افزایش ریتم امواج آلفا در مغز شده و با تاثیرگذاری بر نیمکره راست مغز موجب بهبود عملکرد تمامی دستگاه‌ها و اندام‌های درونی بدن می‌شود.

2. بالولینگ؛ آرامش‌بخش سیستم عصبی

یکی از دستگاه‌های بدن که عمیقا تحت‌تاثیر ماساژ به ویژه ماساژ بالولینگ قرار می‌گیرد، سیستم عصبی بدن است که ماساژ برایش به مثابه آرامش‌‌بخش و تسکین‌دهنده‌ای قوی عمل می‌کند. افراد مختلف پس از دریافت ماساژ احساس آرامش بهتری دارند. بسیاری از افراد مبتلا به اختلالاتی مانند بی‌خوابی، تنش‌، انواع سردردها و مشکلات ناشی از فشارهای روانی با دریافت ماساژ و تحت تاثیر تکنیک‌های ماساژ  بهبود پیدا می‌کنند و خیلی ساده صلح و آرامش جایگزین ذهن‌های آشفته و نگران‌شان می‌شود. علاوه بر تاثیر ماساژ بر سیستم عصبی بدن نباید از خاصیت آن در برانگیختگی و زیاد شدن فعالیت ماهیچه‌ها، رگ‌ها و غدد درونی بدن غافل شد. تکنیک‌های بالولینگ می‌تواند فعالیت این اندام‌ها را کنترل کرده و تاثیر زیادی بر کیفت زندگی دریافت‌کنندگان ماساژ داشته باشد.

3. دفع ترکیبات سمی از بدن  با ماساژ

ماساژ بدن موجب تحریک دستگاه لنفاوی و بهبود عملکرد آن می‌شود. به این ترتیب فرد دریافت کننده ماساژ حین گرفتن ماساژ و پس از آن با افزایش عملکرد و سرعت جریان لنف در بدن رو به رو می‌شود و این جریان توانایی بیشتری برای جمع‌آوری ترکیبات سمی و مضری که در طول روز به دلیل فشارهای روانی و فعالیت‌های عضلانی در سراسر بدن انباشته شده، موجب می‌شود. زمانی‌که ناحیه‌ای از بدن به این دلیل دچار تورم می‌شود،  افزایش جریان لنفی تاثیر زیادی در بازگرداندن ناحیه تورم به حالت اولیه دارد. در حقیقت زمانی‌که مایع لنفاوی حرکت کندی داشته باشد به‌صورت نیمه جامد درمی‌آید و به نسوج اطراف محل تورم می‌چسبد، پس در ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، تاندون‌ها و لیگامنت‌ها رسوب کرده و دامنه حرکتی عضو درگیر را به طور موقت یا دائم محدود می‌کند.

4. دفع ترکیبات سمی از بدن  با ماساژ

ماساژ بدن موجب تحریک دستگاه لنفاوی و بهبود عملکرد آن می‌شود. به این ترتیب فرد دریافت کننده ماساژ حین گرفتن ماساژ و پس از آن با افزایش عملکرد و سرعت جریان لنف در بدن رو به رو می‌شود و این جریان توانایی بیشتری برای جمع‌آوری ترکیبات سمی و مضری که در طول روز به دلیل فشارهای روانی و فعالیت‌های عضلانی در سراسر بدن انباشته شده، موجب می‌شود. زمانی‌که ناحیه‌ای از بدن به این دلیل دچار تورم می‌شود،  افزایش جریان لنفی تاثیر زیادی در بازگرداندن ناحیه تورم به حالت اولیه دارد. در حقیقت زمانی‌که مایع لنفاوی حرکت کندی داشته باشد به‌صورت نیمه جامد درمی‌آید و به نسوج اطراف محل تورم می‌چسبد، پس در ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، تاندون‌ها و لیگامنت‌ها رسوب کرده و دامنه حرکتی عضو درگیر را به طور موقت یا دائم محدود می‌کند.

5. تاثیر ماساژ برای داشتن پوستی زیبا

یکی از مفیدترین خواص ماساژ بهبود فعالیت و خونرسانی و تغذیه پوست است. بسیاری از افرادی که علاقه‌مند به داشتن پوستی شاداب و بانشاط هستند با کمک ماساژ می‌توانند به آرزوی خود برسند. ماساژ با تحریک غدد چربی و عرق‌ریز  پوست موجب بهبود عملکرد آنها شده و درنتیجه دفع سموم موجود در سلول‌های پوستی را تسهیل می‌کند. افراد پس از دریافت ماساژ با دفع سموم و سلول‌های مرده سطح پوست با افزایش نرمی و کشش پوست روبه‌رو می‌شوند و تنفس پوستی آنها نیز بهتر می‌شود. به این ترتیب اغلب افراد بعد از دریافت ماساژ پوستی خوش‌رنگ، شاداب و باطراوت خواهند داشت. 

6. ماساژ و افزایش جذب مواد مغذی

یکی دیگر از دستگاه‌های درونی بدن که از دریافت ماساژ سود بسیاری می‌برد، دستگاه گوارش است. ماساژ به بهبود حرکات دودی‌شکل روده‌ها کمک کرده و در نتیجیه سرعت دفع مواد زائد و فضولات را از بدن بهبود می‌بخشد به این ترتیب با دریافت ماساژ احتمال ابتلا به برخی از بیماری‌های وابسته به دستگاه گوارش مانند یبوست کم می‌شود. در عین حال ماساژ، ماهیچه‌های جدار روده‌ها و شکم را تقویت می‌کند و موجب ترشح بهتر شیره هضم غذا در کبد، لوز‌المعده، معده و روده‌ها می‌شود. به این ترتیب هضم و جذب مواد غذایی در بدن به شکل بهتری اتفاق می‌افتد و فرد از سلامت و تندرستی بیشتری در مقایسه با افرادی که ماساژ دریافت نمی‌کنند، برخوردار است.

7. با این روش دردهای قاعدگی را فراموش می‌کنید

دریافت ماساژ شکم و پشت یکی از مهم‌ترین تکنیک‌ها برای بهبود فعالیت‌ کلیه‌ها و تقویت آنها به منظور دفع مواد زائد در بدن است. به این ترتیب با بهبود عملکرد روده‌ها میزان انباشتگی مایعات در بدن کاهش می‌یابد و عملکرد کلیه‌ها و مجاری ادراری بهتر می‌شود. در عین حال ماساژ همین ناحیه در خانم‌ها موجب از بین رفتن ناراحتی‌ها و دردهای دوران قاعدگی می‌شود. خانم‌هایی که در دوران قاعدگی درد زیادی دارند یا قاعدگی آنها نامنظم است با دریافت ماساژ می‌توانند با آرامش و درد کمتری این دوره را پشت‌سر بگذارند. علاوه بر این دریافت ماساژ در خانم‌های میانسال نیز به بهبود سندرم قبل از یائسگی و نشانه‌های مربوط به آن کمک می‌کند.

پیش از دریافت ماساژ باید بدانید

دریافت ماساژ اگرچه موجب بهبود عملکرد اندام‌ها و دستگاه‌های درونی بدن می‌شود اما دریافت آن به همه توصیه نمی‌شود. پیش از آنکه برای دریافت ماساژ اقدام کنید بهتر است از موارد منع استفاده از ماساژ به عنوان یک شیوه درمانی و آرامش‌بخش مطلع شوید:

هنگامی که درجه حرارت بدن بالا می رود، معلوم است که جسم ما در حال جنگیدن با سموم است. در چنین حالتی بهتر است ماساژ انجام نگیرد.

افراد مبتلا به بیماری‌های عفونی پوست نباید ماساژ دریافت کنند زیرا دریافت ماساژ ممکن است برای آنها و حتی برای فرد ماساژدهنده مشکلاتی را به همراه داشته باشد. توجه داشته باشید که بیماری‌هایی از قبیل آکنه، پسوریازیس و اگزما بیماری‌های عفونی محسوب نمی‌شوند و حتی ممکن است با استفاده از روغن‌های اسانس‌دار مثل اسطوخودوس حین ماساژ بهبود در روند درمانی آنها مشاهده شود.

ترمبوفلبیت از جمله اختلال‌هایی است که موجب التهاب رگ، متورم شدن، داغی و قرمز شدن ناحیه التهاب می‌شود. هنگامی که محل ملتهب را با دست لمس کنید بیمار درد و حساسیت قابل‌ملاحظه‌ای خواهد داشت؛ بنابراین درصورتی که در رگ‌های بیمار لخته‌ای ایجاد شده باشد دریافت ماساژ برای او خطرناک است زیرا ممکن است موجب حرکت لخته شده و نتیجه مرگباری در پی داشته باشد.

گرچه ماساژ در دوران بارداری بی‌نهایت سودمند است اما به یاد داشته باشید فقط مالش‌های نرم و ملایم در اطراف شکم و قسمت پایین کمر مجاز است. در صورتی که در پرونده سوابق پزشکی ماساژگیرنده سقط جنین وجود دارد، طی 3 ماهه اول بارداری بسیار مراقب باشید.

بعد از تزریق کورتیزون نباید محل تزریق محکم ماساژ داده شود زیرا فشار بر عضلاتی که حاوی کورتیزون است، می‌تواند فیبرهای بافت‌ها را از هم جدا کند. تقریبا 6تا 8 هفته بعد از تزریق می‌توان محل تزریق را ماساژ داد.

افراد مبتلا به بیماری سرطان و افرادی که برای درمان بیماری خود دارو مصرف می‌کنند و همین‌طور خانم‌های باردار ازجمله افرادی هستند که پیش از دریافت ماساژ باید سوابق پزشکی خود را به ماساژدهنده ارائه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha