سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 64108

اگر آزمایشات اندازه گیری سموم انجام شود تا زمانی که مکانیزیم مشخصی وجود نداشته باشد نمی توانیم تشخیص دهیم که محصول برای کدام استان و یا حتی مزرعه است.

مکانیزم مشخصی برای کنترل سموم میوه‌ها نداریم
سلامت نیوز : دکتر رضا عزتیان، رئیس اداره بهداشت کشاورزی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با سینانیوز در خصوص سمی بودن محصولات کشاورزی که اخیرا در مجلس نیز مطرح شده است گفت: «در فرآیند کشاورزی صنعتی، کشاورز کم و بیش از آفت‌کش‌ استفاده می‌کند و تمهیداتی وجود دارد که کشاورز به مقدار مشخص و توصیه شده‌ای از این آفت کش‌ها استفاده کند. ولی بعضی از کشاورزان به دلیل مشاهده اثرات عام از هر نوع سمی حتی اگر قوی هم باشد استفاه می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود که باقی مانده سموم بر روی محصول زیاد شود. بنابراین وجود سموم در محصولات کشاورزی را نمی‌توان انکار کرد.»

تشخیص آفت‌کش‌ها بر روی میوه‌ها آسان نیست

وی ادامه داد: «به طور کلی نمی‌توان مقدار سموم محصولات کشاورزی را به طور دقیق مشخص کرد چرا که محصولات کشاورزی از محصول تا محصول، شهر به شهر و مزرعه به مزرعه متفاوت است. در کل فاکتورهای متعددی بر روی این موضوع تاثیر دارد و همین نکته است که پیگیری و یا ردیابی کنترل این آفت‌کش‌های باقی مانده بر محصولات کشاورزی را دشوار می‌کند.»

دکتر عزتیان با تاکید بر اینکه متاسفانه برخی مواقع شدت آلودگی میوه‌ها و محصولات کشاورزی به آفت‌ها آنقدر زیاد است که می‌توان آلودگی آن را تشخیص داد گفت: «براق بودن غیر طبیعی میوه نشان از کیفیت محصول نیست بلکه به آن واکس زده شده است همچنین برخی مواقع ممکن است به میزان زیادی آفت‌کش به میوه زده باشند که هنوز مدت زیادی از کاربرد آن نگذشته این محصول در بازار ارائه می‌شود که در این صورت بوی سم و آفت‌کش را می‌توان تشخیص داد. در غیر این صورت اینکه با حواس چشایی و بویایی و از این قبیل بتوانیم مقدار آفت‌کش را اندازه گیری و تعیین کنیم بعید به نظر می‌رسد.»

وی در خصوص آزمایشگاه‌های اندازه گیری سموم میوه در کشور بیان کرد: «آزمایشگاه کنترل غذا و دارو، سازمان حفظ نباتات کشور و آزمایشگاه‌های معتمدی که توسط آزمایشگاه کنترل غذا و دارو معرفی می‌شوند می‌توانند سموم میوه را اندازه گیری کرده و مجاز به اعلام مقادیر سنجش باقی مانده سموم هستند.»

کنترل سموم میوه‌ها به مکانیزم پیشرفته‌ای نیاز دارد
رئیس اداره بهداشت کشاورزی در پاسخ به سؤال سینانیوز مبنی بر اینکه پس چرا با وجود آزمایشگاه‌های اندازه‌گیری سموم باز هم شاهد فروش میوه‌های سمی در سطح کشور هستیم گفت: «کنترل این موضوع به سادگی نیست و به مکانیزم پیشرفته‌ای نیاز دارد. به عنوان مثال وقتی به میدان میوه و تره بار مراجعه می‌کنید تعداد حجم میوهایی که وارد می‌شود بسیار بالاست و نمی‌توان تشخیص داد که این محصولات از کدام استان وارد شده است. از طرفی اگر قرار باشد اندازه گیری سموم انجام شود باید میوه و محصول را تا زمان مشخص شدن نتیجه آزمایش در مکان مشخصی نگه داری کنیم که این موضوع بعید به نظر می رسد.»

وی یادآور شد: «اگر آزمایشات اندازه گیری سموم نیز انجام شود وقتی ما نمی‌دانیم که این محصول برای کدام استان و مزرعه است کاری نمی‌توان انجام داد. پس باید مکانیزمی وجود داشته باشد که متاسفانه در حال حاضر در کشور وجود ندارد تا بر اساس آن تصمیم بگیریم.»

کیفیت پایین میوه‌ها بر اثر استفاده بیش از حد کو‌دهای شیمیایی
دکتر عزتیان در ادامه در خصوص کودهای شیمیایی نیز گفت: «وقتی مقادیر زیادی کود به محصول کشاورزی داده شود میزان نیترات باقی مانده در محصول کشاورزی بالا می‌رود که این موضوع از نظر کیفیت محصول نشانه خوبی نیست.»

به گفته وی، مکانیزم اعمال کنترل بر کود و آفت‌کش جدا از هم هستند. سازمان حفظ نباتات تمام جنبه‌های مدیریت آفت‌کش‌ها را بر عهده دارد و قطعا باید ساختارهای دیگری نیز وجود داشته باشند که نظارت بر کود را مدیریت و پیگیری کنند.

وی افزود: «نحوه نظارت بر این موارد را قانون از یکدیگر مجزا کرده است. ولی هر دو این نهاد‌ها چه آفت‌کش‌ها باشند و چه کود بر کیفیت محصولات کشاورزی بدون شک تاثیر خواهد داشت.»

تنها تعدادی از محصولات کشاورزی سالم نیستند
رئیس اداره بهداشت کشاورزی با تاکید بر اینکه تمام میوه‌ها آلوده نیست گفت: «برخی از باقی مانده سموم در میوه‌ها را می‌توان با شستشو پاک و حتی از بین برد. معدودی از میوه‌ها و محصولات کشاورزی هستند که آفت کش به ساختار میوه وارد می‌شود. این مشکل برای تمام میوه‌های کشور ما صادق نیست که بگوییم همه آلوده هستند بلکه بخش عظیمی از میوه‌ها از سلامت کافی برخوردار هستند.»

وی ادامه داد: «ساختارهای جهاد کشاورزی از مکانیزهای لازم برای ارائه آموزش به کشاورزان برخوردار است و این کار را انجام می‌دهد همچنین ساختارهای پایش نیز توسط کلینیک‌های گیاه پزشکی در کشور انجام می‌شود پس با این شرایط نمی‌توان به طور قطع گفت که میوه‌ها آلوده هستند.»

شستشو میوه باید مورد توجه قرار گیرد
رئیس اداره بهداشت کشاورزی گفت: «مواد آلوده تنها در برخی دسته میوه‌ها می‌تواند وجود داشته باشد. بنابراین توصیه‌ای که در خصوص مصرف میوه می‌شود این است که در شرایط کنونی شستشو میوه‌ها مورد توجه قرار بگیرد.»

وزارت جهاد کشاورزی در قبال محصولات گیاهی مسئول است
دکتر عزتیان در پایان تاکید کرد: «وزارت جهاد کشاورزی مسئول تمام محصولات تولیدی کشاورزی است. جهاد کشاورزی قطعا به عنوان مسئول تولیدات محصولات گیاهی در قبال این موضوع مسئول است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha