بر اساس آخرین اطلاعاتی که بعد از ظهر روز دوشنبه از مرکز هماهنگی اطلاع رسانی آلودگی هوای تهران ارسال شده شاخص کیفیت هوا در وضعیت ناسالم قرار دارد.

وزارت نفت به تعهداتش در قبال سوخت عمل نمی‌کند
سلامت نیوز : آلودگی هوا، تهران را به حالت اضطرار رساند، این بار با پایداری هوا ذرات معلق به واحد180 ppm به طور میانگین رسید که به گفته کارشناسان مرکز سنجش آلودگی هوا در بعضی از مناطق آلوده پایتخت این ذرات به بالای 200 ppm رسیده است. با اینکه ناپایداری هوا در بعد از ظهر روز سه‌شنبه آلودگی عظیم پایتخت را پراکنده کرد که به خودی خود نشان می‌دهد دست طبیعت تنها راهکار فعلی مدیران متولی آلودگی هواست نه تخصص و راهکار علمی. اما بنا به پیش بینی سازمان هواشناسی، پایداری شب دوشنبه به لانشهر‌های شمال کشور بر می‌گردد و آلودگی هوا با شدت بالاتری تا آخر هفته مستدام است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ در چهارمین کمیته اضطراری هوای تهران با استناد به آمارهای سنجش آلودگی هوا، از هم تعطیلی مهد‌های کودک، پیش‌دبستانی و دبستان و افزایش محدوده زوج و فرد خودروها از در منزل مصوب شد تا راهکاری برای مقابله پیش‌بینی نشود. با این حال در این جلسه مصوب شد که ادارات به دادن مرخصی به کارکنانی که دارای فرزندان مهد کودکی و دبستانی هستند اقدام کنند.

نیمه دوم سال نیمه وارونگی هوا

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران در این باره گفت: شاخص آلودگی هوای تهران روز دوشنبه وارد مرحله هشدار شد و در برخی ایستگاه‌ها هم به مرز اضطرار رسید. یوسف رشیدی افزود: شاخص ذرات معلق کمتراز 2.5 میکرون روز دوشنبه 178 بود در حالی که روز یکشنبه 129 بود. حد استاندارد ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون 100 ppm است. در نیمه دوم سال وارونگی هوا تکرار می‌شود و در این نیمه سال میزان آلایندگی‌ها بالاست که این روزها شاهد این وضعیت هستیم.

هشدار وزارت بهداشت درباره آلودگی هوا

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تاکید بر تکرار وضعیت هشدار آلودگی هوا، گفت: شرایط کیفیت هوای تهران همچنان در وضعیت ناسالم قرار دارد و ورزشکاران بهتر است فعالیت شدید بدنی نداشته باشند. دکتر کاظم ندافی افزود:
بر اساس آخرین اطلاعاتی که بعد از ظهر روز دوشنبه از مرکز هماهنگی اطلاع رسانی آلودگی هوای تهران ارسال شده شاخص کیفیت هوا در وضعیت ناسالم قرار دارد.

تداوم وضعیت آلودگی هوا در روزهای پیش رو، شرایط را به گفته ندافی برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان سخت می‌کند و آنها باید از هرگونه فعالیت فیزیکی خارج از منزل اجتناب کنند و سایر افراد نیز باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل اجتناب کنند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: در این شرایط انتظار می‌رود با افزایش بیماریهای قلبی یا ریوی مواجه شویم بنابراین لازم است مراکز بهداشتی و درمانی آمادگی لازم را برای مواجهه با این شرایط داشته باشند.

وزارت نفت به تعهد خود عمل نکرد

قائم مقام سازمان محیط زیست همچنین بعد از تشکیل جلسه دوم کمیته آلودگی هوا در روز گذشته (دوشنبه) با اشاره به تعهدات وزارت نفت مبنی بر جایگزینی گاز طبیعی(CNG) به جای سوخت مازوت گفت: هنوز این تعهدات اجرایی نشده این درحالی است که استفاده از مازوت سلامت شهروندان را به شدت به خطرمی‌اندازد.

علی محمد شاعری با اشاره به دستور العمل کار گروه کاهش آلودگی هوا در شرایط هشدار و اضطرار به مهر گفت: در دستورالعمل تاکید شده محدوده طرح ترافیک در این شرایط شامل کل محدوده زوج و فرد می‌شود. صنایع آلاینده اطراف کلانشهرها تعطیل می‌شوند، فعالیت‌های معدنی و عمرانی شهر متوقف و یا به حداقل می‌رسند، از تردد خودروهای فاقد معاینه فنی و دودزا به شدت جلوگیری می‌شود و خدمات امدادی درمانی به ویژه آمبولانس های اورژانس در میادین اصلی و مناطق با آلودگی بالا مستقر می‌شود.

شاعری تاکید کرد: در حال حاضر کارخانجاتی که از مازوت استفاده می‌کنند در ذخیره گاه های خود گاز طبیعی دارند اما از آن استفاده نمی‌کنند که این برخلاف تعهدات وزارت نفت است و چنانچه این رویه ادامه داشته باشد سازمان محیط زیست از طریق مراکز قضایی پیگیر پلمب این واحدها خواهد شد.

زوج و فرد از در منازل

معاون فرهنگ و ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: طرح توسعه محدوده طرح ترافیک و همچنین محدوده های زوج و فرد در دست بررسی است و احتمال اجرای طرح زوج و فرد از در منازل در سراسر پایتخت وجود دارد.

سرهنگ خسروی از احتمال توسعه محدوده طرح ترافیک در کل کشور و به ویژه در کلان‌شهرها خبر داد و به ایلنا گفت:‌ این طرح در حال بررسی است و مطالعات و کار کارشناسی برای این موضوع در حال انجام است. وی در اتباط با محددیت‌های ترافیکی در تهران به دلیل آلودگی هوا گفت: با توجه به افزایش آلودگی‌ها و قرار گرفتن هوا در شرایط اضطرار احتمال اجرای طرح زوج و فرد از در منازل در سراسر پایتخت وجود دارد.

آبمیوه‌ و شیر؛ خوراک روزهای آلوده

یک متخصص طب سنتی گفت: به شهروندان توصیه می‌شود که برای دفع سموم ناشی از آلودگی هوا، آبمیوه‌های طبیعی مصرف کنند و همچنین با مصرف لبنیات تازه به ویژه شیر می‌توانند دفع سموم را در بدن بهتر کنند تا کمتر دچار عوارض آلودگی هوا همچون تنگی نفس و یا نارسایی قلبی شوند.

افشین حاتمی ‌در رابطه با تاثیر دارو‌های گیاهی در کاهش عوارض آلودگی هوا به ایلنا گفت: با توجه به وجود منواکسید کربن و سایر آلاینده‌ها در هوای شهر، این سموم از طریق تنفس وارد ریه و در‌‌نهایت به خون راه پیدا می‌کنند. وی ادامه داد: به شهروندان توصیه می‌شود که برای دفع سموم، آبمیوه‌های طبیعی مصرف کنند و همچنین با مصرف لبنیات تازه به ویژه شیر می‌توانند دفع سموم را در بدن بهتر کنند تا کمتر دچار عوارض آلودگی هوا همچون تنگی نفس و با نارسایی قلبی شوند.

آلودگی‌ هوا تا پایان هفته

سازمان هواشناسی با صدور اطلاعیه‌ای از آلودگی هوا از روز سه‌شنبه در مناطق شمالی کشور تا پایان هفته جاری خبر داد. در اطلاعیه سازمان هواشناسی آمده است، در کلان شهرهای تهران، قم و کرج از بعد از ظهر دوشنبه به سبب کاهش پایداری هوا و وزش باد، از مقدار آلاینده‌های جوی کاسته می‌شود اما از سه شنبه تا پایان هفته، جوی پایدار بر کشور حاکم می‌شود. این شرایط سبب سکون نسبی هوا و وارونگی دما در لایه‌های پایین جو در بیشتر نقاط کشور می‌شود. بنابراین از سه‌شنبه تا پایان هفته در کلان شهرهای واقع در نیمه شمالی به ویژه اصفهان، تهران، کرج، اراک، مشهد مقدس و تبریز به سبب افزایش چگالی آلاینده‌های جوی، کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا در این مناطق پیش بینی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha