سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 64118
سلامت نیوز :سردرد های شدید و ناگهانی ممکن است نشانه بروز برخی بیماری های خطرناک همچون آنوریسم باشد و باید جدی گرفته شود. وجود آنوریسم‌ در یک‌ سرخرگ‌ مغزی‌ باعث‌ سردرد (بیشتر‌ ضربان ‌دار) ، ضعف‌، فلج‌ یا کرختی‌، درد پشت‌ چشم‌، تغییر بینایی‌ یا نابینایی‌ نسبی‌، و مساوی‌ نبودن‌ اندازه‌ مردمک‌ها می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از رادیو سلامت پزشکان معتقدند آنوریسم با سردردهای مزمنی همچون میگرن تفاوت دارد زیرا میگرن سردردی است که همواره به سراغ شخص می آید و نشانه هایی نیز دارد برای نمونه برخی از زنان در دوران قاعدگی به این سردرد مبتلا می شوند یا عواملی خاص باعث ایجاد این سردرد می شود ولی آنوریسم مغزی مساله ای متفاوت و پاره شدگی رگ های مغزی به علت ضعف در دیواره های سرخرگی است.

آنوریسم معمولا بدون علامت است و فرد از آن آگاهی ندارد ولی در صورتی که سردردهایی گاه به گاه به سراغ فرد می آید یا فرد در سخن گفتن دشواری هایی دارد بهتر است به پزشک مراجعه و پیش از پارگی شدید در سرخ رگ های مغزی، این مساله را شناسایی کند.

البته همه سردرد ها را در صورتی که بدون توضیح و توجیه باشند نباید نگران کننده دانست.

آنورسیم سالانه در آمریکا باعث مرگ ۲۵ هزار نفر می شود و گفته می شود حدود ۶ میلیون آمریکایی به این عارضه دچار هستند که معمولا کوچک و تهدید کننده نیستند ولی در صورتی که این پارگی از یک چهارم یک اینچ کمتر باشد در ۵۰ درصد از موارد باعث مرگ ناگهانی فرد می شود و در صورتی که فرد از این عارضه جان به در برد، همواره با عوارض ناشی از آن دست به گریبان خواهد بود.

آنوریسم‌ عبارت‌ از بزرگ‌ شدن‌ یا بیرون‌زدگی‌ دیواره‌ یک‌ سرخرگ‌ در اثر ضعف‌ دیواره‌ آن است؛ این بیماری‌ اغلب‌ پس‌ از حمله‌ قلبی‌ روی‌ می‌دهد و معمولاً در آئورت‌ (سرخرگ‌ بزرگی‌ که‌ از قلب‌ منشاء گرفته‌ و در سینه‌ و شکم‌ به‌ سمت‌ پایین‌ حرکت‌ می‌کند) یا سرخرگ‌هایی‌ که‌ مغز، پاها، یا دیواره‌ قلب‌ را تغذیه‌ می‌کنند ، ایجاد می‌شود.

وجود آنوریسم‌ در یک‌ سرخرگ‌ مغزی‌ باعث‌ سردرد ( بیشتر‌ ضربان ‌دار) ، ضعف‌، فلج‌ یا کرختی‌، درد پشت‌ چشم‌، تغییر بینایی‌ یا نابینایی‌ نسبی‌، و مساوی‌ نبودن‌ اندازه‌ مردمک‌ها می‌شود.

پاره ‌شدن‌ آنوریسم‌ علایم‌ بسته‌ به‌ مکان‌ آنوریسم‌ عبارتند از: سردرد شدید، درد شدید و تند و تیز در قفسه‌ صدری‌، شکم‌ یا پا، از دست‌ دادن‌ هوشیاری‌ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha