سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 64120

دیابت باعث ایجاد عوارض بسیار زیادی در بدن می شود. یکی از مهمترین ارگان هایی که در دیابت درگیر می شود چشم است که در صورت عدم توجه بیمار به آن می تواند باعث نابینایی کامل شود.

سلامت نیوز :اثر دیابت بر چشم عضو هیات علمی گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه دیابت یک بیماری مزمن است که توانایی بدن در سوخت و ساز کامل قندهاکاهش می‌یابد ، اظهار داشت: دیابت باعث ایجاد عوارض بسیار زیادی در بدن می شود. یکی از مهمترین ارگان هایی که در دیابت درگیر می شود چشم است که در صورت عدم توجه بیمار به آن می تواند باعث نابینایی کامل شود.

به گزارش سلامت نیوز دکتر محمد ملک احمدی خاطر نشان کرد: تحقیقات مختلف نشان داده است که 70 تا 80% افراد دیابتی 20 سال پس از شروع بیماری دچار درگیری چشمی می شوند و بیماری دیابت می تواند باعث اختلالات زیادی در چشم شود که می توان به آب مروارید و آب سیاه اشاره کرد اما مهمترین و شایع ترین نوع درگیری چشم، آسیب شبکیه و عروق آن می باشد.

این جراح و متخصص چشم پزشکی دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز تصریح کرد: متاسفانه درگیری شبکیه در مراحل اولیه بدون علامت می باشد و به تدریج و با گذشت زمان باعث کاهش دید و نهایتا نا بینایی غیر قابل بر گشت می شود بنابراین با تشخیص و درمان به موقع که شامل کنترل قند خون، لیزر شبکیه و در صورت لزوم جراحی می باشد می توان تا حد زیادی از نابینایی جلوگیری کرد.

 به همین دلیل توصیه می شود که تمام افراد مبتلا به دیابت در صورتی که بیماری دیابت آنها قبل از 30 سالگی شروع شده باشد، در 5 سال اول تشخیص بیماری تحت معاینه دقیق چشم قرار بگیرند و در صورتی که بیماری دیابت آنها بعد از 30 سالگی ایجاد شده باشد در همان ابتدای تشخیص، معاینه چشم پزشکی شوند.

این عضو هیات علمی اضافه نمود : همچنین توصیه می شود تمام افراد دیابتی بعد از معاینه اولیه چشم، حتی اگرهیچ مشکلی نداشته باشند، حتما سالی یک بار جهت معاینه به چشم پزشک مراجعه کنند و افراد باردار مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری جهت درگیری چشمی می باشند بنابراین توصیه می شود این افراد در طول بارداری هر 1 تا3 ماه ، بسته به نظر پزشک، تحت معاینه چشم قرار بگیرند.

وی تاکید کرد : استفاده از سیگار یا وجود سایر بیماری های همراه با دیابت مانند فشار خون می تواند باعث افزایش آسیب به چشم شود بنابراین قطع مصرف سیگار و کنترل دقیق قند و فشار خون نقش به سزایی در جلوگیری از ایجاد عوارض چشمی دیابت دارد.

 وی در پایان خاطر نشان کرد : با توجه به افزایش شیوع دیابت در جامعه کنونی ایران، و با توجه به آسیب های فراوانی که این بیماری می تواند در چشم ایجاد کند، دادن آموزش مناسب به کل افراد جامعه نقش بسیار مهمی در کاهش عوارض چشمی این بیماری خواهد داشت. خبر از احمد عامری ، اهواز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha