سلامت نیوز :پژوهشگران ابزار جدیدی ابداع کرده اند که برای پزشک در حین آزمایش روده همانند آیینه عقب ماشین عمل می کند و به وی در تشخیص توده ها کمک می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از رادیو سلامت سرطان روده سومین سرطان شایع و دومین عامل عمده مرگ و میر ناشی از سرطان است.

با وجود این که این بیماری در صورت تشخیص در مراحل اولیه ابتلا قابل درمان است اما در ۹۰ درصد موارد بیماری زمانی تشخیص داده می شود که سرطان پیشرفت کرده باشد.درد شکم، اسهال، وجود خون در مدفوع و کاهش غیر منتظره وزن از علایم ابتلا به سرطان روده هستند.

پزشکان برای بررسی علایم هشدار دهنده ابتلا به سرطان روده از روش کولونوسکوپی استفاده می کنند.

محققان اوایل امسال در مجله England Journal of Medicine نوشتند که برداشت آدنوم ها (توده های خوش خیم) در روده ، خطر مرگ ناشی از سرطان روده را ۵۳ درصد کاهش می دهد.

با این وجود نتایج مطالعات که در ۱۵ سال گذشته انجام شده است، نشان می دهد که کولونوسکوپی های سنتی ۲۱ تا ۲۴ درصد از توده های خوش خیم را نشان نمی دهد.

۱۲ درصد از توده های خوش خیم یک سانتی متری و بزرگتر در معرض خطر شدید سرطانی شدن قرار دارند. دلیل این که با استفاده از روش کولونوسکوپی نمی توان توده ها را تشخیص داد این است که آنها در چین و چروک های دیوار شکم مخفی هستند.

اکنون دانشمندان آمریکایی ابزار جدیدی به نام ˈرتروسکوپ چشم سومˈ ( Third Eye Retroscope) ابداع کرده اند که به همراه یک کولونوسکوپ استاندارد استفاده می شود و موجب تقویت تشخیص می شود.

این چشم سوم به یک دوربین ویدیویی اضافی مجهز است و مناطق پشت چین و چروک ها را که از دید مستقیم کولونوسکوپ مخفی می ماند، آشکار می کند.

این دوربین شامل یک ضمیمه جی ( J ) شکل است که به نوک یک کولونوسکوپ چسبیده است.

نتایج مطالعات نشان می دهد که این دید اضافی میزان تشخیص را به ویژه در میان بیمارانی که با خطر زیاد ابتلا به سرطان روده روبرو هستند، به طور چشمگیری افزایش می دهد .

استفاده از این ابزار در سال ۲۰۰۹ مورد تایید سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا قرار گرفت .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha