سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 64130
سلامت نیوز : در پی افزایش آلاینده‌ها و آلودگی هوا؛ مهدهای‌کودک، پیش‌دبستانی‌ها و دبستان های مناطق 22گانه شهر تهران، شهر ری و شمیرانات امروز و فردا تعطیل شد.این تصمیم را كمیته كاهش آلودگی هوا به دنبال افزایش غلظت آلودگی و وجود ذرات معلق کمتر از 2.5میکرون در هوای پایتخت گرفت تا مشخص شود تعطیلی تنها گزینه روی میز مسئولان دولتی برای مقابله با مشكلی است كه بارها كارشناسان حل آن را در گرو تصمیمات بلندمدت و نه مقطعی دانسته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ در این جلسه همچنین عنوان شد که مسئولان و مدیران اداره ها و نهادهای دولتی با توجه به تعطیلی مهدهای کودک، پیش‌دبستانی و دبستان‌ها با مرخصی کارمندان و کار در منزل آنها موافقت کنند.همچنین بر اساس تصمیم این کمیته، امروز و فردا فقط خودروهای دارای آرم طرح ترافیک، مجاز به تردد هستند.

طرح ترافیك، این بار از مقابل در خانه‌‌ها

تمهیدات برای كاهش آلودگی هوا، به همین‌جا ختم نمی‌شود، معاون پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفته: «امروز طرح ترافیک زوج و فرد به علت آلودگی هوا در سراسر تهران و از جلوی در خانه ها اجرا می‌شود.» سرهنگ «جمال بذرافشان» افزود: «تردد هرگونه کامیون و میکسر در شهر تهران ممنوع است و در سراسر تهران با تردد خودروهای پلاک‌های زوج برخورد می‌شود.»

از سوی دیگر هم دبیر کمیته اضطراری آلودگی هوای تهران از برخورد با خودرو و موتورسیکلت‌های دودزا خبر داد و تاكید كرد:« شهروندان موضوع آلودگی هوا را جدی گرفته و از سفرهای درون شهری بکاهند و کودکان و سالمندان کمتر در شهر تردد داشته باشند.»

«رسول اشرفی‌پور »با بیان اینکه در پاییز و زمستان پایداری هوا را در کلانشهرهای صنعتی کشور از جمله تهران داریم، بیان كرد: «براساس اعلام سازمان هواشناسی پایداری هوا تا روز یک‌شنبه ادامه دارد.»

هوا خیلی ناسالم و چند قدم تا وضعیت خطرناك

در همین حال رئیس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت هشدار داد: شاخص آلودگی هوای تهران ۱۹۹ و در مرز ۲۰۰ یعنی مرز هوای خیلی ناسالم است. در این شرایط باید تمام بازی‌های ورزشی لغو شود و مردم به‌وی‍ژه کودکان و بیماران در خانه بمانند.

«کاظم ندافی» افزود: «براساس شاخص‌های حوزه سلامت شاخص آلودگی هوا عددی بین 0 تا 350 است، اگر این شاخص تا مرز 100 باشد هوا سالم است، این شاخص در فاصله 100 تا 200 هوای ناسالم را نشان می‌دهد، شاخص 200 تا 300 هوا خیلی ناسالم و اگر این شاخص بالای 300 باشد وضعیت خطرناک است.

وی گفت: شاخص هایی که شهرداری یا استانداری با عناوینی مانند اضطرار یا هشدار اعلام می‌کنند کاربرد اداری دارد و برای اقداماتی است که در زمینه محدودیت تردد مانند زوج و فرد یا تعطیلی ادارات، برای سازمان ها و مراکز اداری معنا دارد اما شاخص‌های وزارت بهداشت از نظر سلامت سطح بندی شده و متفاوت است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: براین اساس اکنون متوسط شاخص آ‌لودگی هوا در شهر تهران 180 و میزان حداکثری آن در این شهر 199 و در مرز هوای خیلی ناسالم است و مهم‌ترین آلاینده هوا در این شرایط ذرات معلق کوچک‌تر از 2.5 میکرون یا PM2.5 است.

وی گفت: در این شرایط افزایش موارد مرگ بیماران قلبی و ریوی پیش بینی می‌شود. مردم و به‌ویژه سالمندان،کودکان، بیماران و زنان باردار باید تا جای ممکن در خانه بمانند و از هرگونه تردد در شهر و فعالیت فیزیکی حتی در خانه اجتناب کنند.



تماشای بازی‌ها هم خطرناك است

ندافی ادامه داد: تمام بازی‌های ورزشی باید لغو شود، حتی تماشای بازی‌های ورزشی در فضای باز نیز خطرناک است. در عین حال به مردم اکیدا توصیه می‌کنیم از مصرف میوه و سبزی که حاوی مواد آنتی‌اکسیدان است، در این روزها غافل نشوند.

اگر چه به‌نظر می‌رسد رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت خیلی جدی درباره تبعات آلودگی هوا هشدار می‌دهد اما دبیر کمیته اضطراری آلودگی هوای تهران معتقد است: باید تحلیل‌هایی که به مردم درباره آلودگی هوا داده می‌شود واقع بینانه باشد و سیاه‌نمایی نکنند. بعضا در اطلاع‌رسانی‌ها مقداری تفاوت وجود دارد. اشرفی‌پور تصریح می كند: معضل آلودگی هوا زیست محیطی است و براساس وزنی که دارد باید به آن توجه شود.پایداری هوا یک پدیده طبیعی است و این مشکل شرایطی را به‌وجود می‌آورد که در هیچ جای دنیا نسبت به حل آن كاری نشده است.

اشرفی‌پور در حالی پایداری و آلودگی هوا را موضوعی عادی تلقی می‌كند كه به گزارش وزارت بهداشت روزانه صدها نفر به این علت راهی بخش اورژانس بیمارستان ها می شوند و سالانه صدها هزار نفر بر اثر آلودگی هوا فوت می كنند.

به هر حال آنطور كه سازمان هواشناسی اعلام كرده آلودگی هوا در مناطق شمالی کشور تا پایان هفته ادامه دارد.در اطلاعیه سازمان هواشناسی همچنین آمده است، در کلانشهرهای تهران، قم و کرج از بعدازظهر روز گذشته به سبب کاهش پایداری هوا و وزش باد، از مقدار آلاینده‌های جوی کاسته ‌شده و از امروز تا پایان هفته، جوی پایدار بر کشور حاکم می‌شود.

البته این خبر چندان خوشایندی نیست چون این شرایط سبب سکون نسبی هوا و وارونگی دما در لایه‌های پایین جو در بیشتر نقاط کشور می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha