سلامت نیوز : پس از گذشت حدود ۲۰ روز از حادثه آتش سوزی دبستان دخترانه روستای شین آباد هنوز خبرهای ادامه درمان دانش آموزان مدرسه شین آباد پیرانشهر را پی گیری می کنم. هر وقت لحظات سوختن این دانش آموزان در کلاس درس را تصور می کنم گویی صدای جیغ و فریاد آنان را می شنوم، از سوز صدای آنان قلبم می سوزد، چه اشک هایی به پای آنان ریخته شده است. اگر مسئولان به مسائل ایمنی مدارس بی توجه باشند باز هم خدای نکرده از این حوادث تلخ اتفاق می افتد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ هر چند مسئولان بارها و بارها استفاده از بخاری گازی را در مدارس ممنوع اعلام و بر ایمنی وسایل گرمایشی مدارس تأکید کرده اند اما مشاهدات خبرنگار خراسان حاکی است که بیشتر مدارس از بخاری های گازسوز استفاده می کنند. صبح یکی از روزهای سرد زمستان در حالی که ۲ روز از بارش برف ۳۰ سانتی متری مشهد می گذرد و سطح بیشتر معابر و خیابان ها یخ زده است، آرام و محکم قدم برمی دارم و به اولین مدرسه راهنمایی دخترانه دولتی که در منطقه برخوردار شهر قرار دارد وارد می شوم. حیاط این مدرسه هم پر از برف است و گویی کسی مسئول پاک کردن برف و یخ حیاط مدرسه برای حفظ جان دانش آموزان نیست.

بخاری گازی و در نیمه باز کلاس

سر و صدای دانش آموزان کلاس درس کنجکاوم می کند تا از در نیمه باز کلاس به داخل کلاس سرک بکشم که معلم کلاس که فکر می کند من مادر یکی از دانش آموزان هستم به طور نیم خیز با من سلام و احوالپرسی می کند . جواب او را می دهم در همین هنگام چشمم به بخاری گازی پشت سر معلم می افتد. از این که در این مدرسه از بخاری گازی به عنوان سیستم گرمایشی استفاده شده، تعجب می کنم. چرا که استفاده از بخاری گازی ممنوع است و در این مدارس باید از شوفاژ استفاده شود. در حالی که مادر یکی از دانش آموزان این کلاس سرگرم گفت وگو با معلم کلاس است، مقابل در نیمه باز آن کلاس می ایستم و بخاری گازی کلاس را مشاهده می کنم به نظرم می رسد هوای نامناسب کلاس ناشی از سوخت بخاری گازی باعث شده تا برای عوض شدن هوا در کلاس را نیمه باز بگذارند.

بچه ها با ژاکت و کلاه در کلاس به جنگ سرما می روند

به یکی از مدارس غیرانتفاعی دخترانه می روم. صدای هیاهوی دانش آموزان با لباس های فرم سوسنی و ژاکت و کلاه های رنگارنگ در حیاط کوچک ولی پر از برف مدرسه مرا به این فکر می اندازد که مگر جمع آوری برف و آب های یخ زده از روی موزائیک های صاف حیاط چقدر وقت می برد و آیا سلامتی دانش آموزان این قدر ارزش ندارد که مسئولان این مدرسه غیرانتفاعی حداقل به سرایدار دستور جمع آوری برف را بدهند. سعی می کنم با دقت قدم بردارم تا سر نخورم. با دقت بیشتر از پله های آهنی بالا می روم از دو دانش آموز می خواهم کلاسشان را به من نشان دهند. یکی از آن ها که دختر شیرین زبانی است مرا به کلاس شان هدایت می کند، در چند کلاس این مدرسه غیرانتفاعی حتی از بخاری هم خبری نیست. به او می گویم با این سرمای هوا چگونه درس می خوانید او می گوید همه با ژاکت و کلاه در کلاس می نشینیم. او اضافه می کند کلاس های ما تاریک است و حتی آفتاب هم به داخل کلاس نمی تابد تا از گرمای آفتاب برای گرم شدن استفاده کنیم و مجبوریم از ساعت اول تا زنگ آخر از روشنایی لامپ بهره ببریم.این برخلاف انتظارم است که فکر می کردم در کلاس های این مدرسه غیرانتفاعی حتماً از شوفاژ استفاده می کنند. در حالی که دانش آموزان برخی از کلاس ها در هوای سرد با کاپشن و پالتو خود را گرم می کنند نه با شوفاژ و حتی بخاری.

استفاده ناایمن از بخاری گازی

در یکی دیگر از کلاس های درس که به جرأت می توان گفت بیش از ۶ متر وسعت ندارد و ۶ نیمکت، تخته سیاه و کتابخانه کوچک در آن قرار داده شده است، از بخاری گازی چسبیده به نیمکت دانش آموزان استفاده می شود که علاوه بر این که در آن خطر آتش سوزی کلاس و گاز گرفتگی دانش آموزان را تهدید می کند خطر سوختگی دست و پا و آتش گرفتن لباس دانش آموزان نیز وجود دارد. فائزه یکی از دانش آموزان با اشاره به افزایش ۳۰ هزار تومانی شهریه این مدرسه آن هم پس از ۳ ماه از آغاز سال تحصیلی می گوید: مدیر مدرسه گفته است آن ۴۰۰ هزار تومان شهریه ای که پرداخت کرده اید مربوط به شهریه سال قبل (بدون اعمال افزایش) بوده است و الان هر دانش آموز باید ۳۰ هزار تومان دیگر بپردازد.در ۲ مدرسه ابتدایی دخترانه و پسرانه دیگر هم که در این محدوده وجود دارد رعایت نشدن مقررات ممنوعیت استفاده از بخاری گازی به چشم می خورد.حیاط این مدرسه هم مانند مدارس قبلی یخ زده است و هر آن امکان دارد دانش آموزی روی این یخ ها سر بخورد و دست و سر او بشکند و به خاطر این سهل انگاری مسئولان، تا روزها و ماه ها از درس و تحصیل عقب بماند.

استفاده از بخاری گازی در مناطق برخوردار شهر این مسئله را به ذهن می آورد که وقتی وضعیت استفاده از وسایل گرمایشی در مناطق برخوردار شهر به این صورت است پس مناطق محروم شهر چه وضعیتی دارند. شاهد مثال ما هم مدرسه راهنمایی پسرانه ای است که در کلاس های ۲۴ متری آن بخاری کوچک گازی (نامتناسب با فضا) هوای سرد و کلاس را معتدل ( ونه گرم) می کند.هر چند مدرسه تعطیل شده است اما مدیر مدرسه حضور دارد همراه با یکی از دانش آموزان این مدرسه که سوار بر دوچرخه است وارد مدرسه می شوم از کلاس درس او بازدید می کنم. بخاری گازی کوچکی در کلاس روشن است.از علی می پرسم آیا با این بخاری کوچک، دانش آموزان آخر کلاس گرم می شوند او می گوید: آخر کلاس گرم نمی شود به خصوص دانش آموزانی که در کنار پنجره ها نشسته اند همیشه درخواست افزایش درجه حرارت بخاری را دارند.او به وجود بخاری در سرویس بهداشتی مدرسه هم اشاره می کند و می گوید: مسئولان مدرسه برای گرم شدن هوای سرویس بهداشتی و جلوگیری از یخ زدن شیرهای آب در آن جا هم بخاری قرار داده اند.

استفاده از بخاری بدون دودکش

از حیاط پر از برف و یخ مدرسه می گذرم تا از وضعیت سرویس بهداشتی بازدید کنم. همان طور که این دانش آموز می گفت: بخاری گازی بزرگی با حداکثر حرارت در سرویس بهداشتی قرار داده شده بود اما بدون دودکش!بسته بودن در سرویس بهداشتی و خطر گازگرفتگی از یک سو و داغ بودن بدنه بخاری آن هم در مدرسه راهنمایی با دانش آموزان پرشروشور ممکن است باعث بروز حادثه و به خطر افتادن سلامت و جان دانش آموزان شود. گفت وگو با والدین برخی دانش آموزان نیز حکایت از نگرانی آن ها دارد و می گویند: ای کاش مسئولان آموزش و پرورش برای اصلاح سیستم غیراستاندارد گرمایشی مدارس فرزندان آن ها فکری بردارد تا اتفاقی نیفتاده است.دبیرستان پسرانه ای که هم در آن نزدیکی ها همین وضعیت را دارد و در آن جا هم از سیستم نامناسب بخاری گازسوز استفاده می شود.در این بین با پرس و جو از اطرافیان در پی مدرسه ای بودم که از سیستم شوفاژ برخوردار باشد. با چند نفر از آشنایان تماس گرفتم ۲ مدرسه به من معرفی شد که یکی در منطقه برخوردار و یکی در مرکز شهر قرار داشت و هر ۲ دارای سیستم گرمایشی مرکزی بودند.

یکی از دانش آموزان این دبیرستان دخترانه از وضعیت سیستم گرمایشی مدرسه رضایت دارد و می گوید: «از وقتی صحنه های فجیع سوختگی دانش آموزان پیرانشهر را دیده ام قدر مسئولان مدرسه ام را بیشتر از گذشته می دانم و خوشحالم که در مدرسه ما از شوفاژ استفاده می شود که خطری برای ما ندارد.» مهسان می افزاید: در مدرسه قبلی که تحصیل می کردم، استاندارد نبودن بخاری گازی و تجمع گاز قبل از روشن شدن کامل بخاری باعث شد صدای بلندی در هنگام روشن شدن بخاری ایجاد شود و همه دانش آموزان از این صدا وحشت کردیم، خدا به همه ما رحم کرد که گاز برای مدت طولانی در فضا منتشر نشده بود وگرنه معلوم نبود چه اتفاقی برای ما می افتاد.یکی از دانش آموزان مدرسه راهنمایی دخترانه در مرکز شهر هم از به کارگیری سیستم شوفاژ برای گرم شدن هوای کلاس های مدرسه می گوید و می افزاید: خوشبختانه در مدرسه  ما از شوفاژ استفاده می شود و از وقتی که مادرم خبر آتش سوزی مدرسه دخترانه در اردبیل را شنیده نگران سیستم گرمایشی مدرسه ما شد و با سرکشی از کلاس درس  ما خیالش راحت شد.گزارش عینی خراسان از وضعیت بخاری ها در مدارس حاکی از این است که اکثر مدارس از بخاری گازی استفاده می کنند در حالی که بارها به ویژه پس از حادثه مدرسه پیرانشهر مسئولان آموزش و پرورش بر ممنوعیت استفاده از بخاری گازی در مدارس تاکید کرده اند و بهترین نوع بخاری در مدرسه را بخاری نفتی کاربراتوری دانسته اند. همچنین چندی قبل وزیر آموزش و پرورش در مجلس گفته بود ایمن سازی و استانداردسازی بخاری های مدارس اعتبارات زیادی می طلبد که در توان ما نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha