سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 64140
 سلامت نیوز : ایران کشوری پهناور و دارای جاذبه های مختلف و گوناگونی است که معرفی آن تاکنون از سوی مسئولان گردشگری به مردم کشورمان وگردشگران سایر کشورها مغفول مانده است. در صورتی که امروزه گردشگری در جهان یک صنعت شناخته می شود که با ارزآوری می تواند در اقتصاد یک کشور نقش مهمی ایفا کند. کشور ما به لحاظ کوهستانی بودن دارای چشمه های آبگرم متعددی است که با بررسی کارشناسی می توان به جنبه های درمانی آن نیز دست یافت، موضوعی که در سال 82 توسط وزارت بهداشت با عنوان توریسم درمانی اعلام شد، اما از اجرای این طرح هنوز خبری نیست. توریسم درمانی برای نخستین بار 9 سال پیش در گردشگری ایران از سوی وزارت بهداشت مورد توجه قرار گرفت و بعد از آن سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این امر را دنبال کرد اما جایگاه آن در کشور مشخص نیست.

سفر به نیت درمان
به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ گروهی از افراد برای استفاده از تغییر آب و هوا با اهداف پزشکی و درمانی مانند استفاده از آب های معدنی اقدام به مسافرت می کنند که به این امر توریسم درمانی می گویند در حقیقت این افراد بیماری های مشخصی ندارند بلکه برای بهره مندی از طبیعت شفابخش مناطق دیگر مسافرت می کنند. توریسم درمانی کم هزینه و پر درآمد است یعنی فقط به جذب گردشگر توجه نمی شود بلکه فراتر از آن می تواند موقعیت و جایگاه ایران را با توجه به اینکه کشوری چهار فصل است از نظر علمی، سیاسی اجتماعی و منطقه ای تقویت کند. در واقع توریسم درمانی برای ایران که دارای ظرفیت و جاذبه های طبیعی فراوان است خود موضوع گردشگری خاص کشور ایران محسوب می شود. این در حالی است که تاکنون مسئولان گام موثر و جدی ای در این زمینه بر نداشته اند. بدیهی است با وجود این همه جاذبه طبیعی خدادادی در کشور صرفا طرح برنامه های رنگارنگ و جالب در حوزه گردشگری از سوی مسئولان کافی نیست و باید گامی در این زمینه برداشته شود.

آشنایی با یک ایرانگرد
محمد گائینی جوان ایرانگردی است که از سال 79 طبیعت گردی و کوهنوردی را آغاز کرده است و از سال 86 به صورت حرفه ای به ایرانگردی مشغول است. وی وجود چشمه های زیاد در مناطق مختلف کشور را مکان های مناسبی برای توریسم درمانی معرفی می کند که آب این چشمه ها به دلیل واقع شدن در پای کوه ها از خاصیت درمانی برخوردار است. وی البته می گوید: تاکنون در جایی مطلبی مبنی بر بررسی و تحقیق قطعی در مورد چشمه های آب گرم و دارا بودن آنها از خاصیت درمانی نخوانده است اما در ادامه به منطقه نای بندان در نزدیکی شهر طبس یکی از شهرستان های استان یزد اشاره می کند و می‌گوید: وقتی به این چشمه نزدیک می شوی بوی گوگرد را به خوبی استشمام می کنی، و یا منطقه سرعین اردبیل که بسیاری از مردم به خوبی با آن منطقه آشنا هستند و یا در اطراف تهران می توان به آبگرم لاریجان که در پای کوه دماوند است سری زد. وی اضافه می کند: محلی ها و روستا نشینان این گونه مناطق، اعتقاد دارند که آب این چشمه ها از ارزش بالایی برای درمان برخوردارند و بارها تن شان را به این چشمه ها می سپارند و جانی دوباره می گیرند!

معرفی یک چشمه آبگرم
چیزی که در تقویم کشور ما زیاد به چشم می خورد تعطیلات است! در این روزها شاید بهترین فرصت این باشد که با خانواده رهسپار سفر شوی و فارغ از روزهایی که از ترافیک و شلوغی شهر کلافه شدی برای به دست آوردن آرامش دل به طبیعت بسپاری. این ایرانگرد، چشمه های باداب سورت در استان مازندران را که در سال 87 به عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران شناخته شده یکی از دیدنی های بسیار زیبا و مناسب برای معرفی از سوی مسئولان به مردم ایران و به عنوان توریسم درمانی به گردشگران سایر کشورها معرفی می کند و در ادامه مسیر دسترسی به این چشمه ها را از پایتخت از مسیر سمنان، شهمیرزاد، فولاد محله، تلمادره، نرسیده به روستای ارست دو راهی روستای مالخواست اعلام می کند. دو راهی تلمادره در فاصله 35 کیلومتری فولادمحله واقع شده است. جاده تا تلمادره مناسب برای انواع اتومبیل‌های سواری است. اما از ابتدای دوراهی حدود 8 کیلومتر از 19 کیلومتر این جاده آسفالتی پر از گودال های متراکم است. بعد از طی 8 کیلومتر جاده با آسفالت مناسب می شود. چشمه در بالای کوهی مشرف به منطقه واقع شده است و آب ترش مزه آن از بالای کوه در حوضچه هایی به شکل طبقه طبقه از دل زمین می‌جوشد و به پایین کوه سرازیر می شود. باداب به معنی آب گازدار و سورت به معنی شدید است. وی می افزاید: متاسفانه بعضی از حوضچه های این چشمه ها خشک شده اند که امیدوارم این موضوع فصلی باشد نه تهدیدی برای چشمه ها... .

صیانت از طبیعت
گائینی به عنوان یک ایرانگرد که حدود 5 سال در طبیعت سیر و سفر می کند، رعایت نکردن مسایل بهداشت محیطی و توجه نکردن بسیاری از افراد به حفظ و نگه داری از آثار و جاذبه های مختلف فرهنگی و گردشگری را یکی از بزرگترین دغدغه های خود اعلام می کند و معتقد است وقتی کشورمان دارای جاذبه های طبیعی بسیاری است باید از این درمانگاه بزرگ طبیعی به خوبی محافظت کرد تا بتوان همیشه از زیبایی آنها استفاده کرد. وی می گوید: اگر هر شخص رعایت یک سری نکات را در ذهن خود برای همیشه بسپارد شاهد این همه زباله در طبیعت نخواهیم بود. برای بازدید از هر اثر طبیعی تا دل آن جاذبه با ماشین شخصی نرویم. آب را با بی توجهی به فاضلاب تبدیل نکنیم. سعی کنیم از جاذبه های گردشگری زیادی که در ایران است به خوبی نگه داری کنیم و امکان بهره مندی و لذت بی نهایت را از مناطق مختلف برای خود و دیگران فراهم کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha