سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 64142
 سلامت نیوز : آلودگی هوای پایتخت به مرز اضطرار رسیده است؛ آلودگی هوا هر روز یك گام به وضعیت بحرانی نزدیك‌تر می‌شود، فقط یك روز هوای پاك در مقابل 106 روز هوای ناسالم سهم امسال شهروندان تهرانی از آلودگی هوا بوده است.در این شرایط پیش‌بینی‌ها از ورود موج جدید گرد و غبار و تشدید آلودگی هوا از امروز تا پایان هفته در اكثر كلانشهرهای كشور حكایت دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ مدیركل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی كشور با هشدار نسبت به افزایش آلودگی هوا در كلانشهرها می‌گوید: از امروز تا پایان هفته در كلانشهرهای واقع در نیمه شمالی بویژه اصفهان، تهران، كرج، اراك، مشهد و تبریز به دلیل افزایش چگالی آلاینده‌های جوی، كاهش دید افقی و كاهش كیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

عبدالرضا امیدوارشهری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌كه از امروز تا پایان هفته جوی پایدار بر هوای كشور حاكم خواهد بود، می‌افزاید: این شرایط موجب سكون نسبی هوا و وارونگی دما در لایه‌های پایین جو در اكثر نقاط كشور خواهد شد.

آلودگی هوا مدارس ابتدایی پایتخت را طی امروز و فردا به تعطیلی كشانده است، این تصمیم یكی از چند مصوبه چهارمین جلسه كمیته اضطراری هوای تهران بود كه روز گذشته با حضور اعضای این كمیته در محل استانداری تهران برگزار‌شد.

بر این اساس قرار شد مهد‌های كودك، پیش‌دبستانی و دبستان‌ها در استان تهران طی امروز و فردا تعطیل شود.در این جلسه همچنین عنوان شد كه مسئولان و مدیران ادارات و نهادهای دولتی باید با توجه به تعطیلی مهدهای كودك، پیش‌دبستانی و دبستان‌ها با مرخصی كارمندان و كار در منزل آنها موافقت كنند.

اجرای طرح زوج و فرد از در منازل

با قرار گرفتن شاخص كیفیت هوای تهران در شرایط هشدار كه در برخی مناطق تا مرز اضطرار نیز پیش رفته است، رییس‌پلیس راهور تهران از اجرای طرح زوج و فرد از در منازل و اجرای طرح ترافیك در محدوده زوج و فرد خبر می‌دهد.

حسین رحیمی در گفت‌وگو با مهر می‌گوید: با توجه به بحرانی‌شدن وضع آلودگی هوا به دنبال اجرای طرح زوج و فرد از در منازل در سطح پایتخت هستیم، ضمن این‌كه محدوده زوج و فرد نیز جزو محدوده طرح ترافیك محسوب می‌شود.

وی از تشدید طرح جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده نیز خبر داده و تصریح می‌كند: طرح برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی و دودزا به همراه موتورسیكلت‌ها با جدیت ادامه دارد و ماموران پلیس راهور با متخلفان برخورد می‌كنند.

به گفته رحیمی، پلیس با خودروهای غیرمجازی كه در شهر تردد كنند برخورد كرده و به ازای هر یك ساعت تردد 20 هزار تومان جریمه می‌شوند.رئیس‌پلیس راهور تهران تصریح می‌كند:‌ فقط خودروهای دارای آرم طرح ترافیك می‌توانند در این دو روز در تمام سطح شهر و داخل محدوده طرح تردد كنند.

توقف فروش آرم‌های روزانه

با تشدید آلودگی هوای پایتخت و اجرای طرح زوج و فرد از در منازل، فروش آرم‌های طرح ترافیك روزانه امروز و فردا با هدف كمك به كاهش آلودگی هوا متوقف می‌شود.

حجت‌الله بهروز، مدیرعامل شركت كنترل ترافیك، با بیان این‌كه در این دو روز پایگاه اینترنتی ثبت‌نام برای مجوزهای روزانه فعال نخواهد بود، تصریح می‌كند: امروز و فردا تمام نیروهای فروش كارت‌های روزانه طرح ترافیك از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند و دارندگان كارت‌های پرداخت عوارض نیز كه از قبل كارت‌های پرداخت را تهیه كرده‌اند امكان ثبت پلاك خود در سیستم از طریق پیامك 20001888 را در این دو روز نخواهند‌داشت.

هشدار وزارت بهداشت: مردم در خانه بمانند

به دنبال تشدید آلودگی هوا در كلانشهرهای كشور و بخصوص پایتخت، رئیس مركز سلامت محیط وزارت بهداشت با هشدار نسبت به افزایش مرگ و میر بیماران قلبی و تنفسی و ریوی در هوای آلوده، از شهروندان و بخصوص كودكان و گروه‌های حساس جامعه شامل بیماران قلبی و تنفسی، سالمندان و زنان باردار می‌خواهد كه در خانه بمانند. كاظم ندافی در گفت‌وگو با فارس با تاكید بر این‌كه تمام بازی‌های ورزشی باید لغو شود، به شهروندان توصیه می‌كند از مصرف میوه و سبزی كه حاوی مواد آنتی‌اكسیدان است، در این روزها غافل نشوند.

وی با بیان این‌كه بر اساس شاخص‌های حوزه سلامت شاخص آلودگی هوا عددی بین صفر تا 350 است، توضیح می‌دهد: در این شرایط اگر این شاخص تا مرز 100 باشد هوا سالم است، این شاخص در فاصله 100 تا 200 هوای ناسالم را نشان می‌دهد، شاخص 200 تا 300 هوا در وضعی بسیار ناسالم و اگر این شاخص بالای 300 قرار گیرد وضعی خطرناك خواهد بود.

ندافی تاكید می‌كند: شاخص‌هایی كه شهرداری یا استانداری با عنواینی مانند اضطرار یا هشدار اعلام می‌كنند كاربرد اداری دارد و برای اقداماتی است كه در زمینه محدودیت تردد مانند زوج و فرد یا تعطیل ادارات، برای سازمان‌ها و مراكز اداری معنا دارد، اما شاخص‌های وزارت بهداشت از نظر سلامت سطح‌بندی شده و متفاوت است.

وعده عراق برای مبارزه با گرد و غبار تا 2013

آلودگی هوای كلانشهرها و بخصوص پایتخت درحالی هر روز یك گام تا رسیدن به مرز بحران نزدیك‌تر می‌شود كه مسوولان سازمان محیط زیست می‌گویند كشور عراق كه منبع اصلی این گرد و غبارهاست وعده داده شاید تا سال 2013 برای حل این مشكل چاره‌ای بیندیشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌كه آلودگی هوا در حد كمی متاثر از نوع و كیفیت سوخت مصرفی است، می‌افزاید: آلودگی هوا در كلانشهرها بیشتر متاثر از گرد و غبار و ذرات معلق در هواست كه بخش زیادی از آن از كشورهای همسایه عربی وارد كشور ما می‌شود.

محمدجواد محمدی‌زاده با اشاره به مذاكرات انجام شده برای كاهش گرد و غبار در كشورهای همسایه عربی تصریح می‌كند: حدود سه ماه پیش با عراق مذاكراتی داشتیم كه قرار شد به صورت جدی اقداماتی را برای بهبود وضعی و مبارزه با گرد و غبار انجام دهد كه آنها قول داده‌اند تا ابتدای سال 2013 این كار را آغاز كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha