سلامت نیوز :فریبا تیشه زن در کنفرانس ملاحظات بالینی هنگام زایمان در مادران وابسته به مواد مخدر، اظهار داشت: طبق تفاهمنامه‌ای که در سال 1990 میلادی توسط 175 کشور جهان و از جمله ایران در سازمان بهداشت جهانی امضا شد، کشورها متعهد شدند که تا سال 2015 میلادی میزان مرگ مادران را 75 درصد کاهش دهند؛ لذا با مداخلاتی که تاکنون صورت گرفته ایران توانسته تا سال 2011 به این مهم دست پیدا کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: بهبود مراقبت‌های دوران بارداری، دسترسی به پزشکان متخصص، مراکز درمانی و بانک خون باعث شد سایر عوامل دخیل در مرگ مادران باردار مثل عوامل فرهنگی  اجتماعی نمایان ترشوند.

تیشه زن از جمله این عوامل اجتماعی را اعتیاد عنوان کرد و ادامه داد: در سال‌های اخیر بعضی از موارد مرگ‌ مادر با علت‌هایی نظیر مسمومیت با مواد مخدر و یا تشدید عوارض بارداری و زایمان ناشی از سوء مصرف مواد رخ داده است.

وی افزود: این موارد موجب شد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اقدام به تهیه راهنمایی تحت عنوان "ملاحظات بالینی در مادران باردار وابسته به مواد" کند که خوشبختانه در اختیار تمام بیمارستان‌های استان برای استفاده پزشکان و ماماها قرار گرفته است.

در ادامه این کارگاه، احمد قربانی، متخصص پزشکی قانونی و عضو هیئت علمی دانشگاه، مبحث «اداره علائم مسمومیت با مواد مورد سوء مصرف در گروه‌های مختلف» شامل تعریف مسمومیت، اعتیاد، معتاد و تحمل، سندروم محرومیت، وابستگی به مواد، اقدامات حمایتی در مادران باردار وابسته، نحوه تجویز نالوکسان، نحوه سم زدایی از دستگاه گوارش، علائم مسمومیت با مواد افیونی، مواد محرک، مواد توهم‌زا، حشیش و ترکیبات مشابه، مواد دخانی و الکل را مورد بحث و بررسی قرار داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha