سلامت نیوز : علی‌محمد شاعری در گفت‌وگو با فارس درباره نامه خودروسازان به وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر به تعویق افتادن تولید خودرو با استاندارد یورو 4 گفت: این نامه‌نگاری‌ها بهانه‌گیری‌هایی است که خودروسازان طی چند سال گذشته داشته‌اند و به همین دلیل هم از اجرای برنامه طفره رفته‌اند. سازمان حفاظت محیط زیست در سال گذشته طرح ارتقاء استاندارد خوردها به یورو4 را به تصویب دولت رساند و به همه دستگاه‌ها ابلاغ شد.

وی تأکید کرد: تا زمانی که مصوبه را دولت لغو نکند، این مصوبه پابرجاست و در موعد خود اجرا خواهد شد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: خودروسازان به جای نامه‌نگاری به وظایف خودشان عمل کنند تا بیش از این باعث به خطر افتادن سلامت و بهداشت مردم نباشند زیرا خودروهای یورو 2 دو برابر خودروهای یورو 4 آلودگی ایجاد می‌کنند.

به گفته شاعری در حال حاضر خودروهای روز دنیا با استاندارد‌ یورو5 در حال تولید و عرضه است در حالی که در کشور ما خودرو با استاندارد یورو 2 و به دلیل اصرار خودروسازان و با اهداف اقتصادی که دارند، سعی می‌کنند از رعایت استاندارد آلایندگی و استانداردهای لازم فرار کنند، تولید می‌شود که این کار به منزله به خطر انداختن سلامت جامعه است.

وی ادامه داد: وزارت نفت هم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده است که سوخت مورد نیاز خودروهای یورو 4 را از سال آینده تأمین و در جایگاه‌های سوخت به میزان مورد نیاز عرضه کند.

معاون محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: سوخت یورو 4 نیاز به مخزن جداگانه ندارد و در حال حاضر بنزین‌های سوپری که در جایگاه‌های سوخت در حال عرضه است هیچ مشکلی را بدون مخزن خاص،به وجود نیاورده است.

شاعری گفت: بنزین‌های یورو 4 که از سال آینده تولید و عرضه خواهد شد برای تأمین سوخت مورد نیاز خودروهای یورو 4 کافی است. اگر 10 درصد سوخت مورد نیاز مصرف فعلی را تبدیل به یورو 4 کنیم سوخت مورد نیاز ما تأمین می‌شود.

وی اضافه کرد: وزارت نفت متعهد شده است که تا پایان امسال حدود 20 میلیون لیتر بنزین و 20 میلیون لیتر گازوئیل با استاندارد مورد نیاز را تولید و عرضه کند.

خودرو سازان در 4 دی ماه سال جاری نامه‌ای به مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشته‌ بودند که در آن خواستار به تعلیق در آمدن تولید خودرو با استاندارد یورو4 بوده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha